Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
almers

Bygge av "Flugan" dagbok

Rekommendera Poster

Hej på er alltid kul att se projekt går framåt, och att se bilder verkligen får mig att vilja dra igång med mitt men får vänta på vädret lite till.

Tänkte bara tipsa om styrningen, såg en annons på Blocket igår om kompletta styrsystem från 1100:- ex ratt  ratt finns från 200:-

http://www.blocket.se/vi/20958391.htm?ca=15_s

jag kommer att köpa detta för att sätt på den på min hemmabygda båt.

Mvh Oskar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips från oggebogge ang styrning!

Här kommer lite bilder efter att däcket är fastskruvat, har även satt i ratten lite provisoriskt för att se hur det blir:

post-10001586-1394235860,3745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

Jeg har noen spørsmål: Jeg har funnet ut at jeg skal bruke vanlig vannfast plywood(furu).

Må man dekke hele skroget med glassfiber epoxy, eller kan man bare male noen strøk med epoxy utenpå plywooden?

Også lurer jeg på fenderlist..hva slags løsning går dere for?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå hallå, nu tänkte även jag dra mig in i diskutionerna =) Rätt kul med detta bygget faktist.

Drog igång mitt projekt för ett tag sedan och har kommit en bit.

Så här ser min fluga ut just nu :P

 

Hallå Lars =)

post-10008929-1394235904,368_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar och slänger in en liten fråga på direkten. Hur lyckades ni böja dom övre listerna?

Jag har fått såga dom snea för att det ska gå över huvudtaget att sätta dit dom :P

I och för sig så bygger jag kanske i lite tjockare material än vad ni andra har vad vet jag...

 

Sen tänkte jag på en sak till har ni foga/spacklat något mellan spanten och plywooden?

Tänkte typ på Simsons Construktion (Nåtmassa) mellan spant och plywood...

 

post-10008929-1394235904,4273_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen Laban!

Ser ju jättebra ut, ser ut som ditt material är bra mycket grövre än enligt materaillistan? Jag använde ett spännband till att böja listerna, tänk på att böja båda listerna samtidigt för att minimera risken att båten blir sne.

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst ser det bra ut =) Hehe

Jag är inte den som följer ritningar och sådant till punkt och pricka så jag tog till lite mer än vad som står på materiallistan :P

Tänk på att böja båda listerna sammtidigt

har tänkt att böja alla 4 sammtidigt. Är det dumt tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där!

Nu var det ett bra tag sen sist av olika anledningar men bygget har ändå fortgått om än inte så snabbt som önskat. Nu börjar den bli klar ialla fall, så här kommer lite bilder som illustrerar lite av det jag gjort det sista!

En ordentlig motorplatta tycker jag är viktigt, men tyvärr kunde jag inte göra en själv utan fick be en frima göra den åt mig, såhär ser den ut.

post-10001586-1394236042,9_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att skydda däcket mot stötar från bryggan och för utseendets skull så satte jag på kantlister runt om och även i sittbrunnen. I början var jag helt inne på att ha kantlister i teak eller mahogny men jag hittade inget som passade så till slut blev det en tunn list i fur runt om och en hörnlist i fur i sittbrunnen. Jag har faktiskt inte ångat en sekund att jag valde furu, jag tycker det blev en hätig kontrast mot det mörka däcketGlad

post-10001586-1394236042,9642_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild som är tagen efter ca 3 lager lack, jag använde mig av les tonkinois. Här ser man även kantlisterna lite bättre!

post-10001586-1394236043,0167_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När lacken var färdig var det egentligen bara småpill kvar: sätta i instrumenbräda, styrning, gasreglage, hänga på motorn. mm.

På bilderna är inte stolen i tyvärr.

Såhär ser den ut nu!

post-10001586-1394236043,0627_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer bilder kommer efter sjösättning!Skrattande



Senast ändrad av almers | 02 augusti 2009 | 10:50

post-10001586-1394236043,1701_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har den äntligen varit i vatten! Och både motorn och båten fungerade utmärkt, TILLS jag gasade på lite mer ordentligt , då började nämligen båten studsa så mkt att man fick lätta på gasen för att få den att sluta. Jag experimenterade lite med att tilta motorn och den gick utan tvekan bäst med sprinten i det sista läget( mot akterspegeln alltså) Nu har jag tänkt mig att jag ska försöka få på ett par små trimplan för att tvinga ner fören lite men jag vill ju inte gärna borra i båten utan att vara säker såå,

Vad tror ni, är det trimplan som gäller, vingar på kavitationsplattan kanske?

Mvh Almers

post-10001586-1394236048,7365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för en rolig tråd. =)

Tror du ska mäta din rigg, enligt fotot på motor och båt så ser in rigg ut att vara något för lång. Plattan ovanför proppellern skall ligga någon centimeter under botten på båten. KAn vara en synvilla att det ligger fel.

Plattor du sätter på motorn gör enligt min uppfattning inte så stor skillnad, har provat själv och tappade nästan 5knop och planade något snabbare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

Inte så konstigt att du säger det, för jag håller med, det ser ut som riggen är för lång, dock är det bara vinkeln som luras lite, kavitationsplattan ligger i nivå med botten på båtenTungan

Det verkar som de flesta som testat de där fenorna är ganska besvikna på resultatet så det blir nog inget med det, men vad tror du om att sätta på ett par små trimplan, iom att båten går bättre när motorn är så nära akterspegel som möjligt borde det ju bli ännu bättre om den får en knuff av trimplanen för att hålla ner fören?

