Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lill-Hugge

Spöna beslagtagna!

Rekommendera Poster

vi gjorde fel o jag hade accepterat spöt el böter men inte båda det står inte i proportion till brottet...jag hade fiskekort i norra o detta var tydligen södra området

men olagligt fiske i fredningsomr eller med fasta redskap är det helt rätt

bort med vrånga fiskepoliser med maktbegär som inte ser till vad som är bäst för fvf.

och åklagare som driver saker bara för sakens skull

störst tank/el båt vinner

o fiskeutr är heliga ting

flugfiskar`n

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen märkligt.

Att de beslagtar spöna, det kommer dom att göra tills utredningen är klar. Dessa ska sedan lämnas tillbaka och du kommer att få böter, det är vad jag har hört.

Hade dett hänt mig hade jag omedelbart ringt kustbevakningen och frågat dem direkt vad f-n som händer och varför du inte hört något.

I övrig kan jag säga som så att TDA kortet i den delen av mälaren där jag fiskar är mycket svårtolkat var man får fiska... nu snackar vi nedanför Jörveln och ner mot Hässelby.

Ytterligare en synpunkt jag själv har blivit stoppad av ett kustbevakningskäpp ett sådant där stort slagskäpp :) dom tog mig mitt på björköfjärden. Hade precis lagt ut 10 spön när jag stoppades fick snällt ta in alla spön och lägga mig brevid dem när de frågade om TDA kort ... Roligt mycket roligt med tanke på att det är fritt fiske där upp till 10 spön. Så dom har inte alltid själv så god koll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var glad att det var i Sverige - med vår flata hantering av tjuvfiske.

Jag känner till ett fall där en finsk medborgare tjuvfiskade i en känd lax älv I skottland. Han dömdes till 20 000 pund i böter plus beslag av all fiskeutrustning inklusive beslag av en hyrbil.

Tjuvfiske både när det gäller privatpersoner som yrkesfiskare är ett ofog som måste beivras mycket kraftigare även i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja denna kategori av kriminella är den allvarligaste sorten av brottslingar i Sverige. Kanske borde man fundera på dödsstraff också.

Jag är glad åt att vi lägger rejält med resurser på att utrota dessa syndare.

Men precis som kackelackor så kommer tjuvfiskarna vara de sista som finns kvar när landet gått under på grund av alla finansgrisar som sänkt moder Svea.

Kanske man skulle införa en bonus för att gripa tjuvfiskare?

Och en rejäl måndslön för kustbevakare på, hörde jag 900.000kr??? 

 

Förresten så ska kustvbevakningens FISH RESCUE TEAM få byta ut sina Cobror. Ny båt blir Stridsbåt 90H med mer power bl.a.

Framdrivning: 2st FF-Jet 450 vattenjetaggregat
Beväpning: 3st Tksp 12,7 4 st minor eller 6 st sjunkbomber

Då ska det nog bli ordning i landet.Tungan

Ett land där statsministern nyligen, 2008-11-29, meddelat att han tycker det finns för många biltillverkare och inte är intresserad av att göra något för Volvo och SAAB. Där tjuvfiske är ett allvarligt brott men att svina ekonomiskt är näst intill omöjligt att göra något åt utan de flesta fula fiskarna där kan komma undan.

/Roland  (Nykter:JA, Seriös:NJA, Orolig:JA)



Senast ändrad av Ringhede | 30 november 2008 | 07:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att sportfiska idag är inte lätt, men eftersom alla vi nuförtiden brukar ta upp ett ton fisk varje gång per person så ska vi självklart sättas åt, fasiken vilket LARV.

Alla mina sportfiske vänner kör nästan uteslutande catch and release idag, dels för att hålla fiskebeståndet och dels för att man inte äter så mycket fisk man får. Snacka om att lägga resurser på fel ställen, och det är jag som får betala för skiten oxå, fy faan.Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå har du pratat med dom, vad gäller? Vad har dom sagt, vad här hänt????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja , nu var ärendet avslutat. Åklagaren utdömde böter på 2000 kr, men hävde beslaget av våra spön.

Alltså! Spöna åter, men 2000 kr i böter. Tycker beslutet var rimligt.  Inför årets gösfiske blir det att hålla sig inom utmärkta TDA områden.

Ok! Må så gott och skit fiske på er.

/Lill-Hugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häver dom inte alltid beslaget på spöna när allt är klart.Beslagta utrustning är väl bara för att binda till straffet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt så . Beslag handlar om att binda till påstådda brottet. Förverkande dvs att du inte får utrustningen åter skall ställas i relation till gärningens sraffvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...