Gå till innehåll
söndag 15 juni 2025
Tobiaseriksson

Hjälp! Vi ska köpa båt men men är amatörer på området.

Rekommendera Poster

Efter lite om och men så ska vi i familjen köpa en båt. Vi har tittat runt lite och hittat oss en stålbåt som vi funderar på att köpa.  Båten är 7,7 meter lång och 2,1 bredd med sliten inredning. Båten saknar att som heter utrustning men motorn är en albin o21. Priset på båten är 30 000kr med vagn.

Säljaren säger först till kvarn (först in med pengarna) men vi bor 62 mil ifrån och vi har svårt att komma los från jobb just nu så frågan är om man vågar köpa båten genom att bara tittat på några bilder.

Svår fråga kanske men all hjälp är tacksam.

MVH

Tobias

post-10004070-1394235742,6527_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt mycket jobb med en sån där och en seålbåt kräver också sitt underhåll och tack vare sin tyngd är den inte helt billig att åka med heller.

Jag skulle inte köpa en båt bara baserat på bilder heller, så tänk noga vad ni ger er in på så slipper man mycket sura miner sen.

Moderna båtar i den storleken byggs inte i stål.

Senast ändrad av JariF1 | 11 januari 2009 | 21:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med JariF1.

Det finns gott om båtar till salu och för närvarande är det köparens marknad så gör inga panik-köp. Förhoppningsvis har ni någon båtkunning kompis ni kan ta med er när ni spanar in olika objekt. Hittar ni något ni riktigt hett så kan ni anlita en beskitningsman för att vara på den säkra sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har du gott om tid och är händig kanske. Men hur vet man hur båten går i vattnet? Och personligen skulle jag inte köpa utan att ha kollat på båten i verkligheten.
Hur länge har den stått på land? Har den använts nyligen i sjön?
Är en sån här lite större bobåt ett måste?

Om du är nybörjare på sjön så skulle jag rekommendera nåt enklare att börja med och se om livet på sjön passar Er familj.
Skulle kanske satsa på nåt mindre och enklare som du kan komma ut på sjön med direkt. Kanske en Ryds Camping med 50-70 hk utombordare. Ryds Camping tillverkades i över 7000 ex så det finns många på begagnatmarknaden (i alla fall på vår och höst). Visst, för ca 30-40 tkr får du ingen båt som är i tiptop men en hyfsat och rymlig så du kan prova på båtlivet. Exempel: http://www.blocket.se/vi/18447441.htm?ca=3_s
(observera att efter ca 1976 förbättrades skrovet så det finns vissa fördelar med dessa)

Var skall du åka med båten i så fall?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 januari 2009 | 22:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker inte svara/diskutera just detta objektet utan om båtar och båtliv i allmänhet.Skäms

Båtar är inget man bara köper. Båten är en del av ens/familjens liv. Genom att äga/vårda en båt berikar man både sitt eget, sina nära och käras liv samt alla vänner som bara råkar komma förbi. Därför bör man, innan man skaffar en ny familjemedlem noga diskuterat till vad man skall ha båten, hur mycket det får kosta samt hur mycket tid man/famljen vill lägga ner på vårda kontra bruka båten. När konceptet är klart är det tid att börja titta på objekt, känna sig för och till slut få en minska gemensamma nämnare till frågorna, tidsåtgång underhåll/brukande, ekonomi, bekvämlighet och design. lycka till med båtköp och båtliv/Nitro

Ps, det jag nu redovisade är mina spontana tankar om båt och båtliv. För att ingen annan skall behöva ondgöra  sig avslutar jag med så är jag också en riktig båtdåre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med JariF1 & Flipp760... det finns en hel del andra goa båtar till salu -säkerligen alldeles i närheten av Er oxå... Köp inte när det baseras endast på bilder, köparen säger slå till nu, i morgon är det för sent..., ni bor över 60 mil från den, och har således svårt att bara åka dit för att ta en titt på den... Nä, den båten hade i alla fall jag lagt till handlingarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilder och verklighet är två helt olika saker. Säljaren brukar visa de bästa och trevligaste bilderna på båten - sällan något på de problem och fel som båten har. Det är först när du börjar krypa runt i båten som du kan få ett grepp om hur mycket arbete som kommer att krävas för att få båten i det skick du vill ha den. Så titta först innan du slår till och helst i sällskap med någon med lite båtvana, som någon annan föreslog.

