sethakan 0 Postad 27 November , 2008 Jag har 3 handfat och en dusch, i kranarna har jag ett sjysst flöde, tar jag av den lilla silen på kranen har jag för mycket flöde. I duschen som sitter på akterspegeln är det knappt flöde alls, pumpen startar, bygger upp ett bra tryck, det kommer bra med vatten, pumpen stoppar vattnet slutar komma, pumpen startar etc. etc. Mina frågor är nu: Behöver jag en ny pump? Är det mer flöde eller mer bar jag behöver? Kanske räcker det med et expantionstank? Givetvis borde jag säga vad jag har nu men har dålig koll, kan kolla upp det om det är viktigt. Jag hittade en bild men den hjälper kanske inte. jag har 24V. Jag har också kollat att det inte är tätt i slangar eller duschhandtag. Lessen det blev knas med bilden, det är en johnssonpump. prova klicka här Senast ändrad av sethakan | 27 november 2008 | 13:30 Senast ändrad av sethakan | 27 november 2008 | 13:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 27 November , 2008 Expansionskärl på lämpligt ställe så slipper den starta och stoppa när flödet är mindre än pumpens kapacitet. Strömningsförluster i klenare slangar ger pendlande tryck för tryckavkännaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 28 November , 2008 Slangar beter sig som kablar, längden måste kompenseras med större dimension. Du kan jämföra tryckfallet med späningsfall i en lång kabel. Prova att dra en grövre slang och se om det hjälper, annars är det nog expansions kärl som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 28 November , 2008 En grövre slang ger inte bättre start/stopp om inte pumpens fulla kapacitet utnyttjas. T.ex när man spar på vattnet så måste pumpen starta och stoppa. Ett expansionskärl ökar tiden mellan start/stopp. Det finns såna som är på ett par liter tror jag. Kostar inte många kronor. Det blir en luftkudde som trycks ihop och vattnet trycks ut av luftkudden. När pumpen startar fortsätter den att gå en liten stund eter att kranen stängts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 29 November , 2008 Mmm, det var svaret jag ville ha, då slipper jag att byta pump:) Räcker det med en liten eller är det bättre ju större man har? Tack för svar så långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 26 April , 2009 Hej igen! Efter en helt fantastisk helg i båten vill jag bara saga att expentionskärlet eller hydrofortanken som det tydligen heter inte hjälpte mig alls. Pumpen går, bra tryck, pumpen stannar, trycket försvinner, när det inte längre kommer en droppe ur slangen startar pumpen igen etc. Det är ca 5m slang från pump till dusch 19mm tror ja varmvattnet som går via varmvattenberedaren. Själva duschslangen e den tunnaste länken i hela systemet och dom är väl samma allihop. Jag får väl gå över slangarna ordentligt. Jag undrar också hur mycket tryck man skall ha i luftblåsan i hydrofortanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 26 April , 2009 Någonstans finns det en strypning där vattnet knappt sipprar igenom. Eller om det är en kran som bara är öppen då trycket är över en viss nivå. Prova att bara låta vattnet flöda utan sista kranen och duschhandtaget. Trånga slangar kan man inte skylla på när du har så grova don. Själv har jag bara c:a 10mm på varmvattenslangen till duschen och det går utmärkt. Den klena dimensionen valde jag för att slippa slösa varmvatten. (Det tar en stund innan det varma kommer fram). Senast ändrad av forgus31 | 26 april 2009 | 22:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 26 April , 2009 Hej,du måste ju ha problem med tryckvakten i pumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser