vardansaakian 1 Postad 8 timmar sedan (redigerade) Hej, Den här frågan har tagits upp på forumet många gånger förr, men.. Jag har en VP MD7B som ryker rätt mycket blå rök vilket oftast betyder oljerök. I år märkte jag att oljenivån blev ganska låg nu när jag bytt olja innan vinter och tyvärr var jag ganska slarvigt att inte kontrollera oljenivån alls under säsongen. Innan jag bege mig byta kolvringar, kolla tättningar osv. tänkte kolla först vevhusventilation som sägs kan vara en av orsaker för oljerök. Hur funkar den egentligen och vad ska man kolla på? Vår motor har en liten gummislang som går in i luftfilter, men som sitter inte tätt alls. Packningen till det här locket där oljefälla sitter var nästan obefintlig, men nu är den bytt. Vad mer man ska kontrollera? Redigerad 8 timmar sedan av vardansaakian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 167 Postad 7 timmar sedan Om du känner någon med en liknande motor så kan ni starta era motorer och gämföra hur mycket luft som pulsar genom "oljepåfyllningen till motorn"/"vevhusventilations slangen". Detta blir ett ungefärligt mått på hur sliten motorn är. Alla motorer har ett läckage förbi kolvarna men slitna motorer har mer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 363 Postad 1 timme sedan (redigerade) Vevhusventilationen går från en "oljefälla" på ventilkåpan via en slang till luftfiltret. Om du demonterar luftfiltret så ser du om det är mycket olja Ta ett kompressionprov på motorn, säger ganska mycket om hur pass sliten motorn är. Vad använder du för typ av motorolja? //Pär Redigerad 1 timme sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser