PungPlask 0 Postad 18 Januari , 2009 Tjena! Har köpt en fugitive 16 båt under min värnplikt. Ska göra klart den för sjön i vår men jag vet inte riktigt vad man ska ha för snurra på den? vad behövs för att få den att gå i ca. 35-40 kn?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 19 Januari , 2009 Finns det ingen skylt någonstans i båten som anger max motoreffekt? Tror att Smiler och smuggler är likvärdiga båtar, kan väl kanske ge en fingervisning om vad som är lämpligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 20 Januari , 2009 Nej jag har inte hittat någon skylt, båten är ett halvfabrikat med förstärkt akterspegel. Tror att den klarar ca 70 hk men så stor motor tror jag inte behövs? Målet är ju runt 35-40 kn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 21 Januari , 2009 En bra grundregel är ungefär 10 hk/100 kg båt. Om du sen ska upp i 35-40 knop så får du nog lägga på lite extra hästkrafter. Senast ändrad av Yadis | 21 januari 2009 | 01:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt_L 0 Postad 7 Maj , 2009 Hej! Har haft en Fugitive i många år. I början med en 20hk motor som gav ca 25 knop. Det gick att dra lättare personer på vattenskidor och även ring. Sista tiden gick båten fortare, ca: 35 knop då jag monterat en 3-cyl Yamaha 30hk med 13 stigning på propellern.Med den motorn blev båten lite mer nervös i fart.Man fick balansera den med ratten.Vid ax från låg fart,så lyftes hela båten upp i luften i början! Min fugitive hade gått som tävlingsbåt slutet 70-tal med Archimedes 25hk Entypsklass. Det kan nog skilja en del hur lättbyggd en Fugitive är,min var relativt tung, gissar på 80-90 kg. Det påverkar vilken motor som räcker!! Bengt L............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser