Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Master-J

"troll i jordenrunt-långseglingar??"

Rekommendera Poster

Beklagar - slant på tangenten jag menade naturligtvis en 115. Jag vi sticker sent i vår eller tidig sommar. Känner att vi måste segla en hel del distans här hemma med båten för det är min erfarenhet att det upptäcks en hel det små fel den första tiden. Vi hann bara med 1800 distans i höstas.

Jag håller tummarna för att du väljer rätt, men jag är och har under längre tid också varit sugen på en flerskrovsbåt. Jag har emellertid aldrig seglat en större sådan och vet inte riktigt hur det skulle kännas - jag kan inte göra mig en föreställning.

Ser fram emot att läsa dina omdömen efter besöket i UK.

sgs

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är naturligtvis välkomen Ciaraud. Jag lämnar Henån 2 eller senast 3 April men ligger 3 till 4 dagar innan.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja El-förbrukningen är hög. Inte under 15 A och ofta runt 20  på 24V under segling med plottrar och radar på. Furunos nya system drar alltför mycket - det är troligen gjort för motor båtar i yrkestrafik och tar därmed ingen hänsyn till seglarens krav på energisnåla apparater.

Båten är utrustad med en genarator på 8 KW med automatstart och en laddare på 180A - vid ca 65% startar den och stänger av vid ca 90 % laddning. Med mina 480 AH /24 V i batteribanken så kör generatorn normalt 2 gånger per dygn ca 1,5 timmar per gång. Som tur är går den tust och då menar jag verkligen tyst - sitter du i cockpiten så hör du inget.

sgs 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja  ändå glömde jag nämna teak läggarna  förmontage m.m . förra året när vi var väldigt många på Najad så var det många olika uppdelningar.  men nu är det lite mindre. så nu gör man lite mer olika.  det är ju mkt roligare när man gör olika saker. ifs  så får jag ändå göra allt inom båtbyggeri  på min egen båt.

 

vetus ventilen ufo tror jag inte går att vända håll på tyvärr. men därimot är den himla smidig. kostar väl en tusing ungefär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2006 satt jag arbetslös och läste min första långseglarblogg. Aldrig tidigare vart ombord på en segelbåt. Men bestämt var jag att göra ngt liknande.

Kikade på att bygga katamaran runt 45 ft...och bege oss sex år senare. Vi kom iväg efter 2år...med en 30ft katamaran. Flög till Panama där vi köpte båten. Seglade över till Australien och sålde den där.

Fint äventyr! Ska göras om senare i livet...men då med en 45 ft katta.

Se vår hemsida www.7hav.se

 

mvh

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väldigt rätt, i alla delar. Det har gått inflation i båtstorlek och budgetar. Mest beroende på önskad komfort. Men det finns fortfarande många som ger sig av i äldre 27-28 fotare gjorda enl koster regeln. Dom har säkert mer strapatser men också mer upplevelser. Tveka inte, sätt en datum för avsegling och håll kontakt med andra avseglare (JRSK, OSK etc)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha va ful!!... fullt på med massa barlast så den inte ska tippa :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen kul att se att mitt inlägg skapat en diskussion.

Regnet över Stockholm tycks fortsätta, den planerade seglingshelgen som skulle påbörjats under gårdagen regnade inne. Vi väntar dock på lite bättre väder i hopp om att vår Amigo ska få känna av vinden o vågorna denna helg.

Vaknar och finner att Östermalmsnytt slagit på stort. JORDEN RUNT PÅ 19 ÅR. Nils-Göran Bennich Björkman har som han själv beskriver det inte seglat jorden runt, nej han har seglat PÅ jorden. 80 år gammal har han kommit tillbaka med båten en tvåmastad segelkanot(vad annars kan den beskrivas som) på dryga 6 meter. Jag kan inte annat än läsa varje ord i artikeln med stor beundran. Nu funderar han enl artikeln på att skaffa en IF i plast för att denna klarar ISEN! Hans avsikt är att bo i denna.

Vid 80 års ålder och under de senaste 19 åren haft havet som bostad tänker denne seglare fortsätta sitt liv ombord. Typen av båt han seglat dessa år placerar honom vid sidan av Yrvind och hans seglande badkar.

Det går bara att säga Välkommen hem till Sverige, väntar med spänning på boken om dina strapatser.

(ps, tror att många av oss somnar med en Jorden runt seglar bok bredvid sängen)

Keep on dreaming.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han måste ha lågsammast runt jorden-rekordet. Och det tycker jag är värt mer än snabbast!

Härligt! Hoppas man orkar lika mycket som han när man blir gammal.

Kommer inte att kunna segla länge förrän jag är 67 (gubben måste få jobba till 62 i alla fall) men då har man ju  13 år på sig om man är i den formen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...