edvin333 0 Postad 17 Augusti , 2008 Hej, Jag skall byta alla genomföringar tll min monsun. Då tänkte jag passa på att byta till sjövatten i toavask och även en extra sjövattenpump till köksvasken. Dock är jag inte så sugen på att in en ny genomföring. Tänkte koppla y rör på spolvattnet in till toan, men är lite rädd för att det skall bli baksug. Hur skall jag göra ? Jag har hört om båtar som rationaliserar bort genomföringar genom att ha en gemensam ut och en in. Någon som gjort detta ? hur gör man ? Mina genomföringar Självläns (2) köksvask ut Kylvatten in toavask ut spolvatten in Toa ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 17 Augusti , 2008 Backventil på slangarna efter Y kopplingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Augusti , 2008 Jag har haft så på en tidigare båt. Tog sjövattnet till diskhon från spolvattnet till toan. (utan backventiler) Märkte aldrig något problem. På min nuvarande båt satte jag igen ett antal bottengenomförningar pga ombyggnad. Nya hålet för sjövatten till pentryt satte jag på andra sidan kölen i förhållande till avloppet från vasken. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 18 Augusti , 2008 Jag har så, har inte tänkt på att det skulle kunna vara ett problem- Det finns ju backventiler i båda pumparna, annars skulle pumparna inte fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser