Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
MrFxcoupe

Ladda mer än 2 batterier.

Rekommendera Poster

Hallå på er.

Kan någon hjälp mig och förklara hur man koppla för att kunna ladda mer än 2 batterier i båten? Läser man i Hjertmans katalogen till exempel så verkar alla skiljerelän vara byggda för ett start batteri och ett förbruknings batteri.

Jag har i min båt ett start batteri och 2st förbrukar batterier. Det sitter inget skilje relä monterat utan bara en huvudströmbrytare som man väljer vilka batterier som man vill använda. Jag köpte båten förra året och upptäkte detta då i slutet av säsongen.

Trodde att jag hade dåliga batterier men det ser som sagt ut som om generatorn inte orkar ladda alla tre batterierna samtidigt. (2st 70Amp och ett 65Amp)

Och nu är det som dom säger i reklamen på tv  ''det känns inte bra, inte bra alls''

Jag skulle vilja veta om det går att koppla ihop så att om jag köpte ett skiljerelä att det går att ladda alla batterierna eller är det så att jag får slänga ut dom 2 70 Amp batterierna och montera in ett batteri som är på exempelvis 140Amp.

Hoppas någon har tid att hjälpa mig med denna fråga.

MVH Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri har en kapacitet på ett antal Ah. Det innebär att man kan t.ex med ett 75Ah batteri ladda ur 1 A i 75h. (Amper och timmar).

När du har t.ex 3 st batterier på 75 Ah så har du totalt 225 Ah (ampertimmar)

När du laddar dessa batterier kan du t.ex ladda 225 timmar med 1A lite 15 % för förlusterna.

Eller du kan försöka få i vad en generator presterar. Exempel en 60 A generator.

Det kan ibland gå att ladda 60 A någon minut men snart är du nere i c:a 20A och får hålla på en hel dag för att få nästan fullt. De sista 15-20 %-en får du hålla på ett antal timmat till och då tar batterierna bara 2-8 A eller nåt sånt.

Generatorn ger alltså strömmen, te.x 60A. Batterierna har kapaciteten t.ex 75Ah.

Inte alla som kan skilja på dessa enheter och då blir det svårt att få ihop det. I broschyrer blandar man friskt A och Ah.

Har du en utombordare kan det vara rätt begränsat med ström men mest är det att det behövs längre tid och att toppa vid bryggan med laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det bra att ladda flera batterier, man koppla samman förbrukningsbatterirnas pluss poler  med varandra och likadant med minussidan (som du säkert redan har) detta blir en av batteribankerna, sedan kopplar du den ena utgången från skiljerelät till denna bank och den andra till starbatteriet (minussidan kan vara gemensam om man vill)
En sepparat huvudbrytare för varje batteriBANK är att rekomendera. Grova kablar ska du använda och fräscha kontakter och polskor, annars förlorar du all ström.
Batteriladdare via landström ska ha två sepparata utgångar om du ska ladda båda batteribankerna samtidigt (eller använd två laddare)

Fler batterier ger längre laddtid så man måste hitta en bra balans i förhållande till den laddning man har. Flera hundra Ah iförbrukningsbanken har du bara nytta av de första dagarna på semestern om du inte har möjlighet att återladda ordentligt under resten av semestern.

Massor med bra info hittar du på www.skyllermarks.se skyllermarks hemsida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man i Hjertmans katalogen till exempel så verkar alla skiljerelän vara byggda för ett start batteri och ett förbruknings batteri.

läs ett förbrukningsbatteri som en förbrukningsbatteribank där banken består av ett eller flera  paralellkopplade batterier så fattar du.

Skyllermark med flera visar en i mitt tycke felaktig koppling:

Generator - Startbatteri - Skiljerelä- Förbrukningsbatter(er).

Vänder man på det till:

Generator - Förbrukningsbatter(er) - Skiljerelä-  Startbatteri.

så inser man att man inte behöver ett fett skiljerelä eftersom nägon större laddström aldrig behöver passera laddreläet:s kontakter utan man kan ta i princip vilket billigt relä som helt som klarar typ 30 A för att lösa samma uppgift och man sparar 5-6 hundra kronor Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar - vad är orsaken till detta? Är det för att förbrukningsbatterierna har mer kapacitet eller? Tacksam för en förklaring.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.

Jag såg att det fattades lite information. Jag har en inombordare , Mercruiser 5.0LX -88 men jag vet tyvärr inte hur stor generator jag har. Men detta skulle kunna vara svaret om det är kopplat så att jag laddar alla 3 batterierna samtidigt. Fick nämligen i slutet av Juli batteritorsk (tommabatterier) efter en övernattning på en av öarna utanför där jag bor.

Och är det så så börjar jag förstå problemet.

När det blir lite mildare ute (just nu -12 till -19)så ska jag gå ner i båten och kolla upp generatorn och se om jag klarar av att luska ut hur det är kopplat och om jag kan montera ett relä.

Tackar igen för alla svaren.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara batterierna som inte är så fräscha längre. Du har säkert en generator på minst 60A och tillräckligt med ström för att klara laddning. Däremot tar det ju tid för batterierna att ta åt sig laddning. Så på så vis blir det aldrig nån toppladdning  från generatorn. Det får solcelle eller bryggström klara av.

De sist 20-30 % tar 5-10 timmar att klämma in och klara av en ganska liten laddare.

Har du möjlighet sen när du sjösatt så ta och mät upp spänningen på batterierna då motorn går. Generatorn bör ladda i 14,4V framme vid batterierna. Ibland kan generatorn ha en avkännarledare som kan dras (eller är dragen) fram till ett batteri och känner spänningen på batteripolerna och reglerar till högre spänning för att kompensera för spänningsfall i kablar och ev. skiljediod(er).

Finns sån avkänning kan man också få snabbladdningsspänning genom att koppla en diod i serie. Generatorn kompenserar upp spänningen en dryg halv volt så man kan med en strömbrytare passa på att köra extra hög laddning nån halvtimme. Generatorn på vår båt ger bara 14,0V normalt så med diod får jag 14,7V vilket batterierna inte verkar ha nåt emot. Strömmen ökar en hel del och motorn kan slås av lite tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har lite liknande situation...jag har nu skaffat båt med dubbla batterier och en treläges huvudbrytare(eller fyrläges...)(0, 1, 2, 1 2)...problemet med denna installation är ju att du alltid bara laddar det batteri som du kopplar in, dvs om du startar med startbatteriet (1) så är det ju sen bara det du laddar. Förbrukare är i mitt fall kopplat direkt på batteri 2 (t.ex värmaren som aldrig får stå utan ström), och detta batteri blir ju bara laddat om jag startar i läge 2 eller 1 2 på huvudbrytaren. Sjuk installation, men väldigt vanlig. Nu kan man ju ha en huvudbrytare som man kan växla läge på under gång (make before break) men vem vet med säkerhet att man har det, om man inte satt dit den själv? Nä, jag ifrågasätter huvudbrytarens existens överhuvudtaget...om det skulle bli kortis så att man måste bryta så gör en säkring det mycket bättre än jag...
Skall det nödvändigtvis monteras huvudbrytare så borde det vara naturligt att även montera ett skiljerelä. Gunnars kommentar om ordningsföljden på inkopplingen är ju väldigt listig och helt korrekt...till den dag du måste mala på starten lite mer än vanligt så dina 40Amps laddström som kanske startbatteriet då kan ta emot, smälter ihop kontakterna på skiljerelät...nu spelar ju inte det någon direkt roll heller eftersom man då endast skapar sig en stor batteribank istället för två...och en försiktig gast säkrar väl av det mesta(kan hända att jag tänker galet, men men...Gunnar hör nog av sig isåfall)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maltez skrev

 

Sjuk installation, men väldigt vanlig. Nu kan man ju ha en huvudbrytare som man kan växla läge på under gång (make before break) men vem vet med säkerhet att man har det, om man inte satt dit den själv?

 

Om installationen är så sjuk vet jag inte. Det är väl egentligen inget större problem.

 

Ett skiljerelä gör ju jobbet automatiskt så att man inte behöver komma ihåg att ställa om batterifrånskilljaren till rätt läge vid olika situationer.

