Gå till innehåll
onsdag 11 mars 2026
politby

Bästa ankare för frifall?

Rekommendera Poster

Har just installerat klart mitt ankarspel (i fören) och snabbt konstaterat att mitt gamla ankare av Bruce-typ inte faller i av sig själv eftersom ankarrullen inte är av den pivoterande typen och Bruce-ankaret inte är designat för frifall med vanliga fasta ankarrullar.

Jag funderar på ett Delta-, Rocna- eller Spade-ankare.  Vilket av dessa är bäst med tanke på frifall?

Senast ändrad av politby | 13 maj 2009 | 23:15

Senast ändrad av politby | 13 maj 2009 | 23:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Delta ankare av just den anledningen du frågar efter. Det fungerar utmärkt och har gjort så på mina två senaste båtar och så är det ett väldigt bra ankare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delta skall vara bäst enligt tester, har ett och är mycket nöjd.

Mvh

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla ankare är bäst enligt tester. Det går alltid att påstå att man har världens bästa ankare, vilket tillverkarna också gör.

Men det lutar åt ett Delta, om inte annat för att det har rimligt pris, jag har ett Delta-ankare i aktern och det funkar bra. Rocna verkar vara rätt svårt att få tag på och Spade kostar en förmögenhet.

Nuvarande Bruce-ankaret är på 7,5 kg så jag tror att jag ska gå upp till 10 kg Delta för att vara säker på att det ska orka dra med sig kättingen.

Det går ju alltid att returnera om det inte fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stävankare för at ligga på svaj i Bohuslän har enligt SXK fått bästa betyg. Det var där jag kollade då jag trode det var ganska oberoende.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...