sabai 3 Postad 25 Juli , 2008 Håller på att bygga en segelbåt och fick ett problem som jag inte sett tidigare. Jag har redan plastat fast ett antal skott och andra delar i båten och har inte haft några som helst problem. MEN, i går plastade jag fast ett nytt skott i förpiken gjorde allt som jag brukar göra med plast härdare osv. Plastade fast skottet när plasten hade härdat upptäckte jag att plasten hade lossnat från teakskivan! Tyckte det hela var mycket märkligt. I dag skar jag bort det som hade lossnat och plastade om det och plastade även på andra ställen. Åter igen släpper laminatet! Studerade det närmare och upptäckte att plasten närmast skottet har inte härdat men resten av laminatet har. Skotten är av teakskivor 12 mm enkel sidig och det laminatet som finns på icke teaksidan är det inga problem med. Plasten är ny och av samma fabrikat som tidigare. Någon av er som har en ide om detta? Har laminerat de sista 20 åren på firitidsbasis och har aldrig sett något liknande. All hjälp är välkommen! Bert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 25 Juli , 2008 Är teaken möjligtvis oljad eller behandlad på annat sätt som plasten inte tål? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 25 Juli , 2008 Även utan ytbehandling är ju teak ett väldigt fett träslag, kanske är skivan du fått tag i extra fet (färsk?). Kanske värt att prova att avfetta ytan med aceton ordentligt innan du provar att plasta igen? Eller det kanske du redan testat? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 25 Juli , 2008 Har inte provat med aceton. Det märkliga är att all teak jag har kommer från samma parti och inga av de andra skivorna har det varit problem med. Som jag ser det är det just det att plasten närmast teaken inte har härdat. Från samma blandning plastade jag på backsidan och där var inga problem. Kan hålla med om att något är galet med teaksidan men varför händer det nu??!?!? Bert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 25 Juli , 2008 Teak kan ju vara lurig att limma/plasta. En bekant som byggde segelbåt för 20 år sedan fick rådet att hyvla bort all teakfaner där plastlaminatet skulle vara (ca 5 cm). /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser