pgh73 2 Postad 9 Januari , 2009 Oturen var framme så när jag lyfte av rodret från sgelbåten och hade vantar på var ju greppet inte det bästa. Jag slinter och tappar det, rakt ner på en j-vla betongsugga. Hur lagar jag detta? Kom nu inte med en historia i stil med: bara till att köpa ett nytt roder för 20´ . Det har jag inte råd med Kom igen och hjälp mig nu, plz! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 9 Januari , 2009 Är hela rodret i samma material? Ett glasfiberarmerat roder borde inte gå rätt av på detta vis. I vilket fall som helst köper man ju inte ett nytt roder då sådant knappast finns som s.a.s reservdel. Det är däremot inte så avancerat att bygga upp en ny fin kant i.st.f den flisa som gått ur. För att få det starkt så ska du slipa ner rodret på båda sidor så du kan bygga upp med glasfiber och epoxi. Vill du använda flisan gör du likadant på den. Slipa ner så du kan bygga 3-4 mm med glasfiber och epoxi som en ungefär 100 mm brett bälte runt om. När du slipat ner 3-4 mm och byggt lika mycket ska alltså rodret vara i samma tjocklek som förut. Sannolikt också starkare just på detta ställe. Det kan vara smidigt att limma flisan först och försiktigt plasta bältet utan att limningen släpper. Det tvistas om epoxi ska användas eller polyester. Epoxi fäster väldigt bra men i övrigt är det flexiblare med polyester när det gäller ytbehandling. Polyester fäster inte på epoxi men du ska ju bara laga rodret och inget ska behöva fästas på detta senare så epoxi är nog att föredra. Jag har en lite skada på mitt roder och har lagat med polyester men det har släppt lite på ett ställe så jag lagar nog med epoxi istället. När det är så små ytor slipar man lätt bort hela lagningen om man behöver göra om den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 9 Januari , 2009 Tack för inlägget. Kommer nog använda den lilla flisan för att bygga upp det igen. Vad kan man limma fast flisan med för lim/klister? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Januari , 2009 Limmet heter Epoxi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 9 Januari , 2009 A ha, jag kör samma som med lamineringen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser