Gå till innehåll
tisdag 18 november 2025
nemtrix

batteriladdare vilken ska jag välja

Rekommendera Poster

Hejsan!

Såg i en annons från bryggan att dom säljer en LEAB laddare 30A för 1690kr

http://www.primepower.se/ShowProduct.aspx?prodid=58&cat=205

Bra pris för en laddare med dubbla utgångar, men är dock lite rädd att det är ren skit.

Eftersom jag har goda erfarenheter från jobbet där vi bara använder ctek så kollade jag lite på det alternativet också. Då finns det M200 eller m300, fördelen med m300 är att det är dubbla laddare. Men priset är lite väl groteskt för en båt som bara enstaka gånger ligger vid en brygga med ström.

Dock vill vi gärna ladda fullt när vi har tillgång till landström.

Så Benns tar 1790 för m200 men då finns det bara en utgång om jag fattat det rätt.

Så vilken skulle ni välja, vill helst ha det så jag inte behöver vara rädd för galvaniska strömmar. LEAB eller c-tek m200. Behöver man ladda startbatteriet eller ska man satsa krutet på förbrukningen. För ska jag inte ladda startbatteriet ser ctek m200 lockande ut. Men om Leab kan erbjuda 2 utgångar så jag kan ladda både start och förbrukarbankar till samma kvalite som en ctek. Då känns det som leab är ett självklart val.

Vi kan säga så här MAX 2000kr och då ska laddaren vara automatisk och klara att man använder 12volt samtidigt som man laddar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man kan säga om startbatteriet är väl att det sköter motorn om att ladda. På ett par minuter har det fått vad som förbrukades vid en normal start. En riktig tjurig dieselmotor med dålig komp första starten för säsongen kan ta nån kvart att ladda in med otorns egen generator.

Satsa laddkrutet på batteribanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla laddtiden i denna test så ser man att det skiljer rejält!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man ska tänka på (inte alla som vet) är en fingervisning, 10% av din batteribank är det minsta man ska ha i laddare ex har du 2X115Amp = 230 Amp så är det 23A laddare, blir då en 25A. Många snålar o köper typ en 15A,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...