Gå till innehåll
måndag 19 maj 2025
Sparre

Gammalt båtbestånd i Sverige

Rekommendera Poster

Det hävdas ju rent allmänt att vi har ett väldigt gammalt bilbestånd i Sverige. Det skulle enligt många vara bra att skrota ut gamla bilar, eftersom de förorenar mera än moderna bilar. Dessutom är moderna bilar säkrare och så vill man väl ha fart på bilförsäljningen igen, eftersom hela branschen har det svårt.

I Tyskland får man hela 28.000 kronor av staten om man skrotar sin gamla bil och köper en ny, förutsatt att den gamla är minst 10 år gammal.

Får mig då genast att tänka på båtar. Om våra bilar är gamla i Sverige, vad är då inte våra båtar??? Om jag går runt och tittar på båtarna i min båtklubb är nog minst hälften 20 år gamla eller mer. Även när man tittar på blocket så förefaller det ju finnas enormt mycket gamla båtar. Många har tvåtaktare som spottar ut massor av oförbränt bränsle rakt ut i sjön. Även fyrtaktarna är väldigt smutsiga om man jämför med bilar. Varför finns det inga katalysatorer på båtmotorer? Skulle det inte vara rätt bra av staten att erbjuda en skrotpremie på gamla utombordstvåtaktare? Ska vi säga 300 kr/hästkraft om man köper en ny motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De låter ju som en bra ide, håller med dig om att de är för tok för mkt gamla motorer på havet/sjön! Men man måste nog isf sätta ett maxtak på skrotningspremien på säg 5000kr annars skulle man kunna få 45000kr för en sån härCool

http://www.blocket.se/vi/19643091.htm?ca=4_s

Senast ändrad av 23an | 12 februari 2009 | 17:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visserligen kan 45 tkr låta rätt mycket, men om man bara får premien om man köper motsvarande ny motor får ju staten in rejält med momspengar. Vad kostar en ny 150 hästare fyrtakt? Minst 150 tkr skulle jag tippa..., varav 30 tkr är moms...

Fin annons du visade förresten. Snacka om miljömonster. Passar väl bäst som bojsänke, efter uttömmande av diverse miljöfarliga kemikalier vill säga....Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du skojar?

För jämförelsen med bilar haltar ju betänkligt. En gammal båt är ju i sig inte mer miljövidrig jämfört med en nyare. Det finns ju en massa gamla trotjänare som bestyckats med sprillans nya fyrtaktare till exempel. Och katalysatorer har ju av tekniska skäl hittills inte fungerat i båtar, eftersom de blir alldeles för heta för att ha inombords. Här är ju inte nytillverkade båtar renare än gamla alls!

För övrigt vill jag med bestämdhet hävda att bilen jag kör, en Volvo 945 gammal som gatan, är mer miljöbil än vilken elhybrid som helst.Obestämd Det går åt enorma mängder energi och resurser för att tillverka nya bilar istället för att använda de gamla under hela produktlivscykeln. Bra mycket mer än jag någonsin hinner göra av med i form av bensin, även om min gamla sossecontainer skulle orka i 30.000 mil till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, halvt om skämt halvt om allvar. Beror ju lite på vad man vill uppnå. I fallet Tyskland och deras ganska så extrema skrotpremier handlar det nog minst lika mycket om att stimulera industrin.

Men när det gäller gamla tvåtaktsmotorer tror jag helt klart att en rejäl skrotpremie, typ 300 kr/hk OM man samtidigt köper motsvarande ny fyrtaktare skulle få fart på nyförsäljningen. Det skulle nog finnas ganska så rejäla miljömässiga fördelar av det. Speciellt på större motorer.

Beträffande din bil tror jag det beror mycket på hur långt du kör. Kör du bara ett par hundra mil om året finns det kanske mindre som talar för ett byte av miljömässiga skäl. Däremot tror jag att du gör Volvo en tjänst om du skrotar din gamla och köper en nyGlad Därmed räddar du kanske jobbet för några svenska industriarbetare. Det är väl dit man vill komma?

Katalysator på båt borde fungera tycker jag, om man verkligen vill, fast den måste nog monteras utanför själva båten....Inte så snyggt kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Partikelfilter till en båtdiesel borde väl fungera i alla fall? Om inte annat så för ens egen skull. Det är ju inte sällan man står där och styr i avgaserna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns maskiner med katlaystator även i båtvärlden. Det är bara d att dom inte marknadsförs som just katalysatorer utan avagsrening eller liknande men har liknande effekt.. Det på större dieselar man hittar i minde fartyg.. Tekniken har även nått till bensin v8orna. Problemet där är att tekniken är stendöd och blir svindyr att både tillverka och hålla igång. När en v8a bensin blir lika dyr att tillverka som en diesel ja då är d inte intressant längre..

