Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
cutlasssupreme66

Lossa växelhus på en Yamaha 50hp -90

Rekommendera Poster

Du har fyra bultar på riggen synliga. Sedan sitter en femte bult under ett svart litet gummiskydd baktill/ovanifrån mellan skarven rigg/underhus.

En sjätte bult sitter även underifrån, under trimrodret som måste bort.

När du har lossat samtliga bultar ska det bara vara att knacka ned underhuset försiktigt med en gummiklubba eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du  måste även lossa på växelstångskarven det finns en mutter där den övre,sedan skruvar du ner den långa muttern tills den precis lossnar inget mera annars ändrar du på växeljusteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du knackar med gummiklubba så var mycket försiktig. Aluminium legereringen är inte så värst hållbar för slag och stötar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte minnas att det är gjort så på den motortypen. Växelstångsskarven glider isär av sig själv. Den består av ett hål och en stång som förs in i hålet med splines. Ändrar man inte växelreglaget efter man lossat växelhuset borde det inte kunna gå att montera ihop fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurru du( SPARRE) nu är du ute o cyklar kan den här motorn utan o innan den här motorn har växelstångskarv med mutter inte splines,på 60hp 3cyl o upp är det splines,jobbar med sådant här hela dagarna sörru.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då borde du veta.

Har bara gjort det här på lite större yamahamotorer, så det kan ju förklara min minnesbild...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...