 

Om man inte vet om batterifrånskilljaren är av typ (make before break) så är det ju bara att mäta. Man behöver inte ha igång motorn för det.

 

Vid motorgång ställer man batterifrånskilljaren i läge 1 2. När man stannar motorn slår man om batterifrånskilljaren till läge två (förbrukningsbatteri). När man inte har nån ström kvar för att starta motorn slår man över till läge 1 (startbatteri). Så länge du kan starta motorn med förbrukningsbatterierna är det ok.

 

Jag har haft det så i många år (varav i 10 år med tre lösa batterifrånskilljare). Det har fungerat klockrent. Trotts att jag är som jag är (alzheimers ligth) har min normala tankspriddhet aldrig förorsakat att jag inte haft ström för att starta motorn.

 

Det finns ett annat alternativ. Ett underspänningsskydd, som kopplar bort förbrukningen när spänningen sjunker under en viss nivå.  tex http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html

 

Då kan man ha alla tre batterierna i en bank. Det finns vissa fördelar med det. Visst - man skall ha tre lika dana och lika gamla batterier om man kopplar ihop dem - jag vet att det är så  - i teorin.

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför..jo därför att:
Startbatteriet belastas enbart under själva starten av motorn, med krav på mycket hög ström (säg 100 A) men under mycket kort tid (säg max 10 sek).

Varje motorstart tar då en kapacitet av 100 A gånger 10 sekunder som blir 1000 Asek.
Uttryckt i Ah blir det 1000 / 3600 det vill säga strax under 0,3 Ah.

Även utan någon som helst laddning överhuvud taget kan man med ett vanligt 75Ah startbatteri starta motorn (utan att ladda ur startbatteriet mer än 50%) typ hundra gånger...

Ett normalt startbatteri i 75 Ah-klassen utsatt för den belastningen är fortfarande > 99,5% laddat efter starten (om det var 100% innan) och vill/tar egentligen inte ha någon större laddström alls (befinner sig väldigt högt i absorbtionsfasen).

Man fär *nöta* förbaskat länge för att få ner batteriet i ett läge typ <90% laddat där det vill dra någon större ström (säg mer än 20 Ampere som vilket skitrelä som helst klarar) vid laddning och laddströmmen sjunker dessutom fort.

Hur vanligt är det att man måste köra startmotor i mer än säg 10 sekunder (min 90-hästars diesel startar direkt, 1-2 sekunder max) ?

Sen har vi då paralellt med startbatteriet en i normalfallet betydligt mer urladdad förbrukningsbank (i läge bulk charge), och det är den som i första hand slukar den ström som generatorn kan utveckla, startbatteriet ser/får inte en bråkdel av den laddströmmen eftersom spänningen är för låg för att ladda det full-laddade startbatteriet.

En Mercruiser har väl som standard 55/65 A generator.
Startbatteriet var väl 55Ah.

Det finns inte en chans att trycka in över 30A i ett 55Ah batteri även om det är helt urladdat, batteriet kommer aldrig att kunna ta emot/vilja dra den strömmen (omvandla el till kemi), dessutom är det rent skadligt för batteriet.

Frågan är ju då om det är vettigt att alltid köra den höga laddströmmen som den urladdade förbrukningsbanken vill ha genom reläkontakter, eller om det är smartare att endast låta den i sammanhanget pyttelilla återladdningsströmmen till startbatteriet gå genom reläkontakterna..

Sen fattar jag ju egentligen varför Skyllermarks med flera ritar som dom gör:

Därför att man då inte behöver flytta kabeln som innan installationen av reläet går från generatorn (kanske via startmotorn) till startbatteriet, och krävs det ett fett relä och det kostar ju en del..typ som ett nytt batteri.

Men samtidigt vill dom ju att man byter kablar och då är det väl enkelt att flytta dom till *rätt* position när man ändå röjer i kablaget ?

Summa-summarum: med startbatteri under säg 100 Ah och en vettigt startvillig motor kan man (enligt min åsikt) med en enkel omkoppling av laddströmmens väg fixa Skiljerelä för 20-25 kronor i stället för 600-800 kronor.
Valet är fritt...

Edit:
Ett bra alternativ är ju 70A-reläet från Kjell & Company för 119 kronor, http://www.kjell.com/?item=36113 
Då har man fortfarande sparat ~80% av kostnaden (kanske inte riktigt sant då man ju får med lite kabel och så i Skyllermarks reläsats men...) med nästan samma maxkapacitet.



Senast ändrad av Gunnar_ | 05 februari 2009 | 19:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort problem är det ju naturligtvis inte, men vad jag menar är att installationen i fråga inte är speciellt smart...jämfört med att ha just ett skiljerelä med i bilden.
Jag vill ju inte hålla på att skifta läge på brytaren bara för att jag slå av maskin.
Ang. koll av brytarens förmåga att hålla kretsen sluten vid gång från läge till läge så behöver man inte ens mäta...tänd en lampa och se om den slocknar om du går från ett läge till ett annat...då skall man nog hålla sig ifrån att skifta under gång.

mvh

Maltez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uttömmande svar Gunnar - klart som korvspad. På min båt har jag förbrukningsbanken på 24v medan startbatteriet är 12v. Detta trodde jag var anledningen till att man hade dom åtskilda.

Om bägge är på 12v varför har man dom då inte i en bank med en urladdningssäkring som gör att all förbrukning avstannar om spänningen sjunker ner till en viss nivå. Det skall ju alltid minst finnas kräm kvar till att starta motorn. Dels enklare men samtidigt ger det mer förbruknings kapacitet samtidigt som det ger större säkerhet vi start enligt min sett att se saken.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha alla batterier ihopkopplade med urladdningsskydd. Gör man en nyinstallation kan man välja att göra så. Då bör alla batterier vara av samma typ. Mäter jag på mitt startbatteri ligger det altid på 12,85V medan fritidsbatterierna sällan kommer över 12,75V. Alltså kommer startbatteriet  aldrig vara riktigt fulladdat då det ger ström till de andra om alla är ihopkopplade.

I äldre båtar har man som regel ordnat med särskilt startbatteri och då är det ju bra som det är. Startbatteriet kroknar inte för den stora strömmen som startmotorn behöver. Man har alltid ett fräscht batteri hur mycket dator och TV lyse man använt kvällen före.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nog bara olika betydelse på orden.

Om jag skulle avända orden sjuk installation (vilket jag aldrig skulle göra) betyder det för mig att installationen är helt förkastlig, regelvidrig, bryter mot alla tillämpliga principer.

 

Den installation vi talar om är helt ok. Har fungerat mycket bra för mig i ca 30 år i olika båtar. Du behöver egentligen inte hålla på att slå om batterifrånskilljaren. Kör på förbrukningsbatteriet. Finns det inte ström tillräckligt för att starta motorn - slå om till startbatteriet.

 

Du vill ha en anläggning som fungerar helt automatiskt. Jag vill ha en så enkel anläggning som möjligt. Ju fler prylar och ansutningspunkter du stoppar in i en krets, ju fler möjligheter till fel skapar du. Detta har jag lärt mig av bitter erfarenhet genom livet. Om  det går håll allting enkelt

 

Att tända en lampa och skiffta läge på batterifrånskilljaren och se om lampan slocknar är ju ett sätt att mäta. När jag började jobba som elektriker i slutet på 1960-talet hade vi bara ett universalinstrument på firman, som man fick låna vid behov. Varje gubbe hade provlampor som man använde för olika mätningar.

 

I ärlighetens namn skall jag erkänna att just det prov du beskrev hade jag inte i tankarna när jag skrev. Yrkesskadad som jag är tänkte jag spänningsprovare/universalinstrument trots att jag tillämpar principen, kanske inte varje arbetsdag, men ofta. Slocknar ljuset i det huset som jag bryter för, är jag rätt säker på att jag brutit rätt hus. Sen måste man ju göra en spänningslöshetskontroll innan man börjar arbeta, av säkerhetsskäl.

