Gå till innehåll
torsdag 02 juli 2026
Sobril

Poison. Spartipset och frågan.

Rekommendera Poster

Det måste vara det. Ravioli, på burk? Blä och tvi.
Sedan måste ni väl erkänna, att konserverad mat inte är gott!
Man tror och tänker varje år, nja säkert bra att ha och handlar upp några burkar
bara för att vara säker. !  VARA SÄKER? Förvånad På vaddå? Och bra att ha? Obestämd

Här kommer spartipset, handla ingen burkmat i år.
Som ni sedan får slänga i vilket fall.

Frågan är och som ni skall ställa er, vad är det egentligen i burken? Vem har gjort den? Och framförallt varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1, raviloi

2, Findus?

3, En del tycker det är gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Majs på burk, är gott Gröna Jätten har nån med lite paprika och gojs.. som är välidigt bra.

Bullens pilsnerkorv - är gott.

Ravioli på burk, du har rätt. Det är inte gott, barnen spottar ut, frun blir sur. 

Tack för spartipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej detta är dagens spartips att ta till sig. Vi gör likadant varje år. Dussintals burkar som ligger i båten och tas hem på hösten. Det finns som regel affärer dit vi kommer och mindre frestande med konserverad mat. Nån Salta biten har det gått åt. Med potatismos som vi rör ihop och kallar lappskojs. Det brukar sitta fint på översegling om nån råkar vara hungrig.

Vår lilla dotter älskade radrol när hon var liten. Vi seglade från Stockholm till Vänern i en Götajolle och vi hade god nytta av Ravioliburkarna. Slussgodis i slussarna höll henne i sysselsättning. 1976 var året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Burkravioli har förekommit även i vår båt en gång, den burken kom med som bra att ha-mat.
Min sambo åt av den kall. Låg temperatur förättrar inte smaken på raviolin något nämnbart...
Själv valde jag att äta varma koppensoppa, soppa som jag sedemera var tvungen att dela med tidigare nämnda sambo då hon inte riktigt var nöjd med burkmaten...

Numera finns dock alltid burkmat med i form av Bullens pilsnerkorv och diverse öl (flytande bröd kan rädda många mornar).

En rolig anekdot på raviolitemat utspelar sig i Säck i Stockholms mellersta skärgård för ca 1,5 år sen.

Vi hade lagt till tidigt på eftermiddagen och efter någon timme kommer en Maxi 77 med far, mor, son ca 10 år och dotter ca 12 år och lägger till 10 meter ifrån oss. De är uppenbart oerfarna med denna båt men sköter tilläggningen riktigt snyggt.
Vid 17-tiden deklarerar far stolt att Nej barn, idag är ingen raviolidag varvid hela familjen spatserar till restaurangen på andra sidan ön.
När familjen har gått iväg kommer min blivande svåger och lägger till jämte oss.
Efter ett tag börjar han spontant berätta om en händelse han upplevde i sin hemmahamn ett par dagar tidigare. Tydligen hade en familj lastat en hyrd Maxi 77 med packning och proviant, bla en HEL platta med ravioliburkar.
Då nämner jag båtgrannens raviolidag och vi börjar titta noggrannare på Maxin som har en klubbvimpel från samma klubb.
När familjen kommer tillbaka tycker min svåger sig känna igen frun i familjen.
Vad man senare kunde förstå av diskutionerna ombord på grannbåten skulle tydligen familjen vara ute i totalt en hel vecka....

Nu kanske jag är lite kräsen vad det gäller mat, även på sjön, men va fan, hur många burkar går det på en platta? Är det 3x6=18 burkar? Det blir, i snitt, ganska många pastakuddar per dag.
Hög risk för skörbjugg?

/Finsmakarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underskatta inte Ravioli, med vitlökssalt pepparmix och oregano blr det helt ok. I vår familj är det ingen som spottar ut ....Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...