Gå till innehåll
lördag 11 juli 2026
smokie

Renovera dränkt motor?

Rekommendera Poster

Hej

Pga regn och trasig länspump har jag lyckats dränka min motor i saltvatten, grattis! Det är en 115 hk Yamaha från -89. Ett varv kommer att lyfta och ta hand om. Frågan är om det är värt att renovera eller är det dags för skroten? Självklart är det en försäkringsfråga men jag är lite nyfiken om någon har erfarenhet från något liknande.

Hälsningar

//S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om nästan samma sak. Förra året hade någon försökt stjäla min Suzuki 30HK från lillebåten men tydligen blivit avbruten. När jag drog på med båten så flög motorn i sjön och den var ju dessutom igång och på fullgas...

Ner på 4meters djup. Dök ned med en tapmp och lade om den plockade upp den och åkte direkt hem med den. Spolade med sötvatten hela motorn innanför kåpan och allt, rev loss förgasare och tog isär, blåste med trycklyft vilket jag även gjorde med resten av motorn. Tömde en burk 556 över hela motorn, blåste med tryckluft igen.

Plockade ur stift och drog runt motorn tills det inte kom vatten ur tändstifthålen, i med olja och drog igen 50ggr.

I med stift, på med förgasare och den gick som vanligt igen. Körde på fet blandning första timmarne efter det.

Denna motor går som en klocka, kanske lite bättre till och med efter förgasarrengöringen..

Anlitar du en fackman borde han rimligtvis kunna göra en bedömning med sin erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

visst är det värt det, tyckte du om motorn och tror att den orkar några år till så ska du satsa på ovanstående. det absolut viktigaste är att spola med färskvatten inom några minuter efter den kommit upp ur saltvattnet. skriv gärna vad försäkringsbolaget hjälper till med det är alltid intressant. gissar på löjliga avräkningar och en massa extraklausuler som sätter ner ersättningen, så funkar dom.

vi med lite äldre båtar och motorer har i princip bara nytta av försäkringen om vi råkar orsaka en olycka med någon annan dyr båt inblandad.  SkrikandesRynkar

lycka till Skrattande

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ventilfjädrar, fjädrar i backslag och ryckutjämnare, etc.

Om fjädrarna har börjat rosta bör dessa bytas.

Styrkan hos fjädern ligger i ythärdningen.

Fjäderbrott är vanligt på dränkta motorer, fast de har gått normalt flera månader efter dränkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla kommentarer.

Jag återkommer gärna med lite mer info kring diskussion med försäkringbolag etc

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En motor från -89 antar jag är en 2-taktare, dvs har inga ventilfjädrar. Inte finns det väl heller några fjädrar i underhuset som sköter växlingen?

Som sagt - ge motorn en hel del kärlek som beskrivs ovan och försök få igång den. Om den inte har legat för länge under vatten och tagits omhand direkt när den kom upp (så att det inte börjat rosta i cylindrar m.m.) så kommer den säkerligen att gå fint.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...