Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

BoatBengan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    65
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BoatBengan

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. OK, då monterar jag ihop den igen och hoppas på det bästa! Tack för hjälpen! Kan tillägga att den gamla växelhusoljan var kolsvart och skruvarna till oljan satt som berg så oljan har nog inte blivit bytt på lääänge... Luktade som fasen gjorde den med...Hoppas inte det gjort att kuggarna är helt slutkörda men det märks väl när jag testkör den sen... Den startar iallafall lätt! =) Senast ändrad av BoatBengan | 22 april 2012 | 11:39
  2. Hej gott folk! Håller på och fixar till en långriggad 15 hk Evinrude från 1990. När jag hade tagit bort växelhuset för att byta impeller och tagit bort impellerhuset råkade drivstången glida ur helt och en del växelhusolja rann ut. Jag fyllde på med olja och fick stången på plats igen, men jag undrar om den kan hamna fel när den varit helt lös? När jag vrider på stången känner jag vibrationer i växelhuset, men detta är kanske normalt? Tacksam för svar! / Martin
  3. Har börjat riva i min motor och undrar om någon vet var man kan köpa reservdelar till gamla utombordare? Alla tips uppskattas!
  4. ok, det fungerar tydligen inte att lägga upp bilder så ni får låtsas att ni ser att det ser ut som ljusbrun sörja i dem. Någon som har tips om hur man lättast får bort bultresterna? Samt var man kan köpa en ny topplockspackning? Senast ändrad av BoatBengan | 07 juni 2011 | 21:21
  5. Fick den att gå ännu längre vilket ledde till att kylvattnet kom runt helt. När jag lossade stiften var de fulla med små vattendroppar vilket fick mig att inse att jag var tvungen att ta loss topplocket. Sagt och gjort. Nu är det loss och hälften av bultarna gick av. Bilden visar skicket i cylindrarna. (Nä, det är inte två avloppsrör, det är fortfarande min motor) Senast ändrad av BoatBengan | 07 juni 2011 | 21:05
  6. Ok, resultatet efter mycket dragande är att jag fick den att gå i 2-3 sekunder ett par gånger...Nu försöker jag få reda på varför den stannar. Jag har kollat tändstiften flera gånger och de har varit kladdiga alla gånger. Beror det på all 5-56 som ska ut ur systemet, eller är det topplockspackningen som är trasig och gör att det kommer in vatten i cylindrarna och gör att den stannar? Det droppar lite vatten från skvallerstrålen när den har stannat...
  7. Nu har jag fått loss den! Jag följde rådet att smörja och dra i svänghjulet och till sist släppte den! Det varierar lite hur trögt det är men det går att dra runt den med snöret nu utan större problem. Med tändstiften i blir det mycket trögare, vilket jag hoppas innebär att det blir tillräcklig kompression i motorn. Stiften ger gnista, förgasaren och bränslefiltret är kontrollerade och växelhusoljan är bytt. Imorgon ska jag se om det går att starta eländet också! Vad tror ni har orsakat det? Kan det ändå innebära trasig topplockspackning, dränkt motor eller är det bara lite kondens som fått motorn att fastna? Senast ändrad av BoatBengan | 06 juni 2011 | 17:36
  8. Tack för det upplyftade svaret pseudonym! Nu känns det genast bättre! Båten som jag har tänkt att använda motorn på var också i skrotbart skick, så det känns ju bra att motorn passar! Dock så har jag efter två år fått ordning på båten, så det vore kul att få ordning på motorn också! Jag betalade 1000 kr för den inklusive en hel propeller och en orginaltank så det känns ändå inte som jag har gjort bort mig fullständigt...Eller vad tror ni?
  9. Aha, ok! När jag har lagt i en växel går det inte att snurra propellern alls, men det kanske man inte ska kunna på en 20 hk:are? Det verkar som det har fällts ut salt lite här och där, så om något rostat fast eller om motorn skurit pga att det kommit in vatten i den vet jag inte. Vad tror ni? Det jag önskar få reda på är: Hur mycket ska jag plocka isär? Hur mycket behöver jag byta? Vad kommer det att kosta? Säkert svårt att besvara men alla som har en tanke får gärna dela med sig! =)
  10. Ok, jag tog loss själva hjulet där snöret sitter. Där under satt tre bultar runt en kulle. Ska jag lossa de också?
  11. Spärren till växeln är inte problemet iallafall, det har jag kollat, den flyttar sig när man lägger i neutral. Det går att dra ut startsnöret några centimeter, sen tar det stopp. När man släpper snöret dras det tillbaka. Växelhuset nere vid propellern verkar ok, för propellern går att snurra på när motorn ligger i neural. Jag vill gärna veta var jag ska börja skruva så jag inte förstör något i onödan. Använd gärna bilderna till hjälp så jag fattar rätt! =) Återigen är jag jättetacksam för alla svar jag fått!
  12. Tack för svaren ! =) Har provat med 5-56 nu, men det verkar inte hjälpa...Vad är det man ska lossa för att komma in till kolvarna? Är det topplocket man måste ta bort? Känns som jag kommer dra av varenda bult i så fall...Går det att lossa startsnöret och ta den vägen ner eller är det bara dumt? Kikade in där tändstiften sitter och ytan såg ut som blött, gråsvart sandpapper..Känns inte så bra...=(
  13. Vad är det jag kan lossa? Eller är det enda att spruta in typ 5-56 där tändstiften sitter?
  14. Kände lite på en bult men då den gick av kändes det inte som jag var på rätt ställe och skruvade...Lägger upp några bilder så kanske det är lättare att hjälpa mig:
  15. Tack för svaret! =) Köpte motorn i Karlskrona så ja, den har nog gått i saltvatten. Om det visar sig vara rost, går det att lossa, smörja och köra igen eller måste man byta ut något? Ska jag lossa topplocket och kolla packningen eller är det bättre att inte röra den? Såg ganska oxiderat ut längst med packningen...
×
×
  • Skapa nytt...