Det är inte många som är intresserade att betala stora summor för att få en V8a med katalysator. Båten kommer att dra mkt mer soppa eftersom mer effekt måste pressas ur maskinen för att kompensera för effektförlusten i katalysatorn.. Således när en bensinmotor blir lika dyr som en diesel så tar man ju självklart dieseln. Det är en bättre motor från grunden och i sitt orginalutförande bättre för miljön. Dieseln går även att miljöanpassa på ett bättre och effektivare sätt. Bla med partikelfilter. Sedan så halveras bränsleförbrukningen och affären börjar löna sig direkt..

V8a bensin är hur man än räknar inte framtidens båtmotor, dom små lätta dieslarna är framtiden. Det som saknas är ett vettigt pris så är saken klar..

!!!MVH REXCO!!! och som sagt en båt kan liknas med en lastbil, den går tungt i alla lägen utom i nedförsbackeFlört. När såg ni senast någon nytillverkad bensindriven lastbil????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

går tungt i alla lägen utom i nedförsbackeFlört. När såg ni senast någon nytillverkad bensindriven lastbil????

I USA är det faktiskt väldigt populärt med bensindrivna tunga lastbilar, men de har väl en annan tradition där. Bland annat därför som Scania inte verkar på den nordamerikanska marknaden i överhuvutaget. Själv gillar jag inte alls dieselmotorer.Glad De låter inge roligt helt enkelt...

Dessutom luktar de illa....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast usa har en annan syn på vad en tung lastbil är. Och peterbiltar, Frigtliners. Mack etc drivs av cummins, cat och andra dieslar. Ford, gmc, dodge och cheva kan fås i bensinedrivet utförande. Även här i sverige faktiskt. Det finns fortfarande lönsamhet i att köra mindre lastbilar på bensin i usa, men mest för att d är avsevärt mkt billigare att handla och köra en bensindriven bil i usa. Och i vissa områden tillåts bara extremt miljöklassade bensindrivna lastbilar..

Men utvecklingen hinner ikapp dom med, och forskarna har kommit mkt långt med sin Biodiesel. Det blir ungefär som att köra på rappsolja, fast förfinat och i ett land som Usa som har enorma odlingsytor är d praktiskt möjligt att framställa denna diesel direkt på gårdarna.. Om d visar sig att d blir överskott på bränsle från olika länder så kan ju även detta bränsle exporteras till andra länder.. Sedan så har d hänt mkt på diesel fronten dom senast 10 åren. bensinmotorn har stått still sen 80 talet. En Volvo S80 drar fortfarande lika mkt eller mer som en Volvo 940 i bensin utförande.. Kan ta bmw som exempel för 15 årsedan så drog deras Diesel nästan litern milen. Nu drar den 0,5L och ger mkt mer effekt.

Samma gäller båtmotorn, lombardini Och Yanmar anser jag vara ledande inom dieselar i fritidsbåtar. lombardini har utvecklat små lätta snåla dieselmaskiner. Som faktiskt inte är så dyra heller. Om man ser till vad man får för pengarna.. Yanmar har pålitliga konstruktioner snåla för sin storlek och styrka och helt klart prisvärda.. Givetvis går detta att vända o vri på hur mkt som helst.

Men allt fler har uppmärksammat fördelarna med dieseln, och den kommer med tiden slå ut bensin inombordaren. Just för att bensinmotorn inte utvecklas utan står still, flera har försökt utan att lyckas. Och jag förstår oxå varför dom inte har lyckats, är man d minsta kunnig inom maskiner så vet man oxå hur bensinmotorn fungerar och verkar i verkligheten. Den når ofta sin fulla effekt på höga varv. Dieseln har sin topp mkt lägre ner i varvtalet. Bara där har vi en bränslebesparning, sedan så har vi även en besparning i mer kraft per hk. På bensinmotorn kan man lösa detta med en lägre utväxling, för att få kraft via överförningen till exempel propeller, hjul etc.. Men problemet även där är att maskinen aldrig når sin fulla potential. D går helt enkelt inte att nyttja den fullt ut utan att gå upp i storlek..

En Diesel når sin fulla kraft på låga varv. och behöver således inte växlas ner för att orka med jobbet. Det är där besparingen ligger, och det är detta som är framtiden. Jag pratar givetvis om den snara framtiden och inte något som dyker upp om 1000år. Den enda fördelen bensinmotorn har haft är att den är billig, och d är just därför även jag har en sån i båten därför att den är billig enkel och har billiga delar och enkel service.

Nåja snart är d slut med det, om tillverkare som mercrusier och Vp börjar plocka på dessa maskiner massa dyr kringutrustning iform av katalysatorer och övrig teknik. Så blir dom inte bara dyra dom kommer förmodligen att sörpla i sig mer sås oxå.. Och då blir en diesel lättare att räkna hem.. Skulle jag byta bil så hade jag köpt en diesel, för på land är hoppet mellan diesel och bensin bara några 1000en lappar och inte 100 000kr som i den marina världen.

