Sobril 1 Postad 3 Mars , 2009 Stormbag kommer som en koffert som du tar rundt forstaget. Artikeln här i SEILAS. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=416869&cat=4914 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 3 Mars , 2009 Jag har sett den här lösningen annonseras i Engelska PBO, och visst ser den attraktiv ut. Men likväl må man fram på däck. För tillfället revar jag fortfarande mitt försegel på rulle. Jag lutar dock mer och mer åt ett löstagbart inre förstag och en traditionell stormfock. Detta medger ju även att jag kan föra en mer ändamålsenlig kryfssfock. Ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 3 Mars , 2009 Blir det inte lite problem att slå seglet då? Eller förstår jag dig fel. Typ ett förlängt eller framskjutet babystag! Lite mer bilder på skapelsen. http://www.seilas.no/wip4/bildekarusell.epl?id=416869&offset=1 Senast ändrad av Sobril | 03 mars 2009 | 09:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 3 Mars , 2009 Idén har diskuterats flera gånger tidigare och jag säger som då - det är ingen bra idé tycker jag. Att sätta den i hårt väder och sjögång klaras knappast av en man. Den som tror att han ensam kan knäppa runt den och sedan hissa den bit för bit, utan att den fastnar runt den innanförliggande genuan och när vatten och vind gör sitt bästa för att slita hela härligheten ur händerna/kofferten och piska ögongloberna ur dess hålor, har nog inte jobbat framme vid förstaget ute på öppet hav i riktigt, riktigt hård vind. Det ser ju enkelt ut på bilderna, men där blåser det inte så mycket... Det behövs minst en man framme vid förstaget, desutom en som hissar och sannolikt en som också styr. Hur många långseglare har den personaltätheten? Dessutom måste skotet bort från den inrullade genuan, vilket inte går på många litet större båtar. Mitt skothorn hamnar t.ex tre meter över däck när seglet är inrullat. Och genuan måste vara rätt prydligt inrullad, vilket den sällan blir om man hamnat i överfallsväder. Och inget av arbetet med en stormfock kan förberedas i hamn eller medan vädret är lugnt. Jag tror på den här lösningen när den testats under riktiga förhållanden av en man/hustrubesättning. Möjligen kan den fungera som en enkel lösning på en kappseglare inför t.ex Gotland Runt. Nej ett inre (löstagbart) förstag är den enda vettiga lösningen tycker jag. Förutom att det är idiotsäkert och kan hanteras helt och håller av en enda man, om man inte har dragit det extra fallet till sittbrunnen, så har systemet också fördelen att kunna förberedas till 100% i hamn och fungerar helt oberoende av det ordinarie förstaget, dess rullanordning och genua, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 3 Mars , 2009 Vi har diskuterat en sådan här lösning med ett par goda vänner som är ute och långseglar sedan ca 10 år. De säger tummen ner direkt. Av precis samma anledningar som Eilean nämner. Enda sättet att kunna sätta denna typ av stormfock är att göra det INNAN man är i ovädret, men hur kul är det att dra ner på farten så mycket och så länge innan man får skiten över sig. Nej bättre att reva/rulla in det man har och lämna en liten näsduk ute att agera som stagsegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 Mars , 2009 Jag har lösningen med kutterrigg (inre förstag) där jag kan sätt en stormfock, en kryssfock eller en genua att saxa med den på rulle på undanvind. Det funkar finfint och man hanterar det lätt på två personer och det är genomförbart för en ensam. Den varianten som visades här tror jag inte ett ögonblick på av samma anledning som övriga. Även mina genuaskot hamnar, trots att båten bara är 31 fot, ca 2,5 meter över däck och jag måste stå på tå på pullpiten för att nå dem. Att göra det i oväder när det är svårt att röra sig på det sora fördäcket är som att be om en våt och förtidig grav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser