Andershe 3 Postad 14 Augusti , 2008 Skall byta upp mig från styrpulpetare till större båt med innombordare Några inombords termer som dyker upp hela tiden är Limpor och knän. Kan någon hjälpa mig med en förklaring så är jag mkt tacksam. Dessutom, Merc 4,3 från 1998. Vad bör jag kolla på? /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 14 Augusti , 2008 Limpor är motorns avgasgrenrör. Det går även kylvatten i dom. Åvanpå limporna sitter knäna. Är helt enkelt en vinkel som som skickar vatten och avgaser vidare bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 14 Augusti , 2008 Det är vanligt förekommande att limpor och knän rostar sönder varpå motorn kan gå varm eller ta in vatten i cylindrarna. En enkel kontroll är att lägga handen ovanpå knäna. Dom skall inte vara varma. Varma = täta. Om dom inte är bytta på en 1998 så är det inte så långt kvar. Räkna med kostnaden av ett komplett byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 15 Augusti , 2008 Hej, Merc 4,3 från 1998 = Mercruiser 4,3 Liters motor från 1998. Om du skall ha en båt som jag sett att du eftersöker i en annan tråd bör motorn vara på minst 5,0L för att du skall ha utbyte av båtåkande med hela familjen. Mvh Colley Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Augusti , 2008 Hej, Mercruiser 4.3 liters finns med förgasare, 190 hk , men den finns även i en version som har elektronisk bränsleinsprutning och kallas 4.3 MPI samt har 220 hk. Kolla detta. Det är ju viss skillnad mellan dessa motorer i prestanda.http://www.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/ Sen har du drevet, en del att kolla där också. Gissningsvis sitter det ett Mercruiser Alpha One (Generation II) drev på motorn.http://www.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/alphaone.php /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andershe 3 Postad 15 Augusti , 2008 Det står Motor: Mercruiser V.6 4,3 Efi -98 vilket jag antar är någon sort elektronisk insprutning, eller? http://www.blocket.se/vi/16155525.htm?ca=11_s&last=1 inget om drev. vad är viktigt att tänka på? kollar även http://www.blocket.se/vi/17465218.htm?ca=11_s&last=1 4,3 MPI. tack alla för bra info! Hittar väldigt få Askeladden 705 med 5,0 /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Augusti , 2008 EFI = Electronic Fuel Injection dvs elektronisk bränsleinsprutning. Ett test att kolla på 705 Voyager:http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/3ac3f4b8598f9530c125664e0045956b?OpenDocument Askeladden 705 Voyager med 4.3 liters motorn (210/220 hk) har Alpha One drev. På 260 hk (5,0 liters MPI) sitter det Alpha One drev på 705 Voyager. På 300 hk (350 MAG MPI, 5,7 liters V8) sitter det Bravo I drev på 705 Voyager, i alla fall på senare årsmodeller. Jag har även ett test på 705 Voyager jag kan mail dig. /Bo Senast ändrad av bossee | 15 augusti 2008 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser