Gå till innehåll
torsdag 02 maj 2024
Hplar

Dyra dieselmotorer 1.200:- Hk ???

Rekommendera Poster

En 300-hästare för 400.000:-?? En bensinare V8 mpi 350-hästare för 160.000:-. När GM kommer med sina marinmaskiner 2010, se http://www.gm.com/experience/technology/gmpowertrain/engines/specialized/marine/2010_6000_LST_Marine.pdf

då kan man hoppas att dieseltillverkarna sansar sig. Finns inte någon sans och balans i t.ex. VP`s prissättning, inte ens de gamla argumenten om mekanisk dritsäkerhet håller ju längre, de har ju lika mycket elektronik som bensinspisarna har. Nu kommer, 2010, förhoppningsvis konkurrans från världens största tillverkare av 4, 6 och 8 cylindriga bensinmotorer, GM Powertrain, vilka producerar i stort sett alla maskiner till Mercruiser, Volvo Penta och andra användare av GM-block. Det handlar om en serie V8 6-litersmotorer med bl.a. kompressor om exempel. GM bygger 2010 en 6.0L V8 med ett vridmoment på 671 nm vid 4000 varv och 480 hk vid 5400 varv, se länken ovan. Denna nya generation Vortec-maskiner skall, enligt diverese artiklar, vara extremt bränslesnåla vid marsch och låga hastigheter. Även om jänkarna höjer prisnivån med 50% så hänger dieselpriserna löst med ny maskinteknik från GM. Om GM nu inte konkar förstås.

Kan nån förklara varför en dieselmotor skall vara svindyr jämfört med all annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Jag funderade likadant när jag skulle byta mina VP290A (GM350).
Kunde för mitt liv inte räkna hem 2 dieslar...  Ser verkligen fram emot att det kommer några äkta kommersiella alternativ till dagens urålders dieslar/bensinare och liknande metallmonster. Kolla bara på reservdelspriserna på common rail dieslar tex.... Något MÅSTE hända. Branschen behöver vakna ur sin koma. Vi kan inte stå stilla längre.  Ottomotorn kom 1876 (fyrtaktaren) och Dieseln kom 1892. Vad har hänt sedan dess. Lite bättre sprutt på grejerna, lite datorstyrt jox (låter billigt att serva/byta). Annars ingenting... Mer än att det är dyrare att serva/byta delar.Rynkar



Senast ändrad av Reine | 08 april 2009 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med, det verkar vara accepterat att blåsa sjöfolk på hur mycket pengar som helst utan att få dåligt samvete.

Hörde för ett tag sen vad atlas copco betalade för en 600 hästars detroitdiesel med common rail som dom kör med i några av sina gruvtruckar, ni kommer inte tro mig men dom får FEM sådana motorer för samma peng som vi får betala för en D6a från volvo penta!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur ett allmänt perspektiv kan tyckas att det inte hänt så mycket, men om man tittar på konstruktionerna i detalj, så går det i princip inte att jämföra på något vis öht. Framstegen är enorma, och konstigt vore det annars, med tanke på alla hundratusentals människor som grubblat på hur motorerna kan göras bättre genom åren.

Var du glad att du inte behöver åka runt med en 8 hk tändkula i Nimbusen, som väger 400 kilo och har skogstokig bränsleförbrukning relativt sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad att beställa en till två motorer mot 50 på ett bräde.

Det borde du veta Johan.

Hälsn Mattias.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det efterfågan på dieselmotorerna som styr marknaden och höga priser. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gubbar, nu börjar vi tala matematik. Låt oss gå exemplet ovan, i så fall skulle en 400.000:-´ s diesel kosta en femtedel, d.v.s. 80.000:-. Och då skall vi ju inte tro att t.ex. Detroit inte vill tjäna några pengar bara för att man säljer 50, man har fortfarande goda marginaler. Fritidsbåtägarna, som gladeligt betalar 9:- för en rostfri M5 mutter och bricka, blir praktblåsta av dieselmotortillverkarna och av egna gamla vanor, speciellt i Norden. Kollar man beg.marknaden i Europa i övrigt så får i vart fall jag känslan att diesel ligger i minoritet. Men, finns det verkligen inte någon professor i Bryggänget som kan ge någon annan förklaring än upptrissade priser på frågan om prisnivån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara så jag förstår, är det hög eller låg efterfrågan Du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båtmotorer är ju i samanhanget en liten marknad, men stor eller liten efterfråga ska inte jag tolka. Jag vet att det ibland kan vara långa väntetider på motorer och det kan ju betyda att efterfrågan är stor.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För all del mattis men det ger en lite fingervisning om vad säljarna har för marginaler, och hur mycket du som konsument ska pruta på priset.

Allt är förhandlingsbart dvs pruta tills du skäms, och lite till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste bli jobbigt Johan för du har väl aldrig skämtsFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att båtägare är ett tåligt släkte som man kan ta ut extra mycket av, allt styrs ju ändock av tillgång och efterfrågan. Men samtidigt är det ju så att den stora konsumtionen oavsett om det gäller bensin, Diesel, in och/eller utombordare, är fabrikanterna av båtar som står för och dessa betalar inte de priser som man får göra i utbytesfallen.

