Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
almers

Bygge av "Flugan" dagbok

Rekommendera Poster

schysst bygge, ser fin ut:) Ska sätta igång och börja bygga på en flugan nu på sportlovet jag med hade jag tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Lycka till och ha det så roligt under bygget, rapportera gärna hur det går!:)

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sådär. Alla spant är klara för min del, ska upp i bädden imorgon så blir det till att slänga på alla ribborna:)

 

Almers, har en liten fråga, hur gjorde du med dom spanten som det inte fanns någon däcksbalk att lägga dom på emot bädden?



Senast ändrad av Lars_91 | 12 februari 2009 | 23:54



Senast ändrad av Lars_91 | 12 februari 2009 | 23:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att det går framåt Lars91! Jag fäste spanten utan däcksbalkar på korta lodräta plankor som jag fäst i bädden, använd tvingar eller skruva försiktigt för att hålla dem på plats:) Bifogar dålig paint bild som kanske kan förklara lite.

 

MVH

post-10001586-1394235785,0376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hållt på en del med båten den senaste veckan, jag har bland annat målat ett lager topcoat till, det tredje lagret topcoat ska på i veckan och efter det så nöjer jag mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt på välvda/rundade överdelar på spanten så att däcket blir något välvt och fäst de längsgående reglar som utgör sittbrunn och sarg för däcket.

post-10001586-1394235794,897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också servat motorn, lackat propeller, lackat båten några ggr inuti extra och en hel del del annat småpill under tiden färg och lack torkat:) Jag har byggt en båt till(sammans) lillbrorsan också under sportlovet , bifogar en bild på den:)

post-10001586-1394235794,959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

En norrmann melder seg på! Skal starte et Flugan projekt. Tegningen kjøpte jeg på 80 tallet fra Hobex. Jeg undrar på akterspegelen. Hur konstruerar ni den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde akterspegel så att jag ritade ut så som den skulle vara på en stor kartongbit. sen la jag ut bitarna som jag sågat och passat in bra. Efter det så klippte jag ut kartongbiten och la den på en tjock plywoodskiva(ska ha stor motor på min så därför hade jag en lite tjockare än vanligt). jag ritade sen ut den, sågade ut mönstret och satte sen fast delarna på där. sen ska jag ju ha en skiva på insidan med tror jag. hoppas du förstår:)

Det är i alla fall hur jag har gjort. Du får väl höra vad Almers tycker. han har ju kommit lite längre och kanske kommit på någon bättre lösning:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som lars91 säger så använde jag kartongen för att passa in alla bitar ordentligt, dock så fäste jag plywooden som ska vara på insidan först, den på utsidan satte jag på när jag satte på sidorna för att få skrovet att sluta tätt ordentligt. Eftersom att jag också har tankar på större motor i framtiden så gjorde jag hela övre delen av akterspegeln i massivt trä. Lars91 idé om att använda kraftigare plyfa hade jag också gjort om jag skulle bygga nu men det är lätt att vara efterklok.

 

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Takk for svar.

Jag vurderar å gjøra så her:Plywood innerst(12mm), massiv furu (21 mm) i midten,  plywood ytterst(12mm). Jag skal inte ha nån monster motor på(9-15 hk).

Jag skal beställa plywood nu:hur många plator behövs?

ps:jag forsøker at skriva på svensk(svorsk) inte nått skratt!! :-)

 

Jan F

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett jättebra upplägg! Tyvärr har jag svårt att säga hur många skivor plywood du behöver, jag bor nära en brädgård så jag åkte ner och plockade med några skivor allt eftersom det behövdes.  Ska du använda dig av mahogny eller furuplywood?

Det är inga problem att förstå svorskan!Flört

/almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tenkt at kjøpa marin plywood.

Litt dyrt..

Har ni anvand marin plywood eller vanlig?