 

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju verkligen det rätta yrket Toaen för att ha båt för är det något som krånglar så är det ju 9 gånger av 10 el eller ekektronik strul. För mig är det ett område som är svårbegripligt för att uttrycka mig milt.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligheten är inte alltid så bra som det ser ut.

 

Jag började visserligen 1977 som installationselektriker. På den första firman jag jobbade på som lärling hade man mycket jobb på fiskebåtar. Dessvärre decimerades fiskeflottan här hemma kraftigt på ett par år, så när jag kom tillbaka efter lumpen fanns det nästan inga jobb på fiskebåtar, därför lärde jag mig aldrig det luriga med 12 Voltssytem - ladding och sånt.

 

Fick ganska snart jobb som montör på ett elverk men har jobbat de senaste 20 åren jobbat med administrativa frågor, arbetsledare, kundklagomål mm.

 

Jag förstår egentligen inte varför jag blev elektriker för jag är relativt oteknisk och egentligen inte speciellt intreserad, men det var den yrkesskolan jag kom in på. Min fru brukar alltid fråga varför jag inte blev fiskare i stället, då mitt stora intresse är båtar och i viss mån segling. Fast jag hade nog inte varit lika välnärd Cool (vissa elaka människor kallar det övervikt) som jag är idag, om jag skulle försörjt mig på fiske och hade nog inte heller längtat ut på havet på min fritid.

 

Jag har ju den fördelen framför många att jag förstår sambandet mellan ström, spänning, effetkt och energi. Jag brukar i regel få elsystemen att fungera och jag har alltid funderingar på att bygga om elen i båten så att den blir mindre risig. Under tiden som jag utför allehanda andra arbete på båten för att förbättra funktion och säkerhet blir det en del provisoriska inkopplingar på elen. Jag skall ju snart bygga om till det perfekta elsystemet. Fast - det har hitills aldrig hänt.

 

Jag har genom åren byggt ett par båtar och byggt om och förbättrat (åtminstone förändrat) ett antal. Mina elanläggningar brukar va risiga, men jag får dem ju i alla fall till att fungera.

 

Men som man bruka säga; Smen´ s märr och skomakarn´ s kärring har de sämsta skorna

 

tommy

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det nog...visst är den ok...större delen av fritidbåtsflottan från innan moderna brytare infördes ser säkert ut just så...men som sagt kan förbättras. Själv är jag elingenjör i botten, men jobbar som provningsingenjör.

En sak jag funderat på.... Kan det vara så att skillnaden på en dyrt skiljerelä och ett vanligt som sign Gunnar_ förespråkar även är precisionen i manöverspänningen? Ett skiljerelä sägs dra när spänningen når säg 12.x Volt, medans egen erfarenhet visat att ett vanligt 30A relä drar redan vid ca 9V i vissa fall. Skillnaden skulle ju vara att ett vanligt relä drar och skickar startströmmen genom sig självt utifall startbatteriet saknar en cell, medans ett skiljerelä aldrig ens försöker dra i den situationen. Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplas skiljereläet på generatorns D drar det inte förrän motorn startat och generatorn levererar ström (laddlampan slocknar).

 

Spelar ingen roll vilket relä det är, reläets manöverspole (70-200 ohm ?) ligger i praktiken paralellt med generatorns rotorlindning (3-10 ohm) och KAN inte dra .

Kopplas reläet över tändningslåset så drar det naturligvis så fort tändningen slås på, men med ett riktigt tändningslås med AUX-läge som bryter bort generatorn/regulatorn/laddlampan när startmotorn går för att minska belastningen under startögonblicket (som i min bil där steron stängs av när startmotorn går) så har man inte det problemet heller.

Startbatteri med dålig cell utan slutet relä är väl lika med nix motorstart ?

Men..det såg man ju på voltmetern för startbatteriet (för det har man väl installerat när man ändårotade i elsystemet) Flört

Huruvida ett typ 40 A relä:s kontakter överlever 100 A i några sekunder kan man ju tvista om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste skriva och tacka för alla som svarat på mitt inlägg.

Det vart ett långt och intressant inlägg och jag hoppas att fler än jag har blivit klokare efter att läst alla svar.

Tack igen.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...