Groenling 3 Postad 8 Mars , 2009 På Långfärdssnack diskuterar man hur man får upp en hjälplös person ur vattnet. Segelbåtar har ju möjligheter med hjälp av fall och skott och vad det all nu heter. Men på en motobåt? Hur skall min stackars tjej får upp mig ifall nåt händer och jag är medvetslös/ hjälplös? Jag skulle nog kalla på hjälp (mobil/ VHF) och bara bevakar platsen. Om vädret är hyfsatt räcker det kanske till hjälpen är framme. Har ni några tips? Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 8 Mars , 2009 Ja Grönling att få upp en piw (person in water) är svårt alt väldigt svårt. Svårighetsgraden varierar dessutom beroende om det är på dagen eller natten, hur många man är i båten, höjden från vattnet in i båten, om personen är vid medvetande, vilken flytväst personen har på sig, används grenband, finns det ögla på västen, kompetensen på folket som finns kvar på båten, vädret och vind, mmm mmm. detta är väl de viktigaste parametrarna för att rädda en piw. Vi övar en gång per år att rädda en fender som slängs ut från båten i gott väder. Några saker alla ska kunna. markera platsen med MOB kommando på GPS:en, larma på vhf med larmknappen så den sänder position och kurs, ta ner segel, starta motor och köra upp mot piw:en, ha ögonkontakt med piw och till sist manövrera båten till fendern och slutligen plocka upp den med en hand på badstegen. Detta är inte alltid så lätt i gott väder. Vad händer i dåligt väder? Tyvärr är jag ganska pessimistisk. Att ensam lyfta upp en person ur vattnet är väldigt tungt näst intill omöjligt. Summan av kardemmman se till att inte ramla överbord. Använd säkerhetsselar och livlinor. Om nån trillar överbord och man kommer nära piw fäst en tamp i piw och i båten!!! Larma sjöräddningen!!! Tro inte att du klarar det själv!!! Senast ändrad av CaptainH | 08 mars 2009 | 18:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser