Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Brunmalm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Brunmalm

  • Placering
    Fänrik
  1. Okay, tackar, då är det troligen inte ett spänningsfel. Vi är i Grekland och har problem med Dieseltankmätaren. Min kunskap räcker inte till, dessutom är här vansinnigt varmt. Så varmt att den lokala reparatören inte klarar problemet. Visaren stannar runt kvarts tank trots att tanken är full. Lossar jag vid givaren så visar mätaren fullt ut, mätaren verkar okay. Mäter jag på givaren utan anslutna kablar så får jag 58 Ohm. Enligt vad jag läst mig till så bör motståndet vara 10-180 Ohm. Kan ju stämma med kvartstank. Mäter jag på kablarna utan ansluten givare så får jag 5,4 volt… Verkar lite, vad skall spänningen vara? Volvo Penta 2030. Då verkar det nog som att flottören kärvar, jag får fortsätta med att demontera den. Björn Runmalm, Supernova, Lefkas, Grekland, 0705-334262
  2. Hej. Undrar om någon har kunskap om vilken spänning som skall gå till Dieseltankgivaren. Utan givaren inkopplad så mäter jag 5,4 volt. Kan det vara korrekt?
  3. Hej. Ledig plats finns i Önnered. Plats stor nog för 36 fots segelbåt, vatten o el vid stäven, bryggans bästa plats. 8200:- inkl moms Gärna mailsvar till bjorn@runmalm.se el 0705-334262 Hälsn Björn
  4. Du hittar bra svar och trevlig personal hos http://www.gbgflottservice.se/ Hälsn Björn
  5. Det är utmärkt trevligt i Skagen. Som någon skrev, sikta söder om, tills du är nära. Strömmen är normalt nordgående utefter Jyllands NO kust. Om det känns långt så segla ner till Läsö och ta en övernattning där. Ofta bättre vindvinkel och Mycket bra hamn.Sedan får du en fin tur upp till Skagen. Hem brukar gå fort o bra med Västlig vind. Fair Winds! / Björn
  6. Nej, det låter inte normalt att sköra bägge seglen som du beskriver. Antingen var seglen slut eller så har det inte skotats korrekt. Håll inne depositionen tills du fått ett utlåtande av områdets bästa segelmakare. / Hälsn Björn
  7. Tack Pelle. Jag hade letat men tydligen inte tillräckligt bra. Det blir dom vinklarna, lite rör och några beslag så kommer jag iallafall igång. Tack för hjälpen / Björn
  8. Underbart roligt att läsa dina frågor och ännu roligare att ta del av synpunkter. Det är så det börjar för alla. En dröm och sedan planeringen. Jag tog tidigt kontakt med Jordenruntseglarklubben (OSK duger säkert lika bra) Där fick jag rådet att sätta en avseglardatum. Efter det kunde planeringen börja på allvar, då var det inte bara flummiga tankar. Mycket bra förslag och det gav kontakt med många likasinnade. Där finns kunskapen och erfarenheten. Beträffande båt så gäller nog fortfarande liten båt-små problem, stor båt .... Idag ligger långseglarsnittet på 40 fot och enskrov. Vi har en Najad på 34 fot. Det räckte mer än väl, gästhytten var oftast tom. Men skall ni vara ute resten av livet så fundera mer över vilka funktioner och ytor ni behöver. Samtidigt så kostar allt mer för en större båt, i hamnar bl.a. Många är händiga till tusen, använd gärna det till att rusta upp en båt som varit ute tidigare. Ni tjänar massor av tid o erfarenhet på det sättet. Och pengar... Någon skrev köp en båt för 2 milj o använd resten av pengarna till resan. Instämmer helt! Ni får en fantastisk båt och en fantastisk upplevelse. Hälsn Björn
  9. Efter 18 månader ute så var Vindgeneratorn min största besvikelse. I passadvind så ger den för lite. I ankarvik så flyttar vi till lugnare plats om det blåser. Vid hemsegling över atlanten så brann regulatorn för att det blåste för mycket... Släpgenerator har jag testat tidigare. Fungerade mycket bra men vem vill ha en broms inkopplad konstant? Mer batterier, mer o bättre solceller tror jag ger mer för pengarna. Hälsn Björn
