Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Salstad

Vill Inte förstöra plasten

Rekommendera Poster

Skall montera in kylskåp i min båt och har ett problem som jag inte gillar.

När man borrar i plasten så vill den gärna spricka och flisa sig. Jag har installerat lite olika saker i båten och har inte lyckats med att komma förbi detta problem ännu. Har tejpat med olika tejp men det flisar sig och spricker ändå.

Nu när jag skall installerat kylskåpet behöver jag ha en rak fin linje som mot kanterna på kylskåpet vilket inte vet hur jag skall lyckas med. Någon som har tips, tankar ideér om detta ?

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska alltså såga i plasten och vill ha en rak fin kant?

Det enda jag kan tänka mig skulle funka är att först ritsa med en vass kniv eller något så du bryter plasten så att säga, men jag har inte provat det själv så det ges inga garantier. =)

Annars är väl det vanligaste att sätta en kantlist över? Funkar inte det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kanske, vill bara ha så liten llist som möjligt om detta är enda lösningen. Tycker att det spricker lite väl mycket ibland.

Hoppas någon har en bra lösning som om inte tar bort det till 100% men i så fall minskar det hela drastiskt.

Ursch gillar inte när min fina plast flisar sig och spricker....... Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej fy tusan...det skär i hjärtat på en när man hör hur det spricker... usch...nu kommer ångesten över mig. Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inte lika känslig. Om jag har fått för mig att göra något brukar jag inte dra mig för att göra rätt omfattamde ingrepp. Det är ju bara en båt. Däremot tänker jag ofta länge, så att jag i detalj vet hur det kommer att bli. Att de flisar sig i nån större omfattning när man sågar i plasten har jag aldrig upplevt.

Jag använder i regel elektrisk sticksåg med ett metallsågblad (fintandat). En bred maskeringstape över snittområdet där man kan rita ut hur snittet skall ligga. Är det viktigt att det skall va rakt brukar jag spänna fast en ribba parallellt med snittet, på det avståndet som sågens fot har till bladets kant. Det är viktigt att man mäter rätt så att bladet kommer på rätt sida om snittet. Sen är det bara att såga. Man kan i efterhand fasa/runda av kanten med ett slippapper så att det inte blir så vasst.

 

Bifogad bild visar hur jagsågat ur luckan till en ny ankarbox på fördäcket på min havsfidra. Jag funderade på olika lösningar under nästan två år innan det var dags att sätta sågen i däcket. Resultatet blev mycket bra.

 

tommy

post-945-1394235953,7129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diamantkapskiva högt varvtal. Ibland får man ett perfekt snitt, ibland kan gelcoaten flisa sig någon millimeter i kanten beroende på varvtal/kapskiva/arbetsvinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man sågar Fanèr så brukar man såga från undersidan,kanske är svårt i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga omöjligt att såga under/in ifrån Obestämd

Har som sagt användt tejp och det funkar inte. Skall nu låna mig en sticksåg och köpa det mest fintandade blad jag hittar och så får det väl bli maskeringstejp och då kanske en ribba som hjälper mig att såga rakt.

Hoppas någon dyker upp med en superlösning innan jag hinner hugga sågen i båten Tyst.
Skall i vilket fall som helst bli kul att installera, gillar bara inte att borra/såga i båtar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge man sågar i insidan så är det väl ok, sågar man i utsidan bör man väl oroa sig lite... Skrattande



Senast ändrad av Bella440R | 04 juni 2009 | 15:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag är med på tanken men för mig som är pedant är det jobbigt oavsett Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte såga med sticksåg om du inte kan såga från insidan. Om du kikar på tänderna på sågbladen till en sticksåg så river de uppåt, dvs du kommer få det fina snittet på undersidan av sågen. Prova på en träbit så får du se hur jag menar. Det kommer bli fransigt som fasen...

Skulle vara om det gick att få tag i blad med tandningen neråt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en bra idé, så gjorde jag när jag skulle montera mina 12voltsuttag. Först borra massa små hål i cirkel, sen när jag fått ur mittenbiten så gick jag på med slipstift i min dremel. Sån där rund rosa sten på metallpinne, då vet väl alla vad jag menar. Det blev supernajsigt... helt perfekt kant. 

Jobbigt bara att slipa en så lång kant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänder som drar uppåt är inget problem om man använder kapskiva... som jag nämnde förut. Jobbade med att bygga båtar för några år sedan och där kapades allt som gick med tryckluftsmaskin och diamantskiva - mycket finare kanter än t.ex. hålen för instrument som behövde kapas med sticksåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att köra med en tunn kapskiva till vinkelslip?

 Kommer att bränna igenom samtidigt som dem skär.Alt  två är att prova med kapklinga till vinkelslip.(

-Den bör skära som smör..

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis en sådan maskin har vi köpt nu när vi bygger båt. Helt ovärdelig!

Snitten blir smala och exakta och man kan såga i de mest trång utrymmen.

Dessutom låter den nästan inget vilket vi är tacksamma för då båten är en finfin resonanslåda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast när jag sågade ut dörrhålet till duschen så tog jag sticksågen - j...la skitjobb men ingen plast sprack som tur var

 

post-2001-1394235955,2792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du kör sticksåg med fintandat metallblad då kan du prova skämma bladet lite genom att slipa tänderna lite slöa.. har grejjat lite i plastmatrial/glasfiber  och har sett att det blir finare snitt med slöa verktyg och att man kör sakta frammåt och max varvtal på maskinen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad här var svar Skrattande.

nu gör det ont i mig igen när ni säger att sticksågen gör grova märken, kommer inte komma åt från insidan även om jag grovsåger först TYVÄRR hade varit en bra lösning annars.
Får kanske se till att låna en tryckluftskap på jobbet och prova att hitta en klinga som är gjort för att såga tunnt med. Har inte sett sådana men det verkar ju onekligen vara det bästa.
Att detta skulle ställa till det så Skäms.

Ja ni skall i vilket fall som helst få se resultatet, kan ju bli totalt fiasko eller så kanske man är lite nöjd efteråt. Sågas/kapas skall det göras i helgen.

Tack på förhand alla, nu återstår bara att våga sätta grejerna i plasten.....

 



Senast ändrad av Salstad | 04 juni 2009 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Samma här, fintandade verktyg (och helst inte slöa och slitna...) och kraftig maskeringstejp så brukar det går bra i dom flesta material

MVH peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sågat/kapat ut hålet. Ingen maskeringstejp, bara tryckluftskap med en liten kapskiva (pepparkaka även kallad) tunn sak. Hur bra resultat som helst SKALL verkligen rekommendera de som skall ge sig på plasten i båten att avända en sådan. 

Första bilden är innan jag kapade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter jag kapat.

Nästa bild som kommer imorgon (kanske) är närbild på kapningen bara för skojs skull.

post-19089-1394235957,1744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går med rätt verktyg.

En Dremel med frästilsats funkar också bra, minimala tänder och höga varv brukar vara melodin.!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så blev resultatet och som sagt, pepparkaksklinga och rondell var outstanding för att inte förstöra plasten.

Har dessutom varit ute och provat skåpet, vilken skillnad från att bära omkring på boxar och kablar som är i vägen m.m.m.... Underbar funktion detta Skrattande



Senast ändrad av Salstad | 10 juli 2009 | 17:37

post-19089-1394236011,9939_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...