BoatBengan 0 Postad 5 Februari , 2009 Tjena alla infrusna båtälskare! =) Har hittat en Mercury 20 Hk motor från tidigt 80-tal som jag fundrar på att köpa. Skicket verkar ok och den gick tydligen sist när den användes för tre år sedan...Ingen tank ingår så jag har ingen möjlighet att provköra den innan köpet, men jag lagt budet 2500 kr så länge motorn går runt...Är detta totalt galet av mig eller någorlunda förnuftigt? Tacksam för svar! / Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Februari , 2009 ja tidigt 80tal är det inte,förr 70 tal motornr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 5 Februari , 2009 Ok, vad anser du om köpet då? Är den värd pengarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Februari , 2009 nä max 1500:- utan tank,kolla att det är olja i växelhuset mycke vanligt att det är bara vatten på dessa modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 5 Februari , 2009 Beror väl lite på vad du ska ha den till om den är värd 2500:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 5 Februari , 2009 Ja, inte fan ska jag vispa grädde med den! =) Nä, allvarligt så ska jag eventuellt ha den på en 4 meters plastbåt som jag håller på att renovera...men om motorn går som den ska så är den inte värd så mycket alltså? Är det risk för att den är slutkörd, eller? Jag är jättetacksam för svaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Februari , 2009 Den behöver inte vara slutkörd men för guds skull kolla att det är olja i växelhuset för det är mycke vanligt att det är läkage i växelhusen drivaxlarna rostar i den modellen,motordelen brukar fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2009 Har själv en Mercury 9,8 av årsmodell 1969 som bara går och går. Så visst kan gamla tvåtaktare hålla länge om de bara sköts om. Det där med växelhusoljan som andra påpekat, är viktigt. Impellern ska bytas eftersom du inte vet dess historik. Ett par nya stift, sedan är det bara att köra, men du, inte över 1500 spänn för en tjugohästare som gått 30 år, pruta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 5 Februari , 2009 Ok, det ska jag kolla! Tack för tipset! =) Räcker att lossa skruven lite och se om det rinner ut olja, eller? Räcker det att oljan är vitaktig för att man ska akta sig? Vad är en sådan motor värd om den går felfritt, ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 5 Februari , 2009 Jag är glad att jag frågade er först! =) Trodde att det var billigt för den motorn, men det verkar det ju inte vara...Tycker det är sällan man hittar 20 Hk:are under 5000kr, men jag kanske inte har letat på rätt ställen...=) Någon som har något tips på en annan motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Februari , 2009 värde har du fått ,är oljan vit så är den vatten blandad men det är knapast lönt att kosta på nån översyn på växelhuset ,iså fall fyll på olja o kör du kan byta en gång under säsongen de kan räcka med de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Februari , 2009 motorn på bilden är en kortriggad motor vad jag kan se ,vet du att det är rätt rigglängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 5 Februari , 2009 Ja, båten jag har är gjord för kortriggade motorer...Men efter vad jag har lärt mig här så ska jag nog leta efter en annan motor...Säljaren ville ha 3000kr för den, så jag kan nog inte få ner den mycket mer...Och eftersom jag knappt vet att den går så verkar det ju inte vara något smart köp...Tur att jag frågade innan jag köpte den! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 7 Februari , 2009 Årsmodellen är 1974 eller 75 med tanke på dekalerna. Så såg dom ut på dessa årsmodeller. En j-vla bra motor om den är i gott skick men jag säger som dom tidigare wanmar etc. Max 1500-2500 kr om den är i gott skick. Problem med att drivaxlarna rostar fast i vevaxel och det blir dyrt att revovera vxl.huset pga att man oftsat måste förstöra mutter och trådrullen när man demonterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 7 Februari , 2009 Ursäkta ser när jag tittat närmare på bilden att det inte är rätt midjeband jämfört med topp kåpan och kåpan under nedre motor delen. Ser ut som man satt dit en midjekåpa från 1972-1975 på en motordel/rigg från 1969. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser