Gå till innehåll
måndag 09 februari 2026
ThomAh

Val av Hardtop för längre personer?

Rekommendera Poster

Hallå där

Det här är min första post i detta eminenta forum, men jag har spenderat timmar och åter timmar med att läsa era goda råd här, samt att söka i anonser på blocket för att finna Rätt båt.

Vad det lutar åt nu är en Ryds Camping, eller motsvarande i samma storlek - runt 17-19 fot. Ett krav jag har är att jag ska kunna sträcka ut mig och ligga bekvämt. Till saken hör att jag är 192 cm lång. Sen ska jag kunna laga mat, men på nästan alla modeller finns det ju utrymme att sätta upp en gas/sprit platta - om det inte finns någon sådan monterad. Kommer hålla mig mest inomskärs och en del i Mälaren, så jag behöver ju inte en båt som klarar så hög sjö, men det skadar ju inte om den klarar lite vågor. Bråttom har jag inte heller - om den klarar 20 knop i marschfart så räcker det gott... jag ska ju ut dit för att få lugn och ro, inte för att snabbt ta mig från punkt A till punkt B :)

Skulle spara en massa tid för mig om jag slapp boka tider med båtägare som vill sälja sina båtar om jag kan sålla bort de båtar som jag på förhand vet är för små.

Tacksam för tips

/thomas

Senast ändrad av ThomAh | 26 augusti 2008 | 23:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En örnvik 530 ht kanske? Visserligen gränsfall om du får plats på de främre dynorna, men båten har den stora fördelen att den saknar passagerarstol fram. Det är en heltäckande soffa från för till akter på babordssidan. I skarven mellan de främre dynorna och de bakre finns visserligen en avdelare i form av en träbit som står upp mellan dynorna. Denna är dock enkel att avlägsna. Då har du en säng som räcker även om du skulle vara fyra meter lång...

Båten har dessutom ett standardmonterat kök med vask som går att fälla upp. Ligger under en dyna, men de flesta båtar har nog blivit av med sitt kök vid det här laget...

En HT båt är egentligen för liten för det ändamål du eftersträvar tycker jag. Inte ens de större typ Flipper 666 lär ju vara bekväm för övernattning, speciellt inte om man är lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en ryds camping kan du laga mat o sånt, men du kan inte sova bekvämt om du är så lång.

Jag o brorsan(båda kring 1.85) sov en natt i min camping och det var ingen höjdare. Man får ligga i fosterställning. Bättre då att ta med ett tält o campa på nån ö.

Ska du sova bekvämt i en båt så måste du nog upp i betydligt större båtar, eller så får du lägga en luftmadrass i gången mitt i ryds campingen o sova på golvet:) Där kan du sträcka ut:)

Senast ändrad av Yadis | 27 augusti 2008 | 00:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för svar. Har dock sett några Ryds Camping som inte har någon fastmonterad pentrydetalj på vänstersidan. Då borde jag kunna ligga ok på den sidan kanske?

Exempel på detta: http://www.blocket.se/vi/16971995.htm?ca=11_s

Ett annat exempel på detta ser man i den här Uttern 495: http://www.blocket.se/vi/17099144.htm?ca=11_s

Har dock fått för mig att man ska hålla sig över 5 meter om man ska ut och nosa i skärgården, eller har jag fel där?

Hittade några Fjordling 17 på blocket, och de har ju nån sorts soffa fram som man tydligen kan bädda ut. Dessa ser inte ut att ha mycket stuvutrymme dock. Inte heller god plats att fixa mat på. Sen är jag lite nervös när det kommer till inombordare. Kille som jag är så förväntas jag ju kunna mecka med motorer och sånt, men där blev det fel någonstans. Fattar nada, och det kan ju vara en del meck med inombordare - så det hoppar jag över.

Men - apropå motor... Om det sitter en snurra på från 70-talet som funkar nu och låter allmänt bra, kan man då förutsätta att den håller ett eller två år till? Kommer med stor sannorlikhet att byta upp mig ganska snart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska köpa en större HT än du, men kanske finns ändå några intressanta tankar och många förslag på båtmodeller i den (långa) tråd jag skrivit en del i:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=94530

Ett par tips från min horisont:

Prova först -- En möjlighet är att hyra en motsvarande liten båt (har åtminstone läst att man kan hyra även små båtar med snurra i Stockholms skärgård). Testa en natt, så att du märker vad som är viktigt. Eller gör som vi --- börja med en liten billig båt och planera att byta upp dig när du provat några år.

Fundera ett varv till på tält -- Det blir lätt en orolig natt i en liten båt, med svall från andra båtar, eller om vinden vänder. Med tre barn har vi ett 6-mannatält som man kan ha stora luftmadrasser i och gott om plats för annat. Ska du ut själv så finns det många fördelar med ett mindre tält, främst att de plana ytorna på skärgårdsöar ofta är små...

Sover du i tält så kan du fokusera på annat vid båtvalet -- t ex att det är lätt att kliva i land framåt (ofta svårt på gamla HT) eller lätt att bada från båten. Du kan köpa en mindre båt med en hyfsat ny 4-taktare (tystare, mer miljövänligt, tryggare). Eller välja en med aluminiumskrov (mer tåligt än plast) eller en liten RIB (lättare, stadigare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, jag ska läsa din tråd

Det som talar mot tält är att jag är oerhört rädd för ormar. Skulle aldrig våga sova i tält ute i skärgården, för jag har hört att det kan finnas massor med ormar där. Rätt eller fel, men tält håller jag mig borta ifrån.

Min tanke är som du föreslog - att köpa en mindre båt först, och se om det verkligen är något för mig. Då det är köparens marknad nu, och säljarens marknad till våren så tänker jag chansa på att båten jag köper nu går att sälja för ungefär samma pengar till våren - om jag märker efter ett tag att det inte funkar som jag tänkt. Det är en chansning, men en chansning jag beslutat mig för att göra

Blir med stor sannorlikhet en större båt om nåt år. Ska lära mig så mycket jag kan om sjön genom att vara ute och genom att ta förarintyg till att börja med. Först då tänker jag gå upp i storlek. Man måste börja någonstans :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Thomas,

Vet inte alls hur gammal du är, eller hur våghalsig...

Men det låter som du har tänkt åka ut själv --- skulle jag främst åka själv skulle jag vilja ha en lite galen båttyp som heter Thundercat. Det är en katamaran 4,2 meter lång med en plan yta i mitten (där det borde gå att sätta upp ett tält, GISSAR jag).

Det som är så läckert är att den bara väger 150 kilo, MED en 50 hk Tohatsu utombordare, så du kan lätt hantera den själv. Stadig tack vare de två pontonerna, lätt och oöm att dra upp på en strand eller klippa. Lika lite djupgående som en kanot -- så med motorn upplyft kan du paddla in i de allra grundaste vikarna... På nätet hittade jag fakta på http://www.zapcats.se/page3.html 

Toppfarten är 45 knop, men det går så klart bra att puttra på lågt varv i 20 knop... Kan vara kul att åka fort ibland? Detta verkar vara en båttyp som intresset växer snabbt för, de tävlade i Getingloppet i år, såg jag i senaste Båtnytt. Det gör att du borde kunna sälja båten lätt, när du vill byta upp dig.

Nackdelar är förstås låga sidor och att du nog måste ha packningen i vattentäta väskor. Och det får bli ett litet tält, ytan i mitten är 240 cm lång och 102 cm bred enligt

http://www.ceasarinflatables.com/includes/product1-1.inc.php

Men det verkar vara en extremt kul och lätthanterad båttyp. Fast jag har 3 barn, och en fru som vill att nästa båt ska ha toalett ombord...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha

Har mer kraft i förhållande till sin vikt än en Ferrari Testarossa

Well, jag ser gärna mig själv som ung och galen, men om jag måste vara ärlig skulle jag hellre puttra runt i en gammal 70-talare några timmar, för att sedan ankra upp i lä av nån ö, koka te och läsa en bok och sen sova i lugn och ro under tak. Vakna och hoppa direkt ner i havet, sen sola på nån klippa.

Eller - ta med några polare och åka ut till en ö och dricka lite bira och grilla - såklart med omtanke om känsliga klippor och vänta tills jag är nykter nog att köra tillbaka.

Då passar nog en gammal Camping eller motsvarande storlek av Uttern eller Örnvik mig bättre. Skulle gärna ha en marscfart på runt 20 knop så man tar sig någonstans, men det klarar nog alla dessa - beroende på väder och vind såklart

/thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp du en camping med nån gammal 70-talare på, o byt ut den när du vet vad du egentligen vill ha. Jag har camping o motor från 1976 och det strul jag haft med motorn har jag hyfsat enkelt löst mha av detta forum. Motorn har för övrigt gått väldigt bra.

Köksdelen till vänster går ju att fälla upp, så visst kan du sträcka ut benen där. Man kan också sticka in benen längst bak i båten i slutet av sofforna under skrovet. Det går att sova i en camping, om man inte har några större krav på komfort. Bra är att köpa en camping som har bäddsatsen både fram o bak. Då får du hela sängar. Dynorna man bygger säng med används dagtid som ryggstöd fram o bak.

Ett tips om du ska sova i båten är att skaffa värmare till den. HeatPal är en billig lösning för att få lite go värme i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vår del lutar det åt en 26 HT --- men jag har sett på Blocket att några av dessa har dävertar bak, så där kanske jag kan hänga en Thundercat... Bra att ha när frugan vill att jag ska åka in till handelsboden och köpa mjölk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...