Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ziggemannen

Ångest! motorval 50hk....

Rekommendera Poster

Jag behöll mitt varvtal vid WOT(~5600 - 5700 rpm)

Köpte den på ebay, och det landade på runt 2700:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis detta gjorde att jag gick på en rostfri 4-bladig propeller, varpå mina problem försvann helt. Du bör oavsett höja motorm så att övre kavitationsplattan ligger precis över vattenytan vid planingsfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ziggemannen!

Du bör oavsett höja motorm så att övre kavitationsplattan ligger precis över vattenytan vid planingsfart.

Lite subjektivt att bestämma kanske, det står i instruktionsboken att den stora plattan ska vara en tum över botten, jag har 20 mm så där är inte mer att göra.  Lätt att mäta på land.

Samma WOT med Rogue? Gör mig lite betänksam, borde bli högre om aktern kommer upp lättare.

Skulle jag hamna under 5500 med två ombord varav en person fram så duger det inte i längden.

http://emag.allegrointeraktiv.no/fische/Evinrude_utstyrskatalog_SE/#/12/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättning!

En tum över botten gäller bara V-botten. Uttern 5000 AC är en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vem du frågar:-) Om man går på de rekommendationer som BRP eller deras ÅF gett i olika sammanhang är det att kavitationsplattan skall vara precis ovan vattnet i planingsfart. Beroende på skrovform så ger det olika höjning av motorn. Helt individuellt..

Vad det gäller WOT, en fyrbladig ger större motstånd i vattnet, vilket i sig teoretiskt drar ner varvtalet. Jag var snarare orolig att varvtalet skulle sjunka vid WOT, men så var inte fallet. Efter mycket frågor på diverse forum och med BRP som ansåg att varvtalet vid WOT kommer att vara detsamma, men med någon knop lägre toppfart, så gick jag på samma pitch som min aluminiumpropeller.

Sant nog, min toppfart sjönk med två knop, men det kan kvitta då den planar redan vid ~12 -13 knop och har en mycket behaglig marschfart vid 22-24 knop. Och den skjuter upp båten i ett nafs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ziggemannen!

Idag kollade jag WOT på min 13 Alu prop. Stämde rätt bra med resaultatet för 15 som var 5200-5300, jag nådde ca 5700 rpm. Alltså kan jag inte ha något annat än 13 i Rogue. 15 kommer att gå för tungt.

Tydligen så måste jag acceptera att min båt är trögdriven men det viktigaste för mig är att jag får ner planingströsklen. Det enda jag undrar över nu är hur det kommer att påverka förbrukningen. Kan jag hålla båten i plan i 15 knop med en vettig förbrukning så räcker det. 15 knop är en behaglig fart om man vill se sig omkring. Men jag undrar om gångläget verkligen förbättras.

Lars



Senast ändrad av Virgo | 13 augusti 2011 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 5700 rpm med 13 så är det 13 Rogue du skall ha. Min Uttern A51 gillar verkligen fyrbladigt. Vi är ofta 250kg muskler på aktertoften fiskepackning, och med fyrbladigt blev det stor skillnad. Planingströskeln är betydligt lägre samt hur mycket jag kan trimma motorn utan att det släpper. Idag marschar jag 20 knop med ~100 - 150 rpm lägre varvtal än men original aluminium.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ziggemannen!

Såg att du svarade medan jag skrev. Tack för svaret.

Vi får se vad som ska prioriteras nästa år. Det är ju inte fel att köra med min 13 Alu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på 50hk så kan jag inte tänka mig att det blir knappt mätbar skillnad. Bättre grepp men större motstånd tar nog ut vartannat. Vi pratar nog centiliter/sjömil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor betydelse har det att propellern är rostfri? De ska ju vara effektivare iom. att bladen inte flexar som på en alu? Tänker på om det funkat lika bra med en 4-bladig alu-propeller. Väldigt intressant detta, har en Crescent 550 som jag funderar på att hänga en 50hk e-tec på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt en 4-bladig aluminium-prop med stigning 13 från USA (http://www.deepblueyachtsupply.com)...

Kostade 1140 SEK inkl. frakt!!! Sen om tullen öppnar paketet blir det dock tull moms på dom 700 SEK som proppen kostade (frakten var på dom övriga 440)

Men - rätt bra pris ändå...

Ska bli intressant att se vad det kan göra på min 5000AC. Har idag en 3-bladig med 15 stigning och orkar inte plana vid tung last samt varvar 5600 WOT med lätt last...

Återkommer med rapport... 



Senast ändrad av Magna-Flash | 12 april 2012 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått följande offerter på 50hk:

Yamaha 67 600

Honda 65 900

Mercury 60 300

Evinrude 58 600

I samtliga fall monterat, provkört ock klart, med batteri och motorlås. Bägge firmorna på gångavstånd.

Suzukin går på 75 000 och verkstan ligger 6 mil bort.

Svårt val om man är en velig typ som jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev 374:- i importavgiftsad

Totalt alltså 1500 kr. Ganska bra pris ändock...

Nu ska vi hoppas att det blir så bra som jag hoppas...

Återkommer om detta åxå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakslagangry

Åkte ner igår för sjösättning och montage av nya propellern - MEN det visade sig inte passa riktigt! Propellern går för långt in (om ni förstår vad jag menar) - så jag måste nog ha nån bricka emellan... Ska försöka ta reda på vad jag ska ha innan jag kan få dit den...

Frustration!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Solas Amita 4. Måste skaffa ny tryckbricka främre bricka - eftersom det är gjutet nav (inte sånt det var på originalproppen). Så det blir några hundringar till... frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju samma båt fast med 50 hästar. Jag har kört med 13,75 x 13 trebladig. Har nu bytt till Solas Rubbex 13,25 x13 fyrbladig.

Jag köpte den i Sverige för strax under 2000:-

Tryckbrickan med det rätta numret i den rätta hubsatsen var helt fel på alla sätt och efter diverse korrespondans så fick jag en ny som passade och även en ny mutterbricka i metall.

Man hade kunnat använda motorns originalbricka om det inte gått att lösa, propellern hade då hamnat 5 mm längre ut, man hade i så fall fått svarva av muttern på baksidan för att kunna få i saxpinnen. Själva tyngdpunkten belastningsmässigt på den fyrbladige ligger ca 15 mm närmare motorn än på den 3 bladige, så det hade inte spelat någon roll och tätt mellan propeller och hus hade det blivit ändå.

Nu sitter allt som det ska och det ska bli spännande att testa.

 

Lycka till.



Senast ändrad av Virgo | 10 maj 2012 | 06:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! OK - då har vi i princip samma båt, motor och propeller nu då! (eftersom - så vitt jag kan förstå - så är det bara navet som skiljer Amita och Rubex). Hoppas vi blir nöjda... I slutändan har min propeller kostat lika mycket som din - men så har den åkt ett över atlanten också (visserligen i en kartongwink)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var propellern på och testad - visserligen utan last och bara en person i båten... Så jag kan egentligen inte säga hur den funkar i verkligheten (med semesterpackning och 3-5 personer).

Men - varvtalet vid WOT är nu på EXAKT maximalt tillåtna 6000 varv. Det känns bra!

Det är en Solas Amita 4-bladig alupropp med 13 stigning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du nog så mycket råstyrka du kan få, även vid last.

50 hästaren har samma utväxling och samma rekommenderade varv 5500-6000

Man bör komma upp till optimum som börjar på 5600. Ska bli intressant att se, generellt så tappar man 100-150 varv på att skifta till 4 blad vid samma stigning, men det är inte säkert. Kommer aktern upp så minskar motståndet. Får jag bara 5500 vid normal last så får det vara bra även om motorn mår lite bättre över 5600. de flesta av mina turer är korta, bara på 2-4 Nm, dessa brukar avnjutas runt 4-5 knop, varför ha bråttom? E-techen har ju en av sina bästa egenskaper på låga varv, dvs låg bränsleförbrukning och ren gång. Min förhoppning på den här propeller är att få ett bra planingsläge i 15 knop när man ska lite längre.



