Gå till innehåll
måndag 09 februari 2026
Dunkelfink

Hur är det möjligt ??

Rekommendera Poster

Enligt yamahacenter och andra båtmekar så ska det inte passa med ett växelhus från en 150Hk på en 115 hk yamaha, ändå så har jag ett M växelhus (150Hk V6 ) på min V4 115 hk.

Och enligt dem så såldes aldrig yamaha med alternativet att ha M-växelhus på 115 hk.

Jag får inte ihop det,  de säger att det inte går.... 

Är det någon som har nån info om hur yamaha gjorde på den tiden ( -82 ) ?

eller vet vart man kan vända sig för svar ?

motorn är en -82 2-takt 115Hk V4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kollat med ett annat Yamahacenter och frågat efter deras bästa marin-meck. Antingen så har du helt enkelt inte ett M växelhus... på din motor och de har rätt eller så har ju den du frågat fel. Om du inte redan angett att det är en 82:a så bör du göra det. Är ju en rätt gammal motor och de kan ju ha ändrat växelhusen sedan 25 år sedan. Kan tipsa om magnus på Yamahacenter på Kallhäll. Han är vass på motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det namnet och stället ska jag lägga på minnet,  man kan aldrig få för mycket kontakter som är duktig på att skruva..

Jag fick faktiskt ett svar på min fundering idag, det ÄR faktiskt så att yamaha tillverkade motorer som de kallade big foot och det var alltså 115 hk med M-hus , och samma utväxling som en 150Hk, de motorerna var främst avsedd för yrkestrafik och  stora tunga båtar, iom att det är högre utväxling så spinner proppen fortare än en vanlig 115 med k-hus.

detta gör nu att jag måste gå ner på 15 stigning för att nå samma motorvarv som en med k-hus gör med en 19, det innebär (påstås det) att jag kommer att ha bättre acceleration än andra men ungefär samma toppfart pga den höga farten på proppen,

Jag kan återkomma med besked när jag provat den propeller jag beställt.

borde få den i morgon, en 15 1/4x15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...