Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jojes

Elproblem

Rekommendera Poster

Installerade nya batterier i båten igår. Idag när jag var ute märkte jag att elen beter sig konstigt. Min GPS och digitala bränslemätare startar om sig själva lite då och då, precis som om elen försvinner under en tiondelssekund och sedan kommer tillbaka.

Kan de bero på att jag inte fettade in polerna på de nya batterierna? Det var två batterier jag bytte ut och båda beter sig likadant. Detta hände inte innan jag bytte. Motorn startar utan problem på båda dessa batterierna. Något annat jag inte förstår eller har missat kanske? :)

Om jag ska smörja polerna, vad ska jag använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säkert vara så att du fått lite glapp, MEN de behöver inte vara på polerna, hur sr övriga kablar ur?

Vanligt vaselin funkar utmärkt dock har jag aldrig kladdat in mina poler men jag brukar göra rent hela batterierna varje höst,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har helt nya batterier som du har satt fast hårt med rena batteripolshållare så borde det inte vara något problem att du inte har fettat in dina poler. Det är mest för att det inte ska ärga och bli sämre kontakt.

Har du kontrollerat alla kablar och deras kontakter. Kanske någon som nästan ärgat sönder. Kan också vara glappkontakt någonstans. Har du en gammal elcentral kanske det är lödning som krånglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rengjorde kontakterna innan jag satte på dem. Det konstiga är att det fungerade precis innan jag bytte utan problem. Kollade alla kopplingar igår och de ser ok ut, dock är jag ingen expert så det betyder inte så mycket. :)

Tack för alla tips. Någon som har någon ytterligare ide? Annars får jag ta båten till någon marina som kan kolla på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett liknande problem. Allt funkade fint tills jag rörde batterikablarna. Då klickade det bara i relät när jag skulle starta.

Syntes ingenting utanpå men visade sig sen att kopplingarna vid batteriet (som var täckta och fabrikspressade) hade ärgat inuti.
Fick köpa nya batterikabelskor och kapa batterikablarna 3-4cm. Sen funkade det fint igen. Till i år har jag bytt ut kablarna helt och har andra batterikabelskor.

Sen när det gäller vaselin eller batteripolfett så ska du inte ha det mellan kabelskon och polen då det är icke-ledande. Du ska ha det runtom kopplingen efter att du kopplat ihop det så syret/luften inte kommer åt att oxidera kopplingen/trådarna i kablarna.

Hur gamla är batterikablarna? Har du varit på nåt mer än dem? Säkringsdosa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en kontrollfråga: Du fettade in poler och kabelskor EFTER att du gjort rent batteripoler och kabelskor med stålborste/slippapper och dragit fast kabelskorna ordentligt?

Det får inte finnas nåt fett på polerna när man sätter på kabelskorna.

Fast...om din motor startar så skulle jag börja följa kablaget från batteriet till instrumentet. Låter mer som en glappkontakt/oxidering på vägen.

Vanligt vattenfast fett eller vaselin funkar. Meningen är att hålla borta luftens syre så det ska vara lufttätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag smorde aldrig in något. Det enda jag gjorde var att koppla bort de gamla batterierna och koppla på kablarna på de nya batterierna. Det konstiga är att om jag kör på det ena eller det andra spelar ingen roll. Samma fel yttrar sig. Konstigt om båda kablarna vore som går till tex plus var konstiga efter bytet.

Och som sagt så går det utmärkt att starta båten. Jag får ta mig en ordentlig titt på detta efter jobbet någon dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall du har huvudsäkringen, typ hängsäkring vid batterierna så kolla ifall det är ärjat/dålig kontakt där.

Mvh, Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får spekulera lite så kanske det har gått en säkring men att du sedan har läckström som ger den opålitliga strömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...