Senast ändrad av Virgo | 20 maj 2012 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövade i helgen med 3 vuxna och 2 barn plus lite packning - och är väldigt nöjd! smiley

Råstyrka finns absolut - kom upp till nästan 6000 varv WOT.

Marschfart verkar vara 4500-5000 varv beroende på last - lägre än så så börjar den resa sig fram.

Har dock ingen knopmätare så där vet jag inte - men att den går långsammare än med 3-bladig med stigning 15 är helt klart iallafall - men huvudsaken är att den orkar plana (utan last i fören) med folk i kabinen... Ska kolla hastigheten med GPS nästa gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort samma test med fyrbladig Solex Rubbex 13,25 x 13 men utifrån min normallast på 2 personer i fullt utrustad båt. Uttern 5000 AC med E-tec 50.

Jämförelsen med 3 blad 13,75 x 13 inom parantes.

Fart enligt GPS

WOT = 5600 (5700)

Fart vid WOT = 19,8 (21,0)

Lägsta praktiskt användbara planingsfart = ca 15 knop (17)

Varvtal vid ovan ca 4650 (ca 5000)

Helt allmänt så verkar planingströskeln mindre markant, det går att öka långsamt hela vägen upp utan att horisonten försvinner när man sitter på förarstolen men den tröskeleffekt som finns börjar märkas när man kommer under 14,5 knop.

Någon skillnad i ekonomi vet jag inte om det blir, räknar inte med att det märks i alla fall.

Ungefär vad jag tänkt mig, det blir nog inte bättre än så för 2000:- Kanske hade en stålpropeller gett ännu bättre prestanda. Eller trimplan.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått? Fortfarande nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är i stort sett nöjd. Den orkar upp i plan utan hjälp med hur mycket last som helst. Extremt råstark... Har hittat en marschfart på 5200 varv ungefär och då ligger jag på 18-19 knop. Detta iofs via iPhone-gps, så lite osäkert. Skulle nog varit optimalt med en 14 stegad 4-bladare. Men det finns väl inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan direkt jämföra varvtal kontra fart med samma propeller eftersom utväxlingen är den samma på våra motorer. Enda skillnaden är att dina 10 extra kusar orkar varva högre. Därför hade nog 14 hade varit optimalt för dig men för mycket för mig.Som jag skrev så når jag 5550 med 2 pers men med max last inne så tappar jag bara en aning av varvtalet, nålen visar då obetydligt under 5500 men det gör inget eftersom det är sällan det är så tungt. Med 2 pers i båten och passageraren fram kan jag plana i 15 knop men med max last är detta inte möjligt, jag måste upp till 17 knop för att det ska gå bra. För övrigt så brukar den analoga tachon visa för lite. Vid motorservicen jag gjorde efter 1 år så hade loggat max varvtal ensam med 15 tummaren varit 5600 men jag hade bara sett den visa 5500. Stämmer det nu med så har jag marginal nog för att tryggt kunna köra med den här 4 bladaren. Jag tror dock att den optimala propellern hade varit en rostfri original Rouge i 13. Något annat jag märkt är att trollingfarten troligen ökat något, något en medföljande fiskare anmärkte på. Den gick med över 2 knop på tomgångsvarv. En annan men god sak är att allt tidigare skrammel i båten på låga varv i princip försvunnit helt. Man kan nu köra i 4 knop på 1500 varv, en behaglig avkopplande fart med mycket tyst motor när man vill studera omgivningarna. Dessutom så är farten då under båtens längd i vattenlinjen och bränsleförbrukningen per distans måste vara optimal. Apropå GPS i Iphone. Jag har en 2 år gammal iphone 3 GS med 88 sea sjökortsprogram. Det funkar rätt bra även om det tappar positionen emellanåt. Man får uppdatera den med sökknappen. Farten det visar är däremot oftast fel. Jag använder en gammal Garmin 12 som hastighetsmätare, den är oändligt mycket exaktare än Iphonen.

