Gå till innehåll
söndag 21 september 2025
Linmajon

Dubbla solpaneler, serie eller parallellt?

Rekommendera Poster

Har två solpaneler, 52w och 26w samt en Maxpower regulator.

Jag hade tänkt koppla in panelerna parallellt mot regulatorn, men vid närmare eftertanke lär det ju bli problem med att de levererar olika spänningar beroende på sol, placering mm. Blir det inte noll ström från ena panelen då? Tänkte lägga en diod efter varje panel. Tyvärr ger dioden ett litet spänningsfall också.

Min tanke var då att seriekoppla dem istället. Regulatorn klarar det. Då lär jag få rejält hög spänning, alltid, men hur blir det med strömmen? Är det lämpligt att koppla dem i serie?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde funka bra. Räcker väl med en diod i serie med båda panelerna. Testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... problem med att de levererar olika spänningar beroende på sol, placering mm. Blir det inte noll ström från ena panelen då?

Detta står det inget om i den andra tråden, vad jag kunde hitta. Svaret tror jag är att båda panelerna måste ge mer än cirka 15 volt (pga förluster i kablar och regulator), men så länge både ligger över 15 volt så kommer de att hjälpa varandra om de ligger parallellt, så att spänningen blir ett medelvärde, medan strömmen summeras.

Jämför med en båt med två motorer, där den ena motorn har högre gas --- båda gör ändå nytta, så länge den långsammare propellern rör sig snabbare än båten (båtens fart = batteriets spänning).

Tänkte lägga en diod efter varje panel.

Varför det? För att se att de fungerar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett argument mot seriekoppling är väl att säkerheten minskar.

Seriekoppling en panel slutar fungera = 0 laddning.

Parallell koppling en panel slutar att fungera = den andra laddar ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med två olika stora paneler i serie begränsar den lilla panelen laddningen från den stora. Inte alls önskvärt alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte få ström bakvägen från den andra panelen om den ena ligger i skugga. Har läst nånstans att man bör ha det.

Hursomhaver ser det ut som att parallellkoppling är det bästa alternativet, men det finns åsikter åt båda håll. Jag kommer att prova båda varianterna bara för att jag enkelt kan göra det. Risken att skada grejorna verkar inte alltför stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JONAS !!!!!! ..när man skriver ordet diod så är det   INTE en LED ( diodlampa)  man menar .

Diodens funktion är att hindra spänning att 'gå baklänges'  tillbaka till solpanelen!

Klokt val vid parallellkoppling !

post-11345-1394235872,1316_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jocke,

Då förstår jag. Läste någonstans att man tappar 0,7 volt med diod och då verkar det vara en ganska dyr lösning. Men nu förstår jag vilken funktion dioden har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd schottkydiod(er) så får man ett lägre spänningsfall.

Exempelvis elfa 70-234-84

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...