Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

MrFxcoupe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MrFxcoupe

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej på er igen. En ny tanke som gnager i mitt huvud. Har hört att om man köper en 4 bladig propeller så skall båten slingra sig mindre vid låg fart. Jag har en Carver Montego 2157 och som ni vet ni som åker Amerikanskt så vill dessa båtar gärna slingra sig väldigt när man går i deplacement fart. Min fråga är .. Är det som med propellrar till modell flyg tex att om jag vill gå från 3 till fyra blad så går man ner en tum på diametern och en tum upp i stigning. Nu är det inom modellflyg mera att man går från 2 bladigt till trebladigt om man nu ändrar. Men hur är det i det marina? Någon som har gjort detta? Jag har en 14x17 trebladig propeller nu som är den original i från fabrik. Jag skulle vilja om det går få min båt att slingra sig mindre i deplacement fart som jag oftast går i när det är fint väder. Hoppas på svar. Peter
  2. Hej på er. Tack för alla svar. Jag kanske var lite otydlig. Jag har inga planer på att byta nu för detta läckage. Men tanken som jag skrev om här ploppade upp i huvudet. Jag tänkte som sagt om jag lättar båten i aktern med c:a100kg så borde det ge lite på förbrukningen. Visst tappar man vridmoment med en V6 mot för en V8. Jag har en kompis som hade en nyare V8 än vad jag har som en kolv klev ur motorblocket i 30knop i fjol. Så tankarna har börjat snurra lite kring detta. Nä jag får hoppas hon håller ihop några säsonger till. Tackar alla som tagit sig tid att svara här. Önskar er alla en kanon sommar. Peter.
  3. MrFxcoupe

    V8 vs V6 ?

    Hej på er. En liten fråga som gnagt i mig ett tag. Jag har en Carver Montego 2157 -88 som jag älskar vara ute i. Jag vet att hon inte är en perfekt båt men för mig är hon en gudinna. Till min fråga. Motorn som är en Mercruiser 5.0 LX som en gång gav 230Hk är sjövatten kyld och är orginal motorn som båten levererades med 1988. Jag har börjat att fundera på om denna rova börjar se sin ålders höst. Den går bra utan missljud men nu dom två sista övervintringarna har jag funnit glykol på durken i motorummet. Var dock torr när jag körde den sist i sommras. Jag vet inte hur föregående ägare har skött konserveringarna och är lite osäker på hur rosig motorn är invändigt. Jag har ägt denna båt i 6år nu. Min fundering är om det vore bättre att ersätta 5,0 V8an med en 4,3L Vortex V6 som ligger på 220Hk. Den är c:a 100kg lättare och ger nästan samma hästar. Kanske lite mindre förbrukning? Eller är det bättre att försöka finna en V8 med insprutning som skall gå mer ekonomiskt. En beggagnad i så fall. En ny Mercruiser V8 med insprutning finns inte i ekonomin. Jag ligger nu kring 2liter distanns som jag kör. Vore kul att höra era funderingar till detta huvudbry. Hoppas få lite hjälp i min funderingar.
  4. Det samma på er alla. Ha en riktigt skön och fin midsommar. Även om nu vädret inte ser ut att vilja visa sig på sitt bästa här i sundsvalls trakten. :-/ .P
  5. tjena Lars J. Det där med ´ ´ industridamsugare´ ´ har jag börjat att fundera på. Man borde kunna använda en ´ ´ askhink´ ´ typ som man suger upp det från Portta Porttin och då kan man använda en vanlig damsugare. En ´ ´ sakhink´ ´ kostar inte så mycket och den kan man då ta och tömma i toaletten i klubbstugan. Men jag har funderat på att montera en pump och trevägs ventil som du föreslog men jag vill inte göra mer hål i skrovet. Men jag har inte förkastat ide´ n helt än. Detta är väl min plan hittils, vi får se vad som händer till sommaren. Har lagt in ett förslag till styrelsen i min klubb att vår klubb samt tå närbelägna klubbar skulle kunna dela på en tömmningsstation. Då blir det inte så dyrt för varje klubb och vi får en enkel och miljövänlig tömming av sanitets tankar. Vi får se vad som händer.
  6. Tack för svaren. Jo jag har en typ Portta Portti an amerikansk tillverkning. Den förra ägaren till min båt hade byggt om så att på tanken på Portta Porttin sitten det en slang som går upp till en anslutning på utsidan styrbords sida. Hans hemma hamn hade en station för tömmning. Min hemma hamn har inte det och närmast och enda kända stället att tömma sepetittanken är vid sjö macken i Sundsvalls hamn. Jag far mest norr om Sundsvall och om man kommer norr ifrån och måste ner till Sundsvall först och sedan nord väst igen blir lixom en dyr omväg. Nu är det ju så att Portta Pottin är till för nöd fall, men om man nu har en dam i båten så kan jag ju inte tvinga ut henne i skogen för att göra ifrån sig när man har en Portta Portti i båten. Det tar imot att bygga tillbaka till manuell tömmning som ni förstår. Nåja jag får fundera vidare på hur jag skall lösa detta. Det är ju trotts allt c:a 2 löningar kvar till sjösättning. Ha en trevlig vår rustning.
  7. Hej på er erfarna båtälskare. Har en liten udda fråga kanske till er. Hur ofta bör man tömma en ''Porttaportti'' om man använder den. Om den är full naturligtvis men om man inte använder så där ofta då man är ute. Jag har en ''PorttaPortti'' i min båt som är väldigt finurligt byggd så att man kan tömma den från utsidan båten med en vaccum sug. Det är väldigt bra, problemet är att närmsta tömnings station är c:a 400.- i drimedel bort från min hemma hamn (c:a12M fram å tillbaka). Det känns lite dyrt att fara tömma den efter att kanske bara använt den en eller två gånger när man varit ute en helg t.ex. Är det någon där ute i cyberoceanen som kan hjälpa mig med min fundering.
  8. Hej på er och tack för alla svar på min fråga. Jag har tänkt till lite och kanske Heat-PAl är inte rätt som värme källa i min båt. det är ju det där med kodioxidförgiftning som inte låter är så kul. Jag funderar på en Pan2000, denna verkar smart och den leder ut avgaserna från utrymmet och man kan använda det befintliga köket som värme källa. Nu är det så att jag har en ned fälld verson av Origo 1500 som är ett sprit kök. Som jag kan se i data bladet så tömmer origo köket behållaren med 1.2liter bränsle på 4.5 timmar på full effekt. Men är det någon som kan säga hur lång tid tömms behållaren på halv effekt? jag tror inte på dubbel bränn tid (det vore ju för bra). Är det någon som vet?? Peter
  9. Hej på er. Vet inte om detta är rättforum för min fråga men jag kunde inte riktigt se vilken som är rätt men jag changsar här. Min fråga är om det är någon som har erfarenhet av Origos Heat-Pal. Jag funderar på att köpa en till kommande säsong. Jag har köpt en midcabin båt som tyvärr inte har vämare monterad. Jag trodde inte att det skulle bli så rå kallt i en båt sommar tid, man har ju bott i tält när man var yngre och då tyckte man att det var inget att skriva om. Men sommaren som var var det inte kul att kliva ur bingen på morgonen. Denna Heat - Pal skulle kunna vara räddningen på min kommande båt sommar. Är det någon som har en sådan som skulle kunna dela med sig av erfarenheten. Jag menar lucktar den mycket ? Blir det varmt av den? Hoppas på svar. Peter
  10. Måste skriva och tacka för alla som svarat på mitt inlägg. Det vart ett långt och intressant inlägg och jag hoppas att fler än jag har blivit klokare efter att läst alla svar. Tack igen. Peter
  11. Tack för alla svaren. Jag såg att det fattades lite information. Jag har en inombordare , Mercruiser 5.0LX -88 men jag vet tyvärr inte hur stor generator jag har. Men detta skulle kunna vara svaret om det är kopplat så att jag laddar alla 3 batterierna samtidigt. Fick nämligen i slutet av Juli batteritorsk (tommabatterier) efter en övernattning på en av öarna utanför där jag bor. Och är det så så börjar jag förstå problemet. När det blir lite mildare ute (just nu -12 till -19)så ska jag gå ner i båten och kolla upp generatorn och se om jag klarar av att luska ut hur det är kopplat och om jag kan montera ett relä. Tackar igen för alla svaren. Peter
  12. Hallå på er. Kan någon hjälp mig och förklara hur man koppla för att kunna ladda mer än 2 batterier i båten? Läser man i Hjertmans katalogen till exempel så verkar alla skiljerelän vara byggda för ett start batteri och ett förbruknings batteri. Jag har i min båt ett start batteri och 2st förbrukar batterier. Det sitter inget skilje relä monterat utan bara en huvudströmbrytare som man väljer vilka batterier som man vill använda. Jag köpte båten förra året och upptäkte detta då i slutet av säsongen. Trodde att jag hade dåliga batterier men det ser som sagt ut som om generatorn inte orkar ladda alla tre batterierna samtidigt. (2st 70Amp och ett 65Amp) Och nu är det som dom säger i reklamen på tv ''det känns inte bra, inte bra alls'' Jag skulle vilja veta om det går att koppla ihop så att om jag köpte ett skiljerelä att det går att ladda alla batterierna eller är det så att jag får slänga ut dom 2 70 Amp batterierna och montera in ett batteri som är på exempelvis 140Amp. Hoppas någon har tid att hjälpa mig med denna fråga. MVH Peter
  13. Tack grabbar, känner mig lättad nu :-) Ha det. Peter
  14. Hej på er alla. Kan någon svara på om det är normalt med att man kan dra proppeller axeln in och ut i huset c:a 2mm När växeln är i neutral läge? Drevet är från 1988 och är orginalet sedan båten var ny. Hoppas ni förstår vad jag menar. Såg detta av en slump när jag tog upp båten och alla jag frågat här hemma vet inte. Glappet blir alltså om man tar i proppellern och drar fram och tillbaka, har inte hört något missljud och det fanns inget spån i oljan när jag bytte den? Hoppas någon kan hjälpa mig med denna fråga. MVH Peter
  15. Hej där ute. Har någon erfarenhet av Bayliner 2155 Ciera Sunbrige med OMC 3.0L 130hk motor. Dom flesta jag sett har haft V8 eller V6. Orkar verkligen en 3liters maskin med en sådan båt? Har hittat en båt som är väldigt fin i skicket och priset är helt OK men jag är tveksam över motorn. Hoppas på svar. MVH Peter
×
×
  • Skapa nytt...