Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
trollaren

Plasta hål

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har en liten plasteka (enkelskrov i glasfiber). När båten vattenfylldes pga regn blev den så tung att en spetsig sten gjorde ett stort hål ca 1,5x1 dm under vattenlinjen. Hur gör jag lämpligast för att laga denna skada? Beskriv gärna processen från start till mål.

Tackar på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa bort allt löst matrial med en grov slipskiva.

Slipa en odentlig urkoning på ena sidan till halva skrovtjockleken, tex insidan. se bifogad bild.

Jag skulle tagit en bit tex masonit som är lika tjock som halva skrovtjokleken och har samma mått och form som hålet. Lagt en bit byggplast över hålet och tryckt in masoniten samt stämpat från utsidan med en större skiva. Man kan också i stället för plast vaxa skivan.

Därefter hade jag laminerat upp skadan med glasfiber och polyesterplast. Det finns många som med en dåres envishet att det är bättre med epoxi (och det är det) men i detta fallet duger det gott med polyester.

När lagningen på insidan härdat, dvs nästa dag, hade jag slipat ner skrovet från utsidan med en liknande urkoning och slipat ren ytan på lagningen. Lagat upp skadan från utsidan. Efter härdning slipat rent och slätt. Blandat talk och polyesterplast till spackelkonsitens (glöm inte härdare) och spacklat över ytan.

Efter slipning av utsidan så att den är slät och turar med skrovet och avslipning av insidan hade jag målat med topecoat (inte biltemas - det är en vanlig färg????) dvs gelcoat med vaxupplösning i. Finns att köpa färdigt. Färgen hade jag valt så att den passar mot insidans färg. Ev målat om hela båten eller lämpliga delar invändigt. Om inte färgen stämmer med utsidan spelar ingen roll. SDu skall väl ändå måla över med bottenfärg?

Det finns en bok som heter Plastbåtsvård http://www.bokrecension.se/9197009466 , men glöm allt snack om epoxi. det är inte relevant i det här fallet. Det är bara dyrt och omöjligör övermålning med topecoat. man får i så fall måla om hela insidan med en tvåkomponentsfär. Boken finns att köpa på de flesta båttillbehörsaffärer eller låna på bibloteket.

Du kan också kika lite på Nils Malmgres sida. De tillverkar visserligen epoxi, men arbetsmetoderna är samma  oavsett vilken plast man använder. http://www.batepoxi.se/SV/ det är bara hanteringen av plasten som skiljer - och glasfibern.

Se under Tips och trix/enkla beskrivningar/Om reparation av skador i laminat

Det finns en ann bra sida som Peter_K har hänvisast till nån gång, men jag kommer inte ihåg adressen och dessutom bytt dator.

tommy

Senast ändrad av toaen | 05 november 2008 | 14:29

post-945-1394235673,7773_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...