danh 0 Postad 1 April , 2009 Hej! Jag har en Bayliner 2355 1998 med en 5.7l motor från 98, ett Bravo 3 drev från 2007. Hur fungerar kylningen. Jag har kopplat på en damask med slang på drevet men det verkar inte suga? Kan kylvatteninsuget sitta under båten? Hur byter jag drevolja? Nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 1 April , 2009 Det finns lite olika varianter på kylning. Endera tas kylvattnet genom drevet eller genom en speciell pickup under båten (eller på akterspegeln) ELLER bägge dessa sätt... Eftersom den inte tar in nåt vatten när du kopplar in dej på drevet (du har väl tryck på vattnet??) så titta under båten om du har nåt där. Finns grejer att sätta där också för att få in vatten i så fall för att kunna starta på land. Du kan också titta nere vid sjövattenpumpen på motorn (längst ner på styrbords sida, drivs av fläktremmen) var de två slangarna från den tar vägen. En går till motorn och den andra?? Ja, till drevet eller en bottengenomföring eller bägge via en Y-koppling. Byt drevolja genom att öppna oljepluggen längst ner på drevet och locket på drevoljeburken i motorummet.. Låt det rinna. Det tar LÅNG tid, speciellt om du har Quicksilver originalolja, så låt det stå över natten.. Sen pumpar du in nya oljan genom den undre pluggen med en speciell pump. Öppna övre pluggen först också. Pumpa i olja tills det rinner ut genom övre pluggen och stäng då denna. Fortsätt sen att pumpa tills du ser oljenivån börjar stiga i burken i motorrummet. Då kan du ta bort pumpen och stänga pluggen och sen fylla upp det sista direkt i burken. OBS, bli inte förvånad om nivån sjunker när du börjar köra med båten. Det är normalt och du kan behöva efterfylla flera gånger i början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danh 0 Postad 2 April , 2009 Tack för tipsen, ska kolla nu i helgen! Slangarn var skiftade nu fungerar det. Tack Senast ändrad av danh | 06 april 2009 | 08:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser