Gå till innehåll
onsdag 01 oktober 2025
nyfiken11

Bandankarspel

Rekommendera Poster

Hej är det någon som kan hjälpa mig att välja ankarspel vill ha ett bandankarspel Det finns tydligen tre st att välja på. Jag har en Flipper 850.

Med hopp om svar.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ancormatic var jag nöjd med när jag hade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Har för mig att två av dom har en liten historia. Detta fick jag från en kollega här på MG

-Som lite kuriosa kan nämnas att det tydligen föregick en patent-strid mellan de två svenska tillverkarna. Anchormatic som produkt finns hos företaget Anchor och företaget Anchormatic säljer produkten som heter Anchoring

http://www.anchoring.se/default.html

http://www.anchor.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

På min båt satt det ett Winch Matic bandankarspel när jag köpte den i vintras. Jag har ingen annan erfarehet av ankarspel än den jag fått under denna sommar. Några småråd borde jag dock kunna lämna. Se till att du köper ett spel med fjärrstyrning, kanske låter fåfängt med är ett mycket användbart tillbehör. När det gäller Winch Matic så har jag haft ett problem med att ankaret har fastnat i bygeln, se bild, när jag släppt ankaret. Inte speciellt kul att inte vara säker på om ankaret gått i vattnet eller inte. Detta har inget med typen av ankarspel att göra utan är en ren montagefråga. Jag skickade en e-post i början av juni till Winch Matic och bad om råd vad jag skulle göra, dom har fortfarande inte svarat... Jag skrev även en fråga till Kalhälls Marina som gjort montaget, dom har visserligen svarat men inte upplyftande. Så vad har detta med valet av ankarspel att göra, jo se till at du köper det hos en återförsäljare som vet vad det är han säljer och kan vara behjälplig om det strular till sig. Jog tror annars att det är ett bra ankarspel, drar ganska mycket ström men det förmodar jag att alla spel gör?

Hur jag åtgärdade felet? Jag tog vinkelslipen och skar av övre hörnet på ankaret,  den delen där det lilla hålet sitter, se bilden så förstår du.

http://www.winchmatic.se/

Wille

http://www.winchmatic.se/'>

Senast ändrad av Cest_la_Vie | 19 augusti 2008 | 21:59

post-10004547-1394235587,6914_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med om att fjärrstyrning INTE är lyx. Jag har dessutom börjat få vanan att kolla och släppa ner ankaret en bit ur hållaren innan jag går in till komplicerade tilläggningar. Så man är säker på att den plumsar i när den ska.

Kallhälls Marina...har jag lite negativa erfarhete av. Mycket intresserade av att fort montera (och fakturera) ny motor. Inget intresse att hålla avtalad tid för båt i vattnet, någon hade lånat sprinten till gasvajern så den släppte 200 m från bryggan, glömde montera slangen till tryckloggen....  Men som sagt sälja och ta betalt är intressant....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Klokt val att välja bandankarspel!

Jag hade på min förra båt ett Anchormatic spel. Funkade skitbra!

På min nuvarande båt lät jag montera ett Winchmatic-spel (kostade skjortan) och det har på drygt ett år inte fungerat tillfredsställande. Jag har fått höra att det beror på monteringen i de allra flesta fall och jag kan tänka mig att det delvis stämmer. Den som monterade det visste nog inte riktigt hur det skulle vara. Winchmatic har ställt upp bra med råd etc och ska nu skicka sin service-tekniker för att titta på installationen i min båt, bara varvet som installerade spelet kommer till skott och bokar in det.

Så, jag håller med tidigare skribent som menar att man ska se till så att den som installerar vet vad han gör och att man har nära till det stället om/när det krånglar.

En allmän åsikt är att Winchmatic verkar mer komplicerat/avancerat än det jag hade tidigare, men det kan bero på att spelen utvecklats genom åren. Jag har dock blivit tvungen att fasa av flera vassa kanter på ankarrullar etc på mitt Winchmatic-spel. Dessa har nästan gnagt sönder bandet på några ställen, trots ringa användning vilket jag tycker är svagt.

Lycka till med valet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fortskrider projektet? funderar själv på att montera ett Anchormaticspel i min båt. Men man skall kanske vänta med inköp till båtmässan, med tanke på priset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anchormatic blev det och firman som ska montera det samt motor,drev och bogpropp heter MMSAB och finns i >Västerås. kommer tillbaka med lite bilder senare.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...