Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
fredrikceriksson

Värdering av båt

Rekommendera Poster

Hej.

Undrar om det finns någon som vet någon bra sida som man kan få en värdering av en Flipper 510Ht-82:a det sitter idag en 65 hp suzuki 96 med trim tilt. tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min personliga åsikt är att använda blocket som en första värdemätare. Då ser du vad andra önskar få betalt för motsvarande objekt. Se gärna hur länge respektive annons legat ute.

Det svåra, anser jag, är att förstå skicket på den båt du själv avser att köpa/sälja i jämförelse med de andra som är till salu. Tyvärr är sällan båtar i det skick som de beskrivs i privatpersoners annonser. Troligtvis av okunskap, kanske i ett försök att få mer betalt än varan är värd.

Jobbar själv i bilbranchen. Där är det något lättare då utbudet är större på likvärdiga objekt samt att dessa besiktigas vart år etc.

Som jag ser det kan ingen annan än du själv sätta värdet på din båt då det är du som håller i plånboken!

Icke att förglömma: Mervärdet av att köpa med garanti hos handlare och att du samtidigt får något lägre betalt om du byter in hos densamme.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Att använda blocket som prisbarometer funkade inte för mig. De priser som båtar annonseras ut för prutas det oftast ganska friskt på.

När jag sålde min flipper 570 för ett par veckor sedan satte jag först ut den för ungefär samma pris som likvärdiga båtar på blocket hade. Resultatet av detta blev ett par mindre seriösa e-mail. Jag sänkte priset efter en vecka till cirka 5000 under vad de begärde i dom andra annonserna och då började telefonen ringa. Tre dagar senare var båten såld till ett pris som jag själv skulle ha kunnat betala för den.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant. Blocket är väl kanske inte världens bästa värdemätare på en båt. Tittar man på vad andra begär för en jämförbar båt, så vet man i vart fall att marknadspriset inte ligger över denna prisnivå. Däremot ligger marknadspriset troligen en bit under. Hur mycket luft det ligger i den begärda allmänna prisnivån på blocket varierar nog en hel del, beroende på hur populär båtmodellen är, men vanligen mellan 10-50%. Själv skulle jag inte vilja börja att pruta 50% på en båt, men en del säljare ligger helt klart fel i pris. Inget snack om den saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll om en värderingsman värderar båten till 50000:- om ingen vill betala mer än 40000:-, vem har det rätta värdet. Någon enskild person är kanske beredd att betala 100000:- för samma båt av samlarskäl. Vem betalar rätt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även sådana på blocket som lägger ut en annons utan att man för den delen har en egentlig avsikt att sälja. Lite går det så går det, får jag för mycket betalt så säljer jag... Dessa annonser är ju dock med och trissar upp priserna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt sant. Just därför tror jag att man ska akta sig för att använda blocket som en slags prislista. Utbudet av båtar är ju oftast betydligt mindre än för exempelvis bilar. Ibland kan man stå som ensam säljare av just den båttypen, ibland finns det kanske en handfull andra. Naturligtvis beror det ju på vilken båt man har, hur många som såldes nya etc.

Sen håller jag med om att prislistor är en sak, verkligheten någonting annat. Just den förhållandevis låga omsättningen, gör det nog dessutom rätt svårt att få någon precision i prislistorna.

Skulle jag sälja skulle jag lägga mig ungefär där de andra ligger, väl medveten om att jag troligen får sänka priset om ingen nappar. Testa marknaden som det så fint heter, sen beror det förstås hur mycket man orkar hålla på. Kan ju vara lite jobbigt i längden att möta köpare som tror de är SM-mästare i prutning. Min båt prutade jag inte en enda krona på, eftersom säljaren hade satt rätt pris direkt i annonsen. Det är ju också ett alternativ om man inte orkar hålla på att krångla för att krama ut absolut sista tusenlappen...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha ett värde på din båt så vänd dej till en besiktningsman, godkänd av sjöfartsverket. Det kommer att kosta att värdera, men du kommer att få ett dagsvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade knappast lagt några pengar på att anlita en värderingsman. En snabbtitt på blocket ger vid handen att de flesta begär runt 50 tkr. Jag hade nog lagt in en annons på 49 tkr, billigare vid snabb affär. Höstfynd eller nå´ t sånt.

Kan kanske vara lättare att sälja till våren om man orkar hålla på. Skulle tro att marknaden är tämligen död just nu. Regnig sensommar gör väl inte direkt att köparna står i kö för att köpa en 20 år gammal ht-båt...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...