Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
oggebogge

Bygga Rib skrov till äldre Gummibåt

Rekommendera Poster

Ok Galen ide men det är dessa som är roliga.
Jag har idag en äldre gummibåt som är helt ok i Lufkammare men botten plast med trä ribbor är riktigt sunkig.  och till och med trasigt.

Så jag funderar på att bygga ett Ribskrov i Plywood och sedan fästa detta i Gummibåten genom att klippa av gummibotten med 15-20 cm kvar och fästa med lim i Plywooden som kommer vara Epoxi / matta behandlad

Själva byggandet av skrovet hade jag tänkt använda mig av en ritning jag har på Båten PeeWee av www.glen-l.com som jag byggde för två års sedan till mina barn, 
Och bara använda nedredelen den del a båten som inte har plywood på sig se bilden.

Men frågan är vad för typ av lim jag skall använda och om jag erhåller en sådan vidhäftning att det är säkert .

Eller har någon av er något bra sättt att fästa det hela på.  

post-10007814-1394235801,2225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en rolig idé men det låter farligt att enbart limma fast luftkammardelen i skrovet. Jag hade som du sa sparat 15-20cm som jag limmat fast (främst för att det ska bli tätt) sedan lagt lister utanpå det kvarvarande gummit så att gummit ligger imellan skrov och list, slutligen dragit ihop det hela med bultar eller skruvar så att gummit kläms/ hålls fast av skruvarna/bultarna och listen. Blev lite rörigt det där, sorry!

Uppdatera gärna med bilder osv om det blir nåt av det!

Mvh Almers

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis så kan man göra, jag har hela tiden varit inne på att limma ihop det så att de 20 cm ligger på utsidan av skrovet men man kanske skall limma det på insidan istället och där använda listerna som du skriver,
för sätter man listerna på utsidan så kan det bli konstigt eller ?

mer ideer om det tas gärna emot ,
såsom skall man behålla akterspegeln verkar lättast

eller bygga upp en egen.
ja det finns massa ideer där men inte riktigt klurat ut alla detaljer ännu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu i alla fall Ritat upp det jag behöver från ritningen till papper som jag kan klippa ut och använda som mall.

Börjar i full skala efter ritnngen och tar det från där.

Pratade dock med mina söner och det verkar som om det vill ha en Vatten skoter så bygget av rib skrovet kan bli ett skoter bygge av samma ritning.
eller båda,
Vi får se men jag funderar på att använda Polyester och matta över plywooden denna gång istället för att dra ner kostnaden lite Epoxi är förbannat dyrt

någon med erfarenhet av detta försegla skrovet med Polyester och rowing matta (tror den mattan heter så)

För många år sedan i träslöjden vek jag ihop ett par lager plywood till en Trick vattenskida och målade över detta med Polyester det höll i 3 sommrar sedan blev den stulen.
Så jag har goda förhoppningar om att det skall fungera bra.

Virket kanske uppgår till 1000:- och epoxin lika mycket eller mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det går framåt! Polyester är ju lite lurigt iom att det inte är 100% vattentätt utan släpper igenom mikroskopiska mängder vatten som sedan vandrar igenom polyestern och sugs upp av trät, väl inne i trät stannar det när inte har möjlighet att torka ut pga av förseglingen av porerna som polyestern utgör. Men det beror väl helt på hur du tänkt använda bygget, om det inte ligger i mer än när du använder den borde det inte vara några  problem, men att ha båten liggandes i vatten längre tid är inte bra med polyester.  Lägger du ner mycket tid på båten så är det nog värt att lägga extra kronor på epoxy som gör att du kan ha glädje av båten längre utan att oroa dig.

Synd bara att epoxy är så mkt dyrare, jag har själv tankar på att använda polyester i ett litet exprimentiellt bygge framöver!

/almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att epoxin är så dyr förtar lite av det roliga.

Precis som du säger Almers, så kan man lägga i och ta upp den.
Men skulle båten bli bra och man har Polyester så blir man nog besviken på det hela
Har man sedan Epoxi och det blir dåligt så blir man besviken, su hur man än gör så blir det fel :)

Ja jag får se hur jag gör när det kommit så långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått, har du kommit nån vart? någon bild?

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ännu inte kommit igång lite för kallt ute och jag kommer att bygga detta utomhus.

har inget bra ställe inomhus att vara på.
Det jag går och funderar på är hur jag skall fästa det hela med Potonerna

så fort jag kommit någonstans så rapporterar jag detta

Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm går ochså i samma tankegångar, har en gammal gummibåt, 3,50 lång med dålig

botten.

Har funderat på att plasta ett rib-skrov, epoxi är dyrt men det går inte åt mycket när

man vacum_suger, och sen ska det va så lite epoxi som möjligt, man drar ut med ett

gammalt kreditkort eller liknande, det är väven som gör det starkt.

Är den där sammanfogningen till pontonerna som verkar vara problemet, och

lim som funkar finns bara i england och dom skickar ej.

Men kanske Tec7 lim funkar och nitar????

/lul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen ska Bostik 2402 2komp lim vara det bästa, pga att det är ohälsosamt för

oss svenskar, säljs detta lim ej i Sverige (har mailat Bostik) men tydligen så har Engelsmänen bättre hälsa, och tål detta lim, vet ej om man kan skicka efter från England pga flygsäkerhet

mm.

Ingen annan som har några ideer?

 

post-10016381-1394236496,9043_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen hittat ett 2k lim i Sverige som limmar pvc-gummi-pontoner till

glasfiber-skrov, det är Z7096= Zodiak7096 orginal 2k lim.

 

Säljs av 

http://www.ekensnaval.com/

ca: 700 ml för ca 500:- frakt och PF

Så det blir till att plasta ett skrov till vintern, granribbor eller plywood glasfiberväv på

båda sidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...