  10. Kanske är ni på väg nu, den rutt ni valt känns helt rätt och det blir säkert en fantastisk tur. Peterhead är en mkt bra hamn att styra på om man inte går direkt på Inverness. Viktigt att kolla öppningstiderna på vattenlåset där Caledonian Canal börjar. Kan vara mkt strömt och det finns ingen vänteplats. Kolla med tidvatten, öppettider och anropa på radio när ni närmar er. Canalen är en upplevelse för livet. När ni kommer ut i Irländska sjön så blir det att ta extra hänsyn till tidvattenströmmar. Inte bara mer eller mindre grunt utan kraftiga strömmar, med eller mot. Belfast är fint, Dublin (Howth) har mycket sevärt. Bra segling söderut. Sväng vänster mot Engelska kanalen (trist) eller styr söderut mot värmen... Hälsn Björn
  11. Lite fel håll... dom flesta kommer hem den vägen. Men bra info på Noonsite. Säkerhetskorridorerna fungerar bra. Vasco da gama rallyt är en utmärkt eskader från Turkiet till Indien, ordnar bra hamnar o arrangemang på vägen. Kolla www.resedagboken.se sök sune larsson, han var med för 2 år sedan. Just nu har Johan o Inga kommit hem den vägen med båt Adriatica. Hälsn Björn
  12. Ja, Ålborg är en trevlig stad och ni får säkert en fin tur. Börja med Läsö Österby som är lätt att nå och har bra hamn. Runda sedan nordsidan (längre än man tror) och angör Läsö Västerö. Mycket mer utvecklat, spännnande och kanske lite svårare att få plats. Har du tid så missa inte Säby på den danska sidan. Sedan söderut i Läsö Ränna som kan ha motström. Infarten till Hals är spektakulär. Sandbankar och två inseglingsfyrar som liknar UFOn. Nu börjar navigeringen kräva mer för att följa djupfårorna. Men det är väl bojat. I Hals känner man verkligen att kontinenten närmar sig. Stora chanser till stora upplevelser. / Björn
  13. Hej. Du tänker helt rätt och säkert löser det sig. I alla avseglarhamnar finns behov av en extra person för säkerhets skull. Gärna någon som tar nattpassen... Men du måste ha vana av många dygn i båt. Teknik o övriga kunskaper är underordnat, viktigast är att du kan fungera som Vakt. Båten sköter sig oftast hyfsat själv men det behövs tillsyn o utkik. Skaffa erfarenhet genom att segla längre sträckor med andra (SXK 120 tim?) Sedan måste du ha referenser. Vi tog upp en liftare på Cap Verde till Brasilien, men först ringde vi dom referenser han uppgav. Allting avlöpte perfekt. Lättast är att hitta en hemvändare i Västindien i slutet av våren. Alltför många tvingas till ensamsegling hem... Hälsn Björn
  14. Inte antingen eller utan båda två... MMSInr lägger du in i den fasta VHFen för att kunna dra iväg en distress signal, även ute på haven så kan den nå fartyg hyfsat långt bort. Samma MMSI nr läggs in i Epirben som talar om för Sweden Resque att just du behöver hjälp. Sat tfn är utmärkt för att tala med Svensk läkare etc. Motorola 9505 med datakit ärprima. Lågt pris och hög fuktionalitet. Abonnemang för ca 250:- /månad ger fria SMS in och låga priser ut. Vi hade en dollar ut/minut och kanske halva priset för datatrafik (när det överfördes data) I hamnar kan HF Winlink gå trögt och då använde vi Iridium med datakopplingen för att nå vanlig Internet (gärna WAPsidor) Så det handlar om budget... Men båda grejerna har sin funktion / Hälsn Björn
  15. Nja. Ok, Rostfritt är starkare än alu och en rörmakare kan kröka rör. Men båten ligger i Grekland och dom rörkrökarna hänvisar till Mr Inox. Nu vill jag prova själv. Hur gör man? 2 Hur böjer man Rostfritt 90 grader? Med särskilt verktyg eller med böjfjäder inuti? 3 Har hittat ändstycken o alla sorts tbh men inte vinklar 90 grader, finns det? Hälsn Björn
×
×
  • Skapa nytt...