Gå till innehåll
söndag 08 juni 2025
Tally

Besiktningsman plastskada

Rekommendera Poster

Hej!

Har en ordentlig skada i gelcoaten i min nyinköpta båt. Försäljaren har givetvis gått med på att återställa till nyskick. Dock så vill jag att någon opartisk tittar på skadan för att göra en bedömning om lagning räcker eller om jag skall begära en ny båt.

Nu vore jag tacksam för tips om besiktningsman i Stockholmsområdet som kan bedöma plastskador?

post-10005267-1394235751,1684_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra egenskap en plastbåt har är att det är lättlagat. När en proffs har tagit hand om lagningen ser du inte var den varit. Det som de också är bra på är att ha så många kulörer i bagaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är en stor fördel, det jag är fundersam över är om de tappat båten i backen och därmed skadat glasfibern under.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar egentligen inte så stor roll, även om det gått hål. Bygger man upp med epoxi som fäster bra  och glasfiber (eller kolfiber som ger styrkan så har man samma hållfasthet som tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av bilden att dömma ser det inte speciellt konstigt ut. Det blir ibland luftblåsor i yttersta lagret dvs mellan gelcoaten som man lägger först i formen och de övriga lagren av styren och duk. Dessa skador ser du ibland inte förrän efter ett tag när du råkar stöta till stället och krossa den yttre ytan. Absolut inget farligt eller konstigt. Men naturligtvis skall leverantören fixa till det.

Jag har själv en båt som jag fick ny i fjor och jag hade ett par liknande skador på den och de var också precis som dina i en vinkel/hörn Detta eftersom det är svårt att få ut all luft vid plastningen på just dessa platser.

Jag fick gelcoat spackel av leverantören och fixade det själv och du ser inte idag var skadan var. Men om du är ovan med att plasta så fixar leverantören det på ett nix.

Inget att ora sig över men jag förstår att du känner obehag eftersom det är en ny båt.

Simma lungt ingen stor sak.

Per

Senast ändrad av oceanis | 14 januari 2009 | 21:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, trevligt att höra från opartisk, båtförsäljare litar jag inte på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...