GÄ till innehÄll
lördag 31 januari 2026
contessa

MD2 spridare insprutare

Rekommendera Poster

hej,

jag har demonterad mina spridare för översyn och provtryckning men jag Àr lite fundersam över monteringen, spridarna sjÀlva ser lite rostig ut dÀr dom sitter i kopparhylsan och dÀrmed Àr jag lite oroligt att det kanske inte blir 100 % tÀt.

kan eller ska man lÀgger pÄ lite kopparpasta eller annat fettliknade innan monteringen?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Det blir gÀrna lite rost nere i hylsan vid spridarhalsen, man Àr trots allt pÄ sjön och spridaren Àr inte direkt rostfri.

Det blir en liten luftspalt mellar hylsan och spridaren dÀr vatten,diesel och motorolja brukar leta sig ner.

Har du haft problem med lÀckage innan du tog ur spridarna?

Spridaren tÀtar endast i botten, kransen runt spetsroten.(hoppas jag fick fram budskapet)

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

tackar tackar, nej jag har inte haft nÄgra problem förutom att min motor Àr svÄrstartad nÀr den Àr varm.

jag har inte haft spridarna demonterad pÄ min MD2 sen 2000 det Àr ju nÀstan 10 Är sen???? otroligt att det har funkad sÄ pass bra.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Ja det skadar inte att se över dom smÄ grisarna ibland, det Àr ju rÀtt gamla grejer det dÀr och dom Àr vÀl lika förtjusta i dagens diesel som Göran Persson Àr pÄ sallad.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Att Ă„termontera spridare Ă€r inte ett jobb att göra sjĂ€lv, kopparhylsorna ska planas i botten eller bytas, och det Ă€r specialverktyg som behövs. DĂ€refter ska spridarna monteras med rĂ€tt Ă„tdragningsmoment för att inte sprĂ€cka topplocket! Kolla i verkstadshandboken hur mycket dom ska dras med! Vill minnas att det Ă€r 20 Nm (ca 2 kg/cmÂČ). Momentnyckel MÅSTE anvĂ€ndas!

Lycka till.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

tack men jag trodde faktiskt att det var ett jobb man skulle utföra sjÀlv eftersom jag lÀste att man egentligen skulle tar ut spridarna efter varje sÀsong och lÀgga dom i fotogen. det skulle dÄ betyda att om man Àr nogran sÄ mÄste man byta hylsa osv efter varje sÀsong? hmmm nu blev jag Ànnu mera osÀker. mina spridare gÄr inte att dra Ät men trycks pÄ plats med en stor bricka med skruvar pÄ bÄda sidor och pÄ MD2b vet jag att det ska vara 2,0 kpm men jag misstÀnker att det Àven gÀller MD2. om nÄn har fler tips tar jag tacksam emot!

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Följer inte spridarhylsorna med upp nÀr man demonterar spridarna sÄ behöver man inte byta dom, problemet blir om dom följer med upp sÄ mÄste man pressa dit nya (gÄr inte att ÄteranvÀnda) att du fÄr in kylvatten i cylindrarna( ÄtminstÄnde pÄ tmd 50-70 dieslarna.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

hÀrligt tack det var vad jag ville höra. tror du att man skulle smörja pÄ lite kopparpasta för att dom glider in fint och kommer ut lÀttare nÀsta gÄng?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Japp det blir bra,hylsorna Àr ju av koppar dom ocksÄ

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Det finns ingen anledning att smörja nÄgot pÄ spridarna, det ska vara lite spalt mellan hylsa och spridare, kopparpastan leder bara en massa vÀrme, sÄ lÄt den ligga kvar pÄ hyllan.

Om du lyckas dra med spridarhylsan ur toppen Àr det viktigt att fÄ ur vattnet som eventuellt rinner der i cylindern, man kan köra en stund pÄ startmotorn med spridarna ur för att ventilera ut vattnet.

Det Àr sen bra att starta upp motorn sÄ snart det gÄr sÄ fukten gÄr ur av vÀrmen.

Man brukar fÄ lÄna med ett verktyg nÀr man köper nya hylsor, dÄ kan man montera hylsan med toppen pÄ plats.

Du behöver inte plana eller byta ut spridarbrickorna varje gÄng du tar ur spridarna, byt dom bara om dom inte tÀtar, men en momentnyckel kan vara bra att ha om man Àr osÀker pÄ hur mycket man ska dra Ät dom.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Det finns ingen anledning att smörja nÄgot pÄ spridarna, det ska vara lite spalt mellan hylsa och spridare, kopparpastan leder bara en massa vÀrme, sÄ lÄt den ligga kvar pÄ hyllan.

undrar om vi pratar om samma sak/motor det gÄr ju nÀstan inte att dra ut spridarna och dÀrmed Àr dom ju oxÄ svÄrt att fÄ in och att det skulle vara en spalt mellan spridarna och kopparhylsan Àr inte att tala om?? jag kan nÀmna att min motor Àr fr ca 1967.

jag har lyckats att fÄr ut spridarna utan att hylsorna följde med. Dom Àr pÄ renovering nu och fick just höra att jag mÄste byta spetsarna 1016 kr per styck ;-( hoppas att det Àr vÀrt det!

tack för ditt engagemang

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Det tycker jag det Àr vÀrt, nya spetsar med fin sprutbild gör motorn gott.

AngÄende spalten sÄ tycker jag du ska kratsa (roterande stÄlborste eller liknande) spridarna ordentligt frÄn rost samt försöka fÄ sÄ rent det gÄr i hylsan sÄ ska du se att det blir lite spalt(spridaren ska i princip falla pÄ plats) och dÀr ska det vara luft sen.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag har tagit bort och Ätermonterat spridarna bÄde pÄ MD2-B och nuvarande Yanmarn flera ggr. Volvo Àr ju lÀttmeckat, med sunt förnuft Àr det inga problem att sÀtta tillbaka grejerna. Lite vanlig motorolja kan man nog ha pÄ kopparen. Sitter de hÄrt nÀr man ska ha upp dem, sÄ vrid/vicka dem runt lite fram och tillbaka med en skiftnyckel först. Sen kan man med en plogrip bryta uppÄt pÄ spridaren samtidigt som man vickar runt spridaren. DÄ följer den med upp till slut, fast man velat ge upp först.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Brukar gÄ lÀttare om man varmkör motorn först!

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...