Gå till innehåll
lördag 27 september 2025
SunBusterR

Propellertest på bustern

Rekommendera Poster

Testade lite propellrar på min SunBusterR. Har sett test från buster/yamaha att min båt kan komma upp i 28 knop med en 30 hk motor med 9 7/8 13P propeller. Eftersom jag har en 40 hästare så tycker jag att det bör gå minst lika fort. Testade med gps och den gick drygt 25 knop. Då hade jag 12P i stigning, diam ca 25cm. Testade ProPulse (minsta läget på stigning) och kom upp i samma fart men stadigare gång och lägre varv på motorn. Sen testade jag en mindre prop. med 17P och diam. ca 22 cm. Då gick båten 27 knop och fick betydligt lägre varv. Seg till planing också.

Vad säger man...är det motorn som är seg (mariner 40hk, tvåtakt -97) eller kan man inte få upp mer fart med en 40hk?. Många på ex. blocket säger att deras sunbusters gör allt mellan 25 och 30 knop med bara 30 hk.

Ska testa fler lägen på stigningen på ProPulse men jag antar att jag inte kommer upp i 30 knop.

Kommentera gärna och ge mig några tips på hur jag ska trimma in min båt och motor.

Har som sagt funderat på 30hk 4-takt för trolling men är lite tveksam eftersom jag gärna vill ha fart till wakeboard också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...