Lycka till med båtköpet

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser framför mig:

Hundratals (ev tusentals) timmar av renovering.

Tiotusentals kronor inredningsmaterial.

Blästring av skrov.

En gammal bensinmotor som måste bytas inom något/ några år (ny motorbädd, stor kostnad).

Jag hade hellre satsat på en plastbåt i bruksskick med dieselmotor. Köpte själv en adec 540 med vp md 7A för några år sedan. Den kostade 20 000:- 5000:- för transport från skåne till stugan på västkusten. Efter ca 100 timmar renovering kändes den okej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte bara vara negativ som alla andra så vill jag säga att det var ett ok pris för en stålbåt i den storleken inkl trailer.

Inredning & detaljer finns billigt på biltema och den lär ju vara mer praktisk än en liten kabinbåt för samma pengar.

iom att ni vet att den saknar inredning så verkar det inte vara ett problem?

Kul att bygga / inreda som man själv vill, inte som någon dåre på åttiotalet ville...

jag anser att man köper båt på lite andra premisser i dessa prisklasser, typ impuls....hur kul som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det den allra första båten? För stor skulle jag vilja säga, prova med en som föregående typ en ht 5-6,5 m . Sen vet ni om ni gillar sjön. Sen som sagt efter bilderna, är ni duktiga på att renovera? om? så finns det säkert pengar att få igen på denna stålbåt, tyckte priset var bra.men inte utan att se den live!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för så mycket svar!

Vi har haft en stålbåt förut som var ca 7 meter och väldigt rullig.

Båten kommer att gå i storsjön under fina dagar

Det vi är ute äfter är en båt som är stor nog för 5-7 personer samt så vore det kul om det finns möjlighet att sova 2-3 personer.  

Träarbete/svetsnig klarar vi av, det är värre när det gäller motorer.

Vad kan det kosta med en båtbesiktningsman?

MVH

Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boken Fritidsskepparen (Ramberg & Utterström) anger en besiktningskostnad på 10-15000 kr. Säkert ett helt okej pris om du tex ska köpa en beg bavaria för många hundratusen, men det är lite mycket pengar när det handlar om en båt i de lägre prisklasserna, kan jag tycka. Då kan det vara bättre att ta med en båtkunnig bekant och spara de pengar man skulle lagt på besiktningen. Kan komma väl till pass under renoveringen. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båt i den prisklassen är nog inget man lägger pengar på för en besiktning nej. Däremot så håller jag med något föregående inlägg, har du tiden, och är inställd på att det verkligen TAR tid så verkar det ju iaf vara mkt båt för pengarna. En beggad motor går alltid att få tag på när du ska kasta ut den gamla Albin-spisen. (Som f.ö. är en riktigt bra o slitstark liten klocka)

Kan du snickra o svetsa o gillar båten, så varför inte? 30 tusenlappar får du inte mycket till båt för annars heller,

EDIT: Förmodar att det är båten i Mariestad du tittar på? Annonsen har ju legat uppe sen slutet av november, så det där med först t kvarn osv kan du nog ta med en nypa salt. Åk o titta o ta med 20 fina nypressade tusenlappar så är den säkert din sen :)

Senast ändrad av KillerBoo | 12 januari 2009 | 14:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, hade jag varit seriöst intresserad så hade jag chansat iaf. Man kan ju alltid ha resterande peng upp till vad man egentligen är villig att betala i tantens plånbok ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...