Jump to content
Sunday 19 January 2020

Tally

Medlemmar
  • Content Count

    49
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Tally

  • Rank
    Fänrik
  1. Oki grabbar, hårnålen är mitt fel, ber om ursäkt för det! Det är jag som skall hängas isåfall inte Tohatsu.Tanken var att illustrera hur det ser ut. Så GLÖM hårnålen, köp som du själv sagt riktiga grejer istället.
  2. Jadå, det är inga problem alls. Har kollat upp din motor och den skall ha brytpinne enligt uppgift. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=175654 Där har du en tråd om ungefär samma ämne med bilder o allt. Men nu tycker jag att vi går och sover Du kan sova lugnt, det är troligtvis varken dyrt eller krångligt att åtgärda! Och du kan göra det på plats.
  3. För mig låter det som brytpinnen, sitter mitt i propellernavet och ser ut som damers hårnål. Har nog hänt de flesta båtägare att den gått. Inget farligt alls. Själva idén är att den skall gå av för att skydda propeller och motor vid bottenkänning. Kostar nån tia att köpa ny, de kan vara kluriga att hitta idag då det av någon anledning inte finns på nya motorer. Då kan du ta en hårnål eller annat lämpligt. Tänk bara på att en spik tex inte går av så lätt vid ny bottenkänning. Lycka till Edit: skippa spiken, ta något som går av lätt. Stavar dessutom som en tjuvfiskare Senast ändrad av Tally | 04 juni 2009 | 01:44 Senast ändrad av Tally | 04 juni 2009 | 01:54
  4. Den dricker olja som f-n i början. Har du kollat oljenivån på kedjan?
  5. Har samma motor som du. Som föregående sa, de kommer av någon anledning ofta med för lite olja i tanken. Läs på sidan 25 i den svenska manualen, där har du alla felkoder. Din felkod tolkar jag som Oljennivån är kritisk låg Fyll på RÄTT olja (annars är det bara att glömma garantin) och testa igen.
  6. Hej allihopa! Tänkte bara flagga för att man numera kan sitta hemma o planera sitt båtliv via nätet. eniro.se/sjokort är adressen. Infon skall enligt uppgift komma från Lantmäteriet och det skall gå att beräkna avstånd och bäring. (Och nej, jag är inte anställd eller har några andra intressen i Eniro, tyckte det var en kul grej bara)
  7. Har en 90hk Optimax från 2008 på en Ryds 568, inga problem alls att föra ett samtal i normal volym under gång. Det som sätter gränsen är snarare vinden.
  8. Magne, sätt ett par möbeltassar av gummi på batteriboxen. Då rinner vattnet fint ner i hålet. Hade varit en billig och enkel grej att haft standard. Så hade man sluppit den bäverdamm som batteriboxen är orginal.
  9. Härligt att läsa diskussionen med olika proppar. Skall ta en tur till propellertrim någon dag. Ni med dynsatsen, hur gör ni med dem i hamn? Låter ni dem sitta kvar eller tar ni med hem eller hur gör ni?
  10. Har äntligen sjösatt! Båten går ju som en dröm. Tog ut henne i lite sjö och det var minsann en härlig upplevelse. Stabilt o torrt! Har lite småproblem nu när den är i sjön: Varvtalsräknaren och tiltindikatorn funkar inte alls. Tiltindikatorn går dock i topp när jag slår av motorn. För mig känns det som glappkontakt (klåpare på marinan som installerat) men var? Skallret från bakdörrn, någon som har något bra sätt att lösa det?
  11. Tack Pelle! Skall gå lös ordentligt på tanklocket. Jag hittar heller ingen inspektionslucka för tanken, finns det? Sitter det vid övriga anslutningar i skrovet framför pulpiten kanske?
  12. Givetvis har jag skaffat en dunk orginalolja (Quicksilver DFI Oil) från min lokala auktoriserade Mercuryhandlare. För loggbok och sparar alla kvitton på oljeinköp etc. Men jag får fortfarande inte upp tanklocket. Är 110% säker att jag skruvar åt rätt håll men tanklocket rubbas ändå inte. Vilken dimension har röret från tanklocket till tanken? Skall suga rent tanken på nuvarande innehåll och tanka nytt innan sjösättning.Eller finns det kanske något lättare sätt att göra rent tanken än via tanklocket? Funderade ett tag på att koppla loss anslutningen till bränslefiltret och suga rent den vägen.
  13. Fånigt problem pga ny båtägare! Men hur fan får jag upp tanklocket? Har fällt upp flärpen men locket sitter som berget. Känns som att jag har vakuum i tanken nästan, men avluftningen går väl inte att ändra på vad jag kan se? (Avluftningen är väl utloppshålet rakt ovanför tanklocket?)
  14. När blir det möjligt att byta sitt lösenord? Den funktionen finns men är trasig just nu. Edit: Fixat efter snabb och bra kontakt med maringuiden. Bra jobbat! Senast ändrad av Tally | 19 februari 2009 | 17:29
  15. Självklart är det skillnad mellan vinstdrivande företag och privata intresseforum. Däremot tror jag inte att precis allt ett företag gör måste generera en direkt inkomst. Hela min poäng är att ett forum kan vara ett utmärkt sätt att skapa sig ett gott rykte/goodwill för en mycket billig penning. Den vinsten är större för företaget än de pengar de får in på denna orgie av banners och ett misskött forum. Vi behöver inte dra detta i sträckbänken, det verkar som vi har olika åsikter om hur man skall utnyttja ett forum. Jag respekterar din åsikt och tänker fortsätta använda MG. Däremot hade jag använt forumet mer frekvent om det hållt normal internetstandard. Ha en skön kväll!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy