Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Nitro

Makrill 2009

Rekommendera Poster

Idag är det torsdagen den 28 maj 2009. Båten är i sedan igår (blåste kring 22m/s). Varför det ännu inte hunnits med något fiske. Men jag fick för en liten stund sedan indikationer på att man får makrill utanför Pater Noster. Enligt en mycket trovärdig källa fick ett båtlag upp 5 makrillar. Ok, jag har under de senaste veckorna hört rykten om att makrillen är i havet utanför Måseskär.

 

Jag är tacksam ifall någon kunde dela med sig av självupplevd markrillfiske detta nådens år 2009.

 

Själv kommer jag med största sannorlikhet att blöta linan först kommande tisdag. Varför det finns chans för er andra att dra fisk till dessFlört/skitfiske på er/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen självupplevd fiske men vet att man fick gott om makrill förra helgen utanför Pater Noster!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick 57 st inne i Gullmarn i Tisdags!

 Men idag har det väll blåst åt fel håll? Får se om det blir  några imorgon!! : )

Syns makrillen på ekolodet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först ifall makrillen syns på ekolodet. grun, ekot reflekteras på fiskens simblåsa. Varför det oftast för ett otränat öga är svårt att urskilja makrill. Har man ett ekolod/givare av god kvalitet och van att urskilja föremål som dyker upp på skärmen så hävdar jag med en dåres envishet att det går att urskilja ifall det finns makrill i vattnet. Ifall man inte ser makrillen synns ibland bytensfisken som en stor boll under båten, ståpäls.

 

Nu till den tråkiga delen av inlägget. Det skiter sig med tisdagens linblötande. Turbon rasade, så det är bara att bita i det sura äpplet och få ordnat skiten och när man ändå håller på är det lita bra att plocka reservdelarna som samlats i intercoolern. Skitfiske på er/Nitro

 

Ps, jo förresten så var det en båt ute vid 37:n i lördags och en hel dags fångst inskränkte sig till frisk luft, naturupplevelser utan motstycke, en torsk och två makrillar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog upp fyra makrillar utan för Varberg i lördags em.

Den verkar va tidig iår. Avslutade lör kvällen med nystekt makrill.

Kan inte bli så mycket godare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget! Rynkar

Var ute väst om Vinga ett par timmar och provade efter Makrill men fick inget förutom lite småsej och småtorsk som naturligtvis fick simma vidare. Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

drog 5 makrillar igår mellan stenungsund och marstrand,

försökte grilla dom men det var inte lätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fiskar ni med?

Pilk och häckla eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och testade den nya blåsan på bensindunken, fungerade.

I med en dörj, vips två makrillar utanför Nösund mot Mollösund.

Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Min farbror har stuga vid Brofjorden och sa att dom kan stå på bryggan och spinnfiska småmakrill. En granne hade varit ute förra veckan med båt och fått 80 st!!!. Jag var där i måndags med min båt och tog far och farbror med mej ut hela dan. INTE EN FISK!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmm... Mina svärföräldrar har stuga vid Brofjorden... i Kleva Sandvik... Har farbror din i närheten? Vi kanske känner varann utanför forumet oxå... :=)

De var förresten ute och dörjade förra måndagen = 4 st, helgen som kom = inte en fena...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej vi känner nog inte varandra. Jag har varit där 4 gånger . Min farbror har haft stugan i ca:15 år nu. Ligger vid en gammal utskeppningshamn för sten. Ca:2 km öster om Preemraff. Han har en stor träsnipa,men motorn har inte fungerat på 2 år nu. Så Jag har dragit dit min båt 2 gånger,men det nappar inte när jag är där. Annars har jag hört att det finns större makrill i Gulmarn. Där finns en bra ramp i Fiskebäckskil. Men just nu har jag inte tid att åka ut på ett tag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört lite snack i fiskebutikerna i Malmö senaste tiden om att någon fått upp en 25-30 Makrill i hamnen så nu körs det med häckla när vi är ute med båten och i går kväll fick vi upp en 3 makrill runt Malmö Redd, en liten stackare men 2 i fin storlek - en bra böjan och hoppas på fler.

Utöver det blev det för mig nytt PB med en 6 kg's torsk Skrattande

Skit fiske på er

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det hur mkt makrill som helst här! Fick massa på ränndörjen efter segelbåten och har tom fått 4st stora på flugspöet! Glad Kommer bara att ta dem på fluga i fortsättningen! Flört

post-10009581-1394235960,4594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som de gick högt ida ,stora o fina. Hade även garn i och fick 8st fina värvar (piggvar) he he

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra makrillen är här! Trist bara att vädret är så illa just nu...

Malmöredd mot oscarsgrundet har jag också bäst erfarenhet av när det gäller makrillfisket. Förra året drog jag ca 80 makrillar en kväll på 2 dörjar. Underbart fiske och underbar fisk!

 

Hör gärna av dig igen om fångster och fpngstplatser!  Grattis till torsken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åntligen, nästan!

 

Var igår ute i ett skvalpigt men regnfritt hav (Måseskär - Pater Noster) och fick se andra dra upp obegränsade mängder små sej. Ja, just det, det kryllade av dom men de blev pga sin storlek återbördade för tillväxt. Men makrillen verkade fortfarande inte invaderat våra kustnära vatten. Vi fick efter mycket om och men upp tre (3) stycken granna makrillar. Därtill tog vi med oss 2 knot och två torskar av godkänd storlek (ok, det nappade ganska mycket yngel men dom åkte varligt tillbaka igen med hälsningen vi ses om något år).

 

Nu till nästan vilket betyder att jag fortfarande inte fått blött den egna linan. trevlig midsommar och skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska upp och fiska i slutet av juli, ska bli kul. Såg en länk på nätet som jag inte gillade så mycket. Verkar vansinnigt att ta upp så mycket makrill och sen stå och flina..

http://www.youtube.com/watch?v=GAyJSH6AAls

Men jag saknar säkert erfarenhet. Tjo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄNtligen Skrattande!

 

Igår fick jag äntligen ändan ur vagnen och blötte ner den egan linan. Efter ett par timmar låg det 15 makrillar, två torskar (över 45 cm) samt två bra blekor i fiskebaljan. Så nu  äntligen har den där lugna och avspända känslan infunnit sig. Nu är det bara att se fram emot semester och nya fiskefängen vilka förhoppningsvis kommer att avslutas med grillad makrill osv. skitfiske på er/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

VAR?.......Har varit ute halva dagen idag och 2ggr tidigare i veckan utan en enda makrill!

ställena jag brukar fiska på är väst om vinga.

/HK

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågeställningen VAR är lite tuff att svara på. Men eftersom värmen ändå är på väg svarar jag.

Vi/jag har fått våra randiga söder om Måseskär. Det verkar finnas en del strö inne i Stigfjorden också. Någon har fått inne i Hakefjorden också. Varför det är av vikt att låta linan ligga i blöt så kommer det alltid någon. skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du!

Vissa jobbar med att fiska och det fiskas på kontrolerade former ,en kvot som man får fiska upp. Så du kommer nog att få dina kilon du med,om du e på rätt platts och rätt ställe på rätt tid. God fiskelycka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Var ute 7 timmar vid Fladen i onsdags (1/7) vi fick totalt 4 makrillar och några vettskrämda torskar som fick gå tillbaka mot löfte att återkomma nästa år.Flört

Får försöka senare i sommar igen.

Skitfiske på er.

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var man kung igen!Oskyldig

 

Igår var det ett helt fanstastiskt väder, långa mjuka dyningar böljade in mot Måseskär, solen lyste från en molnfri himmel om man brände sig (som vanligt). Nu till vårt mest älskade ord men lika starkt som solen lyste, lyste makrillarna med sin frånvaro. Mellan klockan 04 och 13 lyckades vi bara få ombord 3 stycken förskrämda stackare. Ok, vi fick 4 granna torskar, 4 blekor och en långa. Men i princip ingen makrill. Så det är bara att ta nya tag . Skitfiske på er/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick 15st rökmakrillar(stora) i Kråksundsgap utanför västra Orust. Annars är det rätt dåligt med makrill just nu, men i Stigfjorden finns det alltid lite makrill! :)

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu, nu verkar de vara på gång. Vi var utanför Måseskär och drog upp 5 st på ett nafs. skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute vid stora pölsan igår och drog tillsammans med en kamrat upp runt 30 stycken på under timmen. Blir till att åka ut idag igen och samtidigt ägna sig åt lite bottenmete intill stora pölsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i gullmarn igårkväll och fick tjugo små makrill på dörj, under en timmes fiske, verkar som om dom går djupt nu.

Lycka till!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...