Jag kommer att köra med den här propellern framöver men funderar ändå på att montera smarttabs nästa år. I komposit så kostar de bara 1300-1400:-

Vi får se.

Ha en fortsatt bra sommar.

Lars

 



Senast ändrad av Virgo | 07 juli 2012 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit underfund med att min motor med största sannolikhet sitter för lågt monterad! Den sitter i lägsta hålet - vad skulle det göra för varvtal osv att höja den till rätt nivå?

För övrigt tror jag också att jag ska montera Smart Tabs till nästa säsong... Kanske kan jag montera tillbaka min 15 trebladiga då (i kombination med höjning av motor)... Dock är jag väldigt nöjd med råstyrkan med den fyrbladiga 13, men tror att den kommer övervarva med höjd motor och tabsen...



Senast ändrad av Magna-Flash | 26 juli 2012 | 10:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket hissning ger, bara att det är en hel del.  Kavitationsplattan ska sitta 1 över botten på en v bottnad båt. Jag har funderat på det, du borde kunna ha 15 på en 60 hp. Hissa motorn och testa din fyrbladige, om du har 400 varv till godo på optimalt varvtal så kan fdu köpa en likadan på 15 och sälj den andre på blocket. De finns ju i Sverige. Hansen racing säljer dem likasom nedanstående firma som har Rubex.

http://www.svenskamarin.se/art-1.asp?id=5101&iPageID=298

Egentligen borde det gå ännu bättre med en rostfri Rouge i 15 Skulle den bli för stor så bör man kunna få en propellerverkstad att anpassa den så att den blir exakt rätt. Ring och fråga. Man får bara inte missa att trimma ut motorn optimalt vid test av WOT. De här båtarna får ett rätt kraftigt akterligt trim även när de går optimalt. Jag har också funderat på smart tabs. Jag har nära 50 kg extra vikt längst fram i form av två ankare och skrot. Motorn går inte att trimma ur vattnet vid stillaliggande nu heller men det är bara lite som sticker ner, axeltätningen är uppe. Kanske ska man vara nöjd som det är så länge man har den här båten? Den går ju bra runt 16-18 knop även om man kan köra lite långsammare och lite fortare. Man måste också hålla i minnet att högsta teoretiska hastighet för 13 vid 0% slip är 22,4 knop vid 5600 rpm. Min toppfart på 19,8 knop ger en slip på 12%, rätt så rimligt även om det kanske inte är helt rätt.

 



Senast ändrad av Virgo | 26 juli 2012 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur har det gått? Min motor går inte att höja mer. Däremot så har mitt WOT ökat marginellt under sommaren, är nu inom optimal gräns (5600), mindre soppa, mindre vatten samt att jag lättat lite på barlasten längs fram. I vinter åker batteriet i aktern ut och nya kablar dras till det under förarstolen, det räcker med ett, man kan byta vart tredje år istället för säkerhetens skull. Jag planerar att lägga en fast vattentank på 30 lit under pentryt på bb sidan (båten är ombyggd), där ligger 3 femlitersdunkar idag. Slutligen så åker de sista 25 kilona ut från förliga ankarboxen. Jag får då en fördelaktig viktfördelning.

Nu till orsaken till inlägget. Du tänker satsa på trim tabs. De vanliga kommer väl i konflikt med badstegen. Det finns en variant som heter Pro troller i USA som man kan vinkla rakt ner för att bromsa vid trolling, i det läget bör de gå fritt från badstegen, se länk:

http://www.nauticusinc.com/nauticus_pro_troller.html

Jag överväger starkt att skicks efter ett par sådana inför nästa säsong och gör jag det så åker 3 bladaren på igen. Då kanske jag kan ha en 15 tummare i 3 blad, man kan ju borra ventilationshål själv om man har problem med att få få upp den. Jag har en skiss med mått. Hålen ska vara 8 mm.

Om jag inte monterar tabs så går fyrbladaren bra nog.

Du får ha en trevlig avslutning på säsongen.

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...