Gå till innehåll
lördag 18 maj 2024
bossee

Yamarin 80 DC för 350 hk.

Rekommendera Poster

Hej,

Så kommer då äntligen Yamarin med en dräpare... Yamarin 80 DC för 350 hk (Yamaha F350). Tydligen ett helt nytt skrov och inte en förstärkt 76 DC som man kanske kunde tro, dock samma inredning som 76 DC.
Vad dylikt kommer att kosta kan man undra men billigt lär det nog inte bli. Kanke lite dålig timing att släppa en sån båt just nu med tanke på ekonomiska läget.

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,869&Language=no-NO

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HUVALIGEN!!

Men nu är det husbil som gäller - OM båten blir såld - enligt HUSTRU.

Den blir nog inte såld. Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ny yttre dekor kan nog behövas för hur länge har inte Yamarin haft samma blå färgremsa under relingslisten? Och ny färg på dynorna behövdes allt också, de marinblå dynorna har hängt med väl länge nu i Yamarins båtar.
Maffig badbrygga på 80:an.
Hoppas det kommer lite interiörbilder från ruffen också så småningom fast det är nog på pricken som i 76:an gissar jag.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 21 december 2008 | 19:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska dom envisas med att trycka dit stora snurror på så fina båtar. Den fula klunsen på akterspegeln pajar ju hela båten.. Näpp en så fin skapelse skulle vara renodlat driven av inombordare. Men d e ju bara vad jag tycker..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kommer nog inte hända att Yamarin lägger i en inombordare så länge inte Yamaha gör nån vettig inombordare. Yamaha har nån 165 hk diesel som Yamarin har haft i sin 74 Cabin. Det verkar som Yamarin förblir Yamaha trogna och deras utombordare. Namnet Yamarin visar ju på det nära samarbetet med just Yamaha.
Innerutrymmet blir faktiskt lite dåligt utnyttjad på 80 DC då så stor del av aktern går åt att härbergera motorn som liksom hänger en bit in och den extra längden (76 till 80) är ju egentligen bara badbryggorna på sidan av motorn. Ser inte ut som inre utrymmet blivit större än 76:an. Sen kan man undra om bara 5-6 knops skillnad i fart mellan 76 DC med Yamaha F250 och Yamarin 80 DC med F350 kommer att vara värt prisskillnaden? För vissa kanske. 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock var d ju ett tag sen nu men Yamarin har ju haft inombordare på sina flaggskepp förr.. Iaf minns jag en modell typ 740 eller nått sånt. Är iaf en mycket fin dc som även undertecknad var lite intresserad av innan man köpte amerikanskt. Den har vad jag har för mig antingen vp eller yanmar diesel, och dp drev och är en typiskt nordisk dc. Tror inte den är så vanlig för jag har bara sett 2st och dom har ju funnits med bra länge nu.. Men d var väl långt innan yamarin blev så nära partners med yamaha antar jag..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, ingen inombordare i denna båt. Finns helt klart tillräckligt sådana båtar, stencoolt med stor utombordare.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lite nytt om Yamarin 80 DC:

Testades i Vi Båtägare nr 9 2009 med topbetyg på det mesta. Var väl lite klagomål på färgval inne i krypinet i fören, den sparsmakade dekoren på skrovet och att batteriet satt lite illa till men i övrigt gick den tydligen som tåget i sjön, som man kan vänta sig av en Yamarin.
Den har ju lite nyheter jämfört med 76 DC t ex har 80 DC vändbart ryggstöd på förarsoffan och ny vindruta. Elektroniskt gas-/växelreglage också förstås tillsammans med Yamaha F350. Förläng badbrygga i och med det förlängda skrovet, lite omgjord instrumentpanel mm.
I testet kom de upp i 51,9 knop med Yamaha F350, 3 personers last.
Pris testbåt ca 1 122 000 kr.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen så gillar jag 76an bättre på grund av att jag tycker färgerna extriört och interiört är finare. synd bara att den inte får ha 350hk.  Är det nån som vet om den är godkänd för 300hk? eller är det 250 som är max på den?

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det hela så är det även vikten på Yamaha F300 och F350 (bägge väger ca 373 kg) som gör att den ej kan användas på 76 DC.
Men det finns ju Evinrude E-Tec 300 hk (vikt ca 240 kg) och Verado 300 hk (ca 288 kg) som är ju betydligt lättare som 76 DC borde tåla. Enl Yamarins specifikation så är 76 DC godkänd för max 250 hk vad jag kan se men Yamarin har ju den gamla Yamaha 300 HPDI (vikt ca 255 kg) kvar i sin körfakta på hemsidan för 76 DC så då borde det väl vara OK att hänga på en E-Tec el Verado 300 hk?

/Bo



Senast ändrad av bossee | 24 juli 2009 | 00:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...