Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Tess

Köra med drev i trailerläge

Rekommendera Poster

Hej. Har ett Mercruiser Alpha One gen II drev. Är det lämpligt att köra ens sakta med drevet i trailerläge, alltså med propellern strax under vattenytan? Med sakta menar jag tomgångsfart. Vad kan hända? Frågar med tanke på att man råkar komma in på väldigt grunt vatten.

Undrar också hur stor skillnad det är på djupgången mellan upptrimmat och nedtrimmat drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går alldeles utmärkt att traila upp drevet för att komma in på grunt vatten, dock måste vartalet ligga under 1000-1200 RPM, då drevet i denna positon inte får något stöd i sidled.

Normalt med drevet fullt upptiltad så slår båt-botten i först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering till. Var sitter sjövattenintaget i drevet? Undrar så att jag vet hur högt upp jag kan ta drevet vid körning i sjön utan att kylningen upphör. Glömde kolla det innan sjösättning. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du propellern under vattnet är det ingen fara det går inte att tilta upp drevet så mycket att intaget suger luft, sitter i nedre framkant på drevet.

 

MVH HenkeCool

 



Senast ändrad av Henke70 | 22 juni 2009 | 13:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte risk att knutkorsen tar stryk om man kör med trailerläge, fullt upptrimmat är väl lite lägre än trailer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...