Gå till innehåll
måndag 13 oktober 2025
vardansaakian

MD7B drar olja och ryker

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Den här frågan har tagits upp på forumet många gånger förr, men..
Jag har en VP MD7B som ryker rätt mycket blå rök vilket oftast betyder oljerök. I år märkte jag att oljenivån blev ganska låg nu när jag bytt olja innan vinter och tyvärr var jag ganska slarvigt att inte kontrollera oljenivån alls under säsongen.
Innan jag bege mig byta kolvringar, kolla tättningar osv. tänkte kolla först vevhusventilation som sägs kan vara en av orsaker för oljerök. Hur funkar den egentligen och vad ska man kolla på? Vår motor har en liten gummislang som går in i luftfilter, men som sitter inte tätt alls. Packningen till det här locket där oljefälla sitter var nästan obefintlig, men nu är den bytt. Vad mer man ska kontrollera?

Redigerad av vardansaakian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du känner någon med en liknande motor så kan ni starta era motorer och gämföra hur mycket luft som pulsar genom "oljepåfyllningen till motorn"/"vevhusventilations slangen". Detta blir ett ungefärligt mått på hur sliten motorn är.

Alla motorer har ett läckage förbi kolvarna men slitna motorer har mer. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vevhusventilationen går från en "oljefälla" på ventilkåpan via en slang till luftfiltret.

Om du demonterar luftfiltret så ser du om det är mycket olja 

Ta ett kompressionprov på motorn, säger ganska mycket om hur pass sliten motorn är.

Vad använder du för typ av motorolja?

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...