Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
CalleN

Installera Intercooler?

Rekommendera Poster

Skulle vilja sätta ditt en intercooler på min 5.0MPI, hur mycket skilldnad i hästkrafter gör det? Finns det några prisvärda och lättinstallerade såna varianter som ni känner till på marknaden?

C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror tyvärr inte att du höjer effekten nåt nämvärt med en intercooler såvida du inte har monterat Turbo eller kompressor. Intercoolern har man för att kyla ner den komprimerade luften som blir varm när den komprimeras. Först då kommer intercoolern att göra någon större skillnad på effekten.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

0 hästkrafter skulle det ge!

Detta för att en intercooler ska kyla den uppvärma luften från turbon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sanning med modifikation. En intercooler är till för att kyla lyften vilket höjer dess densitet = det får plats mer kall luft än varm luft i en cylinder. Det betyder i sin tur mer effekt.

Baksidan av det är att intercoolerrn stryper luftflödet en aning, så den kostar lite effekt också - ingenting är gratis.

Men sedan har vi den detaljen att luften måste vara varm om det ska gå kyla den, eller åtminstone varmare än det man kyler med! Normalt sett är det riktigt varm luft från en turbo eller kompressor man vill kyla, och det är ofta enklast att kyla med vanlig luft då. I en båt är situationen ännu bättre, eftersom man oftast har obegränsad tillgång till vatten som är ett antal grader kallare än luften...

Menmen, utan överladdning, ingen nämnvärd nytta av en IC. Förutom möjligtvis om man kör någon toppfartstävling (på hjul, inte båt) i en stekhet saltöken och kan använda en tank full av isvatten att kyla med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog sätta mina pengar på en ganska redig effektsänkning. Oavsett vad man hittar på att kyla den med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...