Det är förmodligen inte för inte som Brunswick m fl jagar och damusger marknaden avseende båfabrikörer som vill sälja akterspegeln antingen via köp av hela fabriken eller genom andra konstruktioner. Likaledes går båtfabrikanterna i hop och skapar samarbetsformer där man förbinder sig att köpa volymer från motorfabrikanterna för att få till bra priser. Men som någon nämnde så handlar det om små volymer total sett som säljs och man kan nog fundera på om profiten ändå är så stor som man vill göra gällande här. Kan tänka mig att utvecklingskostnaden för Volvos D - Serie kostat otroligt stora pengar som man förmodligen har en kalkylerad payoff tid på. Titta på gamla staketserien däremot som förmodligen under de sista levandsåren varit en riktig kassa ko för Penta, men utan detta inflöda hade de förmodligen inte haft råd och utveckla D-Serien. De flesta tillverkare såsom GM, WV kan använda grundkontruktionerna från existerande bilmotorer vilket även Penta gjort på de 5 cylindriga maskinerna som kommer från XC serien. Sedan skall ju detta marinkonverteras vilket ställer stora krav på tekniker och motorkontruktörer, om det inte vore för det kan man ju fundera på varför så få ger sig på egen konverteringar av dieslar. viktigt är att beakta att om man jmf benis och diesel motor kan man generalisera att allt är kraftigare på en diesel. Om vi tar en modern bensinare med insprutning som jobbar dom med runt 3 bars bränsletryck, en modern dieselmotor på säkert 2000-3000 bar beroende på typ av system. På gamla s.k sugdieslar fungerade detta med ett enklare system som i princip bygger på att spridaren öppnade av det höga trycket, som dieselpumpen ser till att det uppnås på ställe sett i vevaxelgrader. Nykontruerade dieslar bygger på en helt annan teknik med elektriskt styrda spridare och elektroniska styrsystem som jobbar med ovan nämnda höga tryck. Detta ställer ytterligare krav på hållfasthet då även faktum är att en dieselmotor har ett mycket högre kompressionsförhållande än en bensinmotor, vilket kräver mycket kraftigare vevstakar kolvar cylindrar motorblock och annat.

Meeen det är dyrt så detta var bara en lite utläggning i frågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är sant, det är inte ofta det händer.

När lyfter du i din common rail?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lyfter jag i min svindyra commonrail till nästa helg om kranförarn kan hålla sig nykter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det lyft nu på påskaftonTungan mycket dunderhonung då.

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, dags för lite sammanfattning. Tack för många inlägg! Låt oss tro att det kanske handlar om 30% fördyring i producentledet för en diesel, knappast mer, eftersom det verkar vara mer en materialfråga mellan diesel och bensin.

Elektroniken görs väl, som all annan mer komplicerad datateknik, hos ett par tre leverantörer i världen, skitbilligt att producera men gärna 30.000:- för en databox till oss köpare.

Eftersom USA-marknaden är mikroskopisk vad gäller dieselmotorer för s.k. nöjesbåtar upp till ca 40 fot, så påverkar det förstås volymen totalt på värdsmarknaden vad gäller marindiesel. Så Ok då, låg volym högre priser. Men man får ju inte räkna bort alla andra områden världen över där dieselmotorer används så då måste slutsatsen bli att volymerna ändå finns.

Jag har genom åren haft båtar i storleksklass 24 till 40 fot, diesel och bensin. Jag har egentligen inte brytt mig vilket, speciellt inte när man kunde tanka 1000L bonnolja i en Storö 40 för några hundralappar. Men nu är läget annat, en 34 fotsbåt med två V8, full tank 9.000:- skattat, som egenföretagare kostar det uttaget ca 25.000:-, 5 liter/distans i marschfart, då är det inte kul längre. Och den sortens båtar drösar det av. Men att pröjsa 750.000:- för att minska förbrukningen med dieslar med ca 30%, finns ju inte på kartan, eller.....? Ja f-n vet, har sett ett par exempel på olika båtbörsar det enaste året, och villken hemlighet dom ruvar på som vi andra inte fattat, det kan man undra över.

Funderar på att slänga förgasarna och montera MPI elektronisk bränsleinsprutning, men där kostar några metallbitar, sladdar, insprutare och elektronik, den svarta lådan, uppåt  40.000 st och skall ge ca 30% lägre förbrukning. Fast det blir ju bara ca 12% av kostnaden för nya dieselmaskiner.....  Då skulle man spara 7.500:-/tankning inklusive skatt och sociala kostnder x 3 tankningar/säsong = 22.500:-/säsong = hela skiten betalt på fyra säsonger, yipeee.... va stålar man skulle tjäna om ladda in två dieslar i stället, skulle bara ta 38 säsonger.

Som båtägare måste man kunna räkna Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...