 



Senast ändrad av JanFredrik | 12 mars 2009 | 19:52



Senast ändrad av JanFredrik | 12 mars 2009 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt vanlig furuplywood till skrovet, jag har ju lagt glasfiber/epoxy på skrovet så det ställer ju inte så höga krav på plywooden. På däcket har jag mahognyplywood för att få en gammal retro look

almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska ha vanlig 7-eller 9-millimeters furuplywood sen glasfiber plast ovanpå. sen ska jag lacka båten i någon cool färg:). Slänger upp en bild där jag är nu:)

Almers. du var väl på jakt efter Vajerstyrning? hittade en ute på Blocket nu:http://www.blocket.se/vi/20650657.htm?ca=13_s

post-10002051-1394235815,9409_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma upplägg som jag har kört, dock är min färg(vit) inte särskilt cool kanskeTungan Kul att se en bild förresten! En tanke som slog mig bara: Ska du inte ha någon skiva utanpå skivan som sitter på akterspegeln nu? Och hur stor motor hade du tänkt hänga på?

/almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset ang. styrningen! Har redan sett annonsen dock men jag tkr det var lite väl bra betalt för en så gammal, han säljer nog mest till samlare mm. för det antika värdet.

Ps. har skaffat mig en teleflex till båten istället men som sagt tack ändå!

almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det är lungt:). Jag ska nog inte ha någon mer skiva utanpå den som redan sitter. Slipar den och plastar ovanpå sen. Det är så att jag har en gammal kortriggad 40hk johnson som står och ruvar här hemma i garaget. Tänkte pröva och se om det går. Gör det inte det så säljer jag den och köper en motor på mellan 20-30 hk. Men om det blir 40 hk så ska jag nog förstärka så gott som går. För litar inte på att det håller nu i alla fall:P

Vajerstyrningen va lite väl dyr. Såg inte så fräsch ut heller. Blir teleflexstyrning till min med båt med tror jag. Lägger upp en bild på motorn:)

/Lars

post-10002051-1394235823,0195_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Välbyggd och med förstärkningar lär inte motorn bli några problemGlad berätta gärna för oss hur du förstärker den sedan!

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det skoj! Ser riktigt bra ut det där, vore kul om du uppdaterade så man får se hur det går:) Jag har varit dålig på att uppdatera men har mest pillat med småsaker som inte är värda att visa, hoppas på att den är klar till isen släpper i den lilla sjön om ett par veckor, då kommer bilder!

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt. Det är riktigt roligt:) mitt kommer stå stilla nu ett litet tag. måste bli något varmare ute innan jag böjer det sista som är kvar. är på bristningsgränsen:P slänger upp en bild där jag är nu:)

post-10002051-1394235838,2153_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommet lite lengre..

Litt kaldt her i Trondheim. Måste venta på mer varmegrader før jag kan lima med epoxy.

 

post-10007972-1394235840,2853_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackert! Även jag har jobbat på lite:

Har inte hitta mahogny plattor längre än 2,40m ungefär så jag försökte mig på en sk. scarph-joint

post-10001586-1394235843,3902_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag lagt på plattan för att se hur det kommer se ut, skarvarna var lite knepigt att få till men efter en hel del träning på spillbitar gick det relativt bra:) Har även skruvat dit lite beslag som ni ser.

Mvh Almers

post-10001586-1394235843,48_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

blev grymt snyggt:) har tänkt samma grej fast kanske med teakplywood. får se...

Almers. När du dragit alla lister och satt fast dom, tog du då bort allt som höll fast spanten i bädden innan du satte på all plywood? eller lät du allt sitta tills du var klar med all beklädnad?



Senast ändrad av Lars_91 | 02 april 2009 | 20:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär. Nu är plywooden på. blev 10 millimeters. känns skönta att äntligen ha vänt på den nu:)

post-10002051-1394235847,9976_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju jättebra ut det där:) Visst är det värt jobbet när man får se den rättvänd!

 Förlåt att jag ej svarat på din tidigare fråga angående beklädnaden, jag passade på att klä den när den ännu satt fast i bädden, hur gjorde du sen?

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...