Trikare 0 Postad 1 Augusti , 2008 Jag har en mercruiser140 från 1979, När motorn är kall startar den utan problem när jag tar 2-3 pumptag med gasen. (det finns ingen separat chok) Men när motorn har svalnat ett tag ca:1/2 - 2 timmar är det nästan omöjligt att starta. När jag ger full gas tänder den till men lägger av lika fort. Ger jag upp och går ner till båten dagen efter så startar den på en gång. Jag har bytt tändstift,kondensator och brytare. Någon som kan hjälpa mig med detta mysterium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 570 Postad 2 Augusti , 2008 På den 140:an jag hade (årsmodell 77) var det en bimetallpåverkad automatchok. Det syns om du tar bort luftrenaren. Det går även att ställa choken genom att vrida på chokhuset. Det är inte ovanligt att det hela hänger sig och att motorn därigenom blir sur när den är varm. Senast ändrad av excel319 | 02 augusti 2008 | 15:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trikare 0 Postad 2 Augusti , 2008 Tack för det tipset. Jag skall till båten och kolla i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trikare 0 Postad 3 Augusti , 2008 Jag var till båten idag och hittade chokhuset. Men hur ska man ställa in choken och förgasaren. Finns det någon på denna forum som kan tipsa on en hemsida med fakta om förgasaren. Det är en Rochester. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 570 Postad 3 Augusti , 2008 Varmkör motorn ordentligt och kolla så att chokspjället verkligen öppnar helt. Kolla också hur spjället står när den är svårstartad. Om det inte öppnar helt kan det räcka med en uppsmörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser