Gå till innehåll
söndag 05 juli 2026
kaptenski

Propellerstigning

Rekommendera Poster

Jag har en 19 fots bowrider met Mercruiser v6:a på 175 hk. I dagsläget sitter det en stålpropeller med 21 i stigning. Dock tar det extremt lång tid för båten att plana med denna propeller, därför undrar jag vilken stigning man bör satsa på istället? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten tar lång tid på sig att plana har inte med propellern att göra. Det viktiga med din nuvarande propeller är om du kommer upp i det varvtal som du har som maxvarv på din motor, med en-två personer i båten. Gör du deet har du rätt propeller på din båt. för att du ska plana tidigare, är det nödvändigt att jobba med trim av drevet (max nere in mot båten vid start tills du kommer upp i plan) el skaffa trimplan.

Till alla som vill gå längre (i onödan), finns det speciella propellrar, fyrblad, cuppade, rake, etc., men du ska inte behöva använda dig av såna metoder till din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, båten används framförallt till wakeboardåkning och därför är jag enbart ute efter bättre acceleration, toppfarten är oviktig. Kör alltid med drevet i botten, dock saknar båten trimplan. Båten varvar idagsläget 4100-4200 rpm på fulla spjäll med 4 pers i, är tyvärr osäker på hur mycket man kommer upp i då man är ensam.

Min uppfattning har tidigare varit att man genom att gå ner i propellerstigning också kan förbättra accelerationen, men detta kanske är felaktigt? Skulle uppskatta fler åsikter om detta problem samt tips på kunniga propelleråterförsäljare som man kan prata med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bara är bättre acceleration du är ute efter så är det som du säger bara att minska stigningen på proppen- men var då lite försiktig med fullgas så att motorn inte övervarvas under för lång tid.

Om du snackar med killarna på Propellertrim så kan dom säkert ge dig en massa bra råd.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 03 september 2008 | 16:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hade en 20 fots DC med samma motor och denna varvade ca 4800-4900 varv vid max fart ca 40 knop denna hade iof Duopropdrev men jag gissar på att en annan stigning vore bättre om allt annat är ok.

MVH Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, kanske uttryckte mig lite otydligt i mitt första inlägg. Rekomenderat maxvarv ligger väl på 4400-4800 rpm om jag inte minns fel. Har någon en uppfattning om hur mycket man då kan gå ner i stigning från dagens 21?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror man brukar räkna med ca 300varv per tums stigning.

Så en minskning med 2 kanske till och med 3 tum borde göra jobbet- från 4.100 till 4.800-4.900

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 03 september 2008 | 16:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle byta till en 17 om jag var dig, då du kan höja varvet 4-500 varv utan att komma upp över maxvarv. Åk till en riktig båtfirma, så får du prova en sådan propp och sen köpa den om det blir bra. Får du inte prova den först, ska du bege dig till en annan firma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...