!!!MVH REXCO!!! Dieselpower

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I gengäld har du högre fordonsskatt på en dieselbil.

Att en Volvo S80 av 2009 års modell drar nästan lika mycket som en Volvo 940 av 1994 års modell hänger nog också till stor del samman med att bilarna bara blir tyngre och tyngre. Beror på krocksäkerhet, utrustning m.m. Sedan finns det få som vill byta ned sig i prestanda.

Själv gillar jag när bilar är körglada och lite spetsiga i karaktären och då passar en lastbilsmotor rätt dåligt. Dvs glädjen ska öka i takt med att varvräknaren klättrar uppåt. I en dieselbil är det precis tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

V8:or ska det va!

Porsche Cayenne S med stygg V8 på land och Bayliner 2655 med  småstygg V8 i sjön.

När man tar fram dieselalternativ till humana priser så kan jag tänka mig att byta men idag är det svindyrt med prestanda-diesel!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan inte räkna det svenska skattesystemet när d gäller fordon. Inget annat land i världen har ett så snedvridet skattesystem.. Jag har en Veteranlastbil sedan kriget, givetvis är detta bara en hobby så den körs ju nästan aldrig. Men den kan jag köra hur mkt jag vill om jag vill skattefritt. Jag kan även ta in den i bolaget och tjäna pengar på den om jag vill. Och helt befriad från fordonsskatt, d ställs inga som helst krav på att den ska klara någon avgasrening ellr liknande.  Vidare har jag ytterligare en nästan sprojtans ny, där sticker skatter och övriga avgifter iväg så man blir nästan mörkrädd. Ju äldre slitnare rishög man har desto lägre fordonsskatt i detta land. Som sagt snedvridet..

Vad är det för skattesystem??? I Sverige ska man straffas hårt för att vara miljövänlig på vägarna. Snart är d väl båtvärldens tur? Så d svenska skattesytemet när d gäller fordon och farkoster d ger jag inte mkt för.. Men nu blir d för mkt offtopic här.

Åter till ämnet. Jag kan ine förstå varför d skulle vara miljövänligt att pressa fullt fungerande bilar och båtar.. Varje dag exporteras 100 tals fordon och andra saker som vi anser inte duger åt oss längre.. Varför så kräsna igentligen, jag kommer att åka med min 96as båt och motor så länge jag finner ekonomi i det.. Och jag kommer inte heller att skicka min 3 åriga bil till pressen heller.. Det blir en omfattande procedur om vi ska pressa prylarna här sedan skicka dom färdiga resterna utomlands för att på nytt byggas upp.. Samma sak med båtmotorerna, det spelar föga roll om vi här skulle skrota våra utombordare och köpa nya när resten av världen fortfarande kör med sina äldre maskiner..

Man kan inte hela tiden slänga saker för att köpa nytt, och ska man ha d senaste av allt. Ja då vill d till att inte hamna i Lyxfällan.. Detta kallas överkonsumtion och är beroendeframkallande och kan ödelägga den mest härdade ekonomi. Något man helt klart ska tänka på innan man byter bil, båt, gräsklippare, tv, elelr vad man nu avser byta ut i hemmet.. Ska man leva så att man helt enkelt ska ha det senaste skriket av allt som kommer inom trenden miljö. Ja då vill d till att inte vara vanlig arbetare utan storpamp. Och dom som har så mkt pengar bryr sig oftast inte om d miljövänliga alternativen..

Man kan se d som ett steg i rätt riktning att tex byta in sin Saab v4 mot en ny bil. Eller snurran från 60talet mot en ny.. Men d är ett stort steg bakåt om man byter sin 5 år gamla bil mot ny och sin kanske 6 år gamla snurra mot ny. Och sedan fortsätter så resten av livet. Det är i min mening mkt mera miljövänligt att behålla prylarna en längre stund än att sälja dagen efter för att köpa precis samma grej i ny förpackning.. Som sagt överkonsumtion.. Om alla hade slitigt ut sina prylar innan dom köpte nya så hade vi inte haft den här finnanskrisen d är jag övertygad om..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sannolikt inte speciellt miljövänligt att skrota ut gamla båtar i förtid, då det kostar massor med energi att bygga nya, och plast görs ju av olja. Speciellt med tanke på att båtar används mycket mindre än bilar så blir netto effekten sannolikt liten.

Dessutom kan man i fråga sätta om det vore rimligt att subventionera båtar som främst är hobbyprylar med skattemedel.

Jag menar jag bytte ut mina gamla skidor mot ett par nya mer lättåkta, och som därmed också dar mindre ennergi  - men jag kan nog knappast förvänta mig få pengar av Anders Borg för det bes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...