Gå till innehåll
onsdag 11 mars 2026
Terrafobica

Hur ser era båtapotek ut?

Rekommendera Poster

Själv har jag en väska som nog innehåller allt utom en uppblåsbar ambulans.  För ett par år sedan så var jag med om en skrämmande situation långt ute i skärgården.  En kvinna blev biten av en huggorm, normalt inte så farligt, men hon fick en anafylaktisk chock av det och hade förmodligen inte klarat livet om det inte var för att en båtgranne hade kortisontabletter ombord, allt enligt min läkare.  Sedan  så följer ett paket Betapred med och även en adrenalinspruta (Anapen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huggormsbett kan vara nog så illa-likväl som getingstick, för den person som reagerar på dessa gifter. Problemet är väll att vanligt folk inte får inneha dessa mediciner/serum. Räddningsväskan bör nog uppdatteras, Dom ska inte va för gammla heller!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.ericssonseglare.com/medlem/Medicin1.html    Listan
Men det finns saker som inte är med, samt att ipren använder man
inte om man blöder.
Då slutar man aldrig blöda. Utan vid värk med blödning används alvedon lämpligast.

Folie är en säkerhetsprodukt som också är väldigt bra att ha med i ett sjö-apotek.
Det används vid brännskador för att läggas direkt på såret, innan det läggs om med bandage. Ni förstår säkert hur det känns, när man sedan ska ta av bandaget och det har fastnat.

Lägg gärna till mer som bör vara med, viktigt också är att ha sakerna i en drybag.
Men det visste ju alla redan. Flört

Fästingborttagare är bra.
Nål och tråd samt sax.
Pincett kanske?
Salubrin är bra. Prova några droppar på en sockerbit, vid förkylning bl.a.
- Jo det är t.o.m gott

Glöm inte heller de egna medicinerna bara.

http://sycayennetips.blogspot.com/  Här kommer en hel del tips och råd vid långsegling.
Det är mycket, och en fantastisk lista med bra tips och råd.

Men var försiktig på sjön!

Senast ändrad av Sobril | 18 mars 2009 | 03:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den sedvanliga uppsättningen förbandsmaterial i olika storlekar och har kompletterat med stripes (långa smala tejpremsor, funkar kanon för att hålla ihop sår). Ett par 10ml koksalt för att skölja sår är också bra att ha.

Värktabletter: Bamyl koffein, då panodil och dyl inte hjälper mot min huvudvärk. Ökad blödningsrisk förvisso, men med rätt förband går det att stoppa en mindre blödning ändå. Vid en massiv blödning spelar det ingen roll för då är det tryckförband och sjukhus som gäller i vilket fall.

Har även en karta betapred. De kan både tuggas, sväljas eller lösas i vatten, så de funkar perfekt även till små barn. Kortisonsalva är också bra att ha, tex till getingstick. Måste bara komplettera med kortison till hunden innan säsongen börjar.

Anapen låter inte helt dumt att ha med sig. Kanske skulle skaffa en sån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tala om för läkaren att du är båtmänniska och kan ha långt till närmaste sjukvård så skriver han ut anapen åt dig.  För övrigt så är dina betapred lika bra för hund som för människa vid en anafylaktisk chock, annan dosering bara.  För en vuxen människa gäller 12 tabl á 0,5mg som engångsdos.  För hund gäller 1 tabl 0,5mg per två kilo kroppsvikt, klart högre dos än för människa alltså.  Min cocker skulle behöva 7 tabletter (han väger 14-15 kilo) sedan är det full rulle mot läkare/veterinär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, då ska det skaffas anapen så fort som möjligt! =)

Det övriga har jag koll på, jobbar som ambulanssjuksköterska till vardags. Men det finns nog en hel del andra som har nytta av den informationen också, så tack för att du delade med dig. Glad 

Beträffande betapred ska vi enligt riktlinjer ge 15 tabletter till vuxen. Men det kanske skiljer mellan generella ordinationer kontra våra lokala föreskrifter. Vad det står på mina tabletter från apoteket vet jag inte. Får la kolla bipacken. Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T-röd för utvärtes bruk och en fin maltwhiskey för invärtes bruk...

Nu i år ska vi satsa på att sätta ihop en ordentlig väska med mediciner, kortison, betapred etc. Förbandsmateriel, kylgel och om det går att fixa, även dropp. I våran besättning på två så har i alla fall jag läst väldigt mycket sjukvård och även undervisat i det. Skulle kännas bra med lite pryttlar. Kanske en hjärnspatel också... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betapred och adrenalinspruta vid allergiska reaktioner.

Kirurgtejp och suturer. Kompresser, gasbinda och elastisk binda vid sår, stukningar och frakturer.

Smärtstillande: Paracetamol, Diklofenak och Tramadol. Orudisgel (ej i solljus), Xylocaingel.

Antibiotika: Kåvepening, Heracillin och Ciproxin. Terracotril med PB (öron och ögon-salva)

Omeprazol (mot magkatarr), Sterisol handsprit, plåster, näsdroppar. Tavegyl (klådstillande och mot allergi)

Vi har vid några tillfällen använt smärtstillande och antibiotika men mest har vi gett bort eller plåstrat om båtgrannar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magsyredämpande är bra, samarin t.ex.  Blandar man det med hemkört får man dessutom Norsk champagne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...