Gå till innehåll
fredag 12 juni 2026
MickeJ

Storlek startbatteri Md6

Rekommendera Poster

Skall nu i vår montera i motorn (en Volvo Penta Md 6b) i segelbåten, Eftersom jag inte har något startbatteri i nu undrar jag hur stort jag skall köpa? (egentligen hur mycket det klarar att lämna vid start, men på normalprisbatterier hänger väl det rätt mycket ihop med kapacitet)

Hur stora batterier har ni i era båtar, och varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD6B:n är väl om jag fattat saken rätt en liten tvåcylindrig tiohästare med separat startmotor och generator som till-och-med går att starta med manuell startvev?

Manualen till MD6A (samma motor men med Dynastart) säger att batteriet får vara MAX 60Ah.

Du kan nog i princip välja vilket startbatteri som helst om det enbart ska vara till start,
min Stiga Park åkgräsklippare med encylindrig 11-hästare startar jag lätt-som-en-plätt med ett 18Ah Biltema -batteri som inte ens är ett riktigt startbatteri Foten.

Senast ändrad av Gunnar_ | 13 mars 2009 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan köpa vilket STARTBATTERI som helst dock min 60 ah.

Men hur löser du förbrukning till lampor lanternor tv och radio?

Ska du inte samtidigt när du ändå mekar installera ett två-krets system typ Schyller....?

Jag har en Albin 78 med en md 5b. I den har jag ett startbatteri ca 100 ah  och 2 *100 ah till förbrukning i två olika kretsar. Samtliga är AGM batterier.

Senast ändrad av CaptainH | 14 mars 2009 | 17:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en enorm skilnad att dra igång en stenålders briggs&stratton med 6-1 i kompressionsförhållande och att få snurr på en dieselmotor med 20-1 i komp!

I hojen sitter det ett 25Ah batteri som river igång en 2 liters v-twin på drygt hundra kusar, hade det varit en diesel hade det nog behövts bortåt 75Ah skulle jag tippa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går ju vad jag förstår att veva igång med handvev..så hur tungt kan det vara ?

Startmotorn (dynastart) på en MD6A är på 740W, ~62A.

En CCA på 100 eller mer räcker således gott för att starta. 

Så ett sådant här (Biltema) måste vara mer än tillräckligt (det räcker ju till att starta en 1,4 liters diesel på 54 hästkrafter):

Bilbatteri för Toyota Aygo Diesel

44Ah
CCA 430A

Art nr 80-2607
Pris 599 kr

CCA värdet anger kallstartsströmmen i Ampere vid -18°C enl. SAE-norm.

Senast ändrad av Gunnar_ | 15 mars 2009 | 18:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bannemig inte lätt att handveva igång en dieselmotor om man inte lättar på kompressionen först, det är därför de flesta har dekompventiler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå förbrukningsbank handla jag förra året, 2x110Ah, Så startbatteriet skall endast vara till motorn.

ah, det där med CCA värdet var ju intressant, kollade biltema nu o såg ju att dom faktiskt uppger det värdet för batterierna.

Senast ändrad av MickeJ | 15 mars 2009 | 23:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Better safe than sorry, det finns en annan tråd om detta.

Riktigt sjönt att ha lite extra med sig när det blir bränslestopp i stormen.

Skaffa ett vanligt billigt fritidsbatteri på 75 Ah det räcker nog en stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...