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plattan ovanför proppellern skall ligga någon centimeter under botten på båten.

Ska den inte alls det. Den ska ligga ovanför och så högt som möjligt utan att proppen ventilerar. Prova att hissa motorn. Jag tror att du kan hissa upp mit 1,5 tum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Svwerker!

Intressant! Då ska jag absolut testa att höja den lite, hur märker jag på bästa sätt om proppen ventilerar eller inte?  Tror du att detta kan vara anledningen till allt studsande? bör jag kombinera med trimplanen i vilket fall?

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte vart inne på ett tag nu. Almers: måste säga att din fluga blev grymt snygg! absolut en av dom finaste, utan tvekan.

har själv prövat min nu med 40hk. den gick fort som f*n:P riktigt kul var det. så nu ska det på lack och göra iordning däcket lite bättre i vinter så man har en rolig båt till 2010:)

lycka till med motorn almers. hoppas det löser sig:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, vilken fin båt det blev till slut. Riktigt imponerad!
Hoppas du får ordning på gången, jag tror att trimplan kan förbättra avsevärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för berömmen! Kul att ni gillar denSkrattande 

Lars 91: vore jättekul att se lite bilder på hur din blev!

Ikväll eller imorgon kommer jag att provköra den med hissad motor (en tum ungefär) blir det inte bättre så åker det troligtvis på trimplan.

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen Almers. men lägger inte upp några bilder. ser förj*vlig ut:P har inte topcoaterat eller något. men en kompis filmade. finns på youtube:

studsar riktigt mycket. motorn ska ner en dryg decimeter så måste göra om akterspegeln en del. men kul är det:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag väntar tålmodigtTungan Min fortsätter också studsa, jag har funderingar på om det är så att min akterspegel inte lutar tillräckligt, jag har dock inga hål till att tilta motorn med. Men jag gjorde ett test (omvänt) och tiltade ut motorn ett steg vilket gjorde att den studsade ännu mer. Så just nu går jag i tankar om att borra upp ett till hål för sprinten innanför de befintliga, det verkar finnas tillräckligt med gods.

Vad tror ni om det?

Ser ju roligt ut på filmen! Är ni flera i båten?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. jag tror också det har med akterspegeln att göra. har inte mycket lutning på min heller. du kanske kan pröva med att lägga någon tyngd av något slag i fören, på min hjälpte det en del. men är långt ifrån att bli studsfri.

Det där med borra är nog ingen dum ide. du kan ju alltid pröva och se om det funkar. finns det gods så skadar det ju inte att prova:)

japp. det stämmer, vi sitter två stycken i den, på varsin sida. den gjorde 25 knop ungefär. men med en person plus slipning av skrov och allt istället för den skrovlga ytan som är nu att få motorn att gå som den ska så ska den nog göra 30 knop:) Det är det jag är ute efter;)

 

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godagens....

Jaha så kommer en till som ska fila ihop en lite båt, tänkte att det skulle bli vinterns projet.. Sitter här med en nyinnköpt ritning och en liten drink Tungan

Akterspegeln är min fråga nu? får inte ihop det riktigt,, är den en och samma del? eller är fyrkanten och spant delen två olika delar?

post-1711-1394236087,3028_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! hur har det gått med era fluganbyggen ? vad har ni för motorer, fart mm. finns det bilder - filmer.

Berätta gärna hur det gått .

Bygger själv en Speedy i vinter.

Mvh. Inge

post-15969-1394236215,732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kul! Går nog lite bättre i vattnet än flugan skulle jag tro. för det är studsboll om något. Vad hade du tänkt för motor osv?

 

Jag har skrivit lite längre upp i denna tråden men kan göra det igen.

Byggde en flugan förra vintern i alla fall. satte på en 40hk johnson, gjorde drygt 30 knop. lite förbättreing så kanske man passerar sträcket med några knop. här har du film:



Senast ändrad av Lars_91 | 12 februari 2010 | 21:02

post-10002051-1394236242,0845_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Häftiga filmer, men jag tror att det med lite justeringar av motorn så borde du komma upp i minst 35 knop med den, Den Speedyn jag byggde på 60 talet gjorde 33 knop med en Crescent 25:a ( 23 hk ) med std.propp.

Nu räknar jag med lite mer pg.a att jag har en Michigan 2-bladig racing brons propp 9 1/4 * 12 .

Tror att du skall försöka att justera i riggen lite mot aktern på din så går det säkert lugnare, har du redan motorn i innersta läget så kan du göra kilar bak på aktern för att få rätt lutning.

Sedan är det viktigt att ha motorn i rätt höjd, kavitationsplattan på motorn bör ligga ca: 1 cm. under bottnen, är motorn för högt så märker du det på att motorn kaviterar ( får luft ) när du svänger.

Vidare så har jag lagt ut lite bilder på mitt bygge på detta forum med rubrik Tfa - Speedy.

mvh. Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för lite störtskön läsning :-)

Jag köpte ritningar som 12åring från hobex, jag och min far byggde ihop den över vintern i garaget med kravet att jag skulle ta förarbevis innan jag fick andvända båten...

Sagt och gort, jag klarade provet(kändes ju tryggt att kunna navigera på landvettersjön) och sen hade jag ett antal roliga år med denna båt innan man växte ur den.

Jag saknar denna båten något grymt och har skaffat ritningar till en ny ( ifall någon av mina döttrar vill bygga en :-))

hoppet e det sista som över ger en :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...