Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
torsdag

Vad skiljer mellan Yamarin 6110, 6420 och 64 DC?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har försökt söka fram info om vad som förändrats mellan de olika generationerna av Yamarins 20-fots daycruisers.

6110 tillverkades 2001-2003

6420 tillverkades 2004-2005

64 DC tillverkas från och med 2006

Jag har hittat följande info hittills: 6110 är 3cm smalare (245 cm), väger lite mindre än efterträdarna. 64 DC ser ut att ha ett skrovfönster på vardera sida, vilket föregångarna inte verkar ha. 6420 och 64 DC verkar ha identiska mått och identisk vikt. Alla modellerna är typade för 7 pers.

Är det någon som kan lista upp lite förändringar som skett mellan modellerna? Det vore kanon att veta. Jag funderar på att köpa en 20-fotare och Yamarin ligger bra till. Det blir begagnat i så fall, så då är det lite förvirrande att det är nya modeller vartannat år. :-)

Här ser man vilka modeller som tillverkats under vilka år, samt lite snabbfakta om dom. Men ingen detaljinfo dessvärre.

http://www.yamarin.com/Hem/Modelserie/AllaYamarinmodeller/tabid/2707/Default.aspx

Tack på förhand för hjälpen

/Tor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl börja så kan andra fylla på. Tar nu bara ur minnet å med Alzheimer Light så är det inte så lätt. :-)

I grunden är det ju ungefär liknande båtar - 64.. är som du skriver ca 11 cm längre å ca 3 cm bredare. En försäljare sa en gång åt mig att de tidigare hade problem med att modellerna var för framtunga men att de lyckats lösa det - å det talar väl för sig själv med de testresultat modellerna fått. Var på väg att köpa en fin 6110 från Jakobstad Finland men tyvärr blev den stulen å är väl i nåt öststatsland nu.

På 6110 tror jag att det var tillval med fönster i ruffen å badbryggan med förvaringsutrymmen är väl inte lika optimala som på 64.. dessutom blev det ju mer praktiskt å snyggare klädsel i båten fom -04 tror jag.

På 6420 från -04 är det mer fyrkantiga fönster till ruffen å det byttes till mer ovala fiskögon från -05. Från -06 tror jag det blev nya stolar och annan gråare färg på instrumentpanelen.

Färskvattentank med diskho kom som tillval nån gång runt -04 eller tidigare.

Tank på ca 140 liter har funnits med från -04 eller tidigare.

De praktiska stuvfacken under den underbara U-soffan har funnit med hela tiden.

Trimplan och hamnkapell mm har alltid varit tillval.

Så nu får andra fylla på med mera fakta.

Lycka till med båtköp! Cool Berätta sen vad det blev. :-)

 

 



Senast ändrad av PatricS | 06 maj 2009 | 07:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag fyller på lite.

6110 har ett skrov med 19 eller 20 graders bottenvinkel.

6420 och 64DC har 21 grader.

64DC har fällbar framkant på stolarna, gör det lite bekvämare att stå upp.

6420 och 64DC har (små) badplattformer vid motorn, tror inte 6110 har detta.

Lycka till